یکشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۰ - ۱۷:۳۲
کد خبر: 37911
سلامت نیوز: اگر به صفحات تبلیغاتی روزنامه نگاهی بیندازید، در بخش روش ها و مراکز ترک اعتیاد با تبلیغاتی مانند «ترک اعتیاد فوری صددرصد تضمینی»، «ترک اعتیاد دو روزه زیرنظر متخصص»، «روش اعجاب انگیز ترک اعتیاد، با گیاه درمانی» و «در عرض چند روز اعتیاد را کنار بگذارید» رو به رو می شوید. اما واقعا این روش های ترک اعتیاد فوری تا چه میزان صحت دارند؟
اگر به صفحات تبلیغاتی روزنامه نگاهی بیندازید، در بخش روش ها و مراکز ترک اعتیاد با تبلیغاتی مانند «ترک اعتیاد فوری صددرصد تضمینی»، «ترک اعتیاد دو روزه زیرنظر متخصص»، «روش اعجاب انگیز ترک اعتیاد، با گیاه درمانی» و «در عرض چند روز اعتیاد را کنار بگذارید» رو به رو می شوید. اما واقعا این روش های ترک اعتیاد فوری تا چه میزان صحت دارند؟

روش های ترک اعتیاد فوری

وقتی اطلاعات درباره اعتیاد کم باشد، ناخودآگاه بعضی از افراد با استفاده از قدرت تبلیغات سوءاستفاده می کنند، برای کسب درآمد بیشتر دروغ می گویند و افراد را از درمان و پزشک بیزار می کنند. به اعتقاد من، باید جلوی تبلیغات این چنینی گرفته شود و یک استانداردسازی در تبلیغات اتفاق بیفتد. متاسفانه روش های درمانی اعتیاد زیاد نیست و بسیار هم محدود است اما این روش ها به طور کامل علمی است و روی همه آنها تحقیق شده؛ درحالی که روش های سریع و فوق سریع ترک اعتیاد که در روزنامه های می بینیم، در اکثر موارد بی تاثیر است.

ترک اعتیاد ماهواره ای

تبلیغات ماهواره ای که در این روزها بسیار باب شده، مشکل زاست و فقط افراد را به بعضی داروهای جدید وابسته می کند که گاهی خود این مواد نیز اعتیادآورند. ما باید بدانیم که اعتیاد یک بیماری مزمن و درمان آن طول کشنده است و انتظار اینکه فرد طی یک تا دو روز اعتیاد را کنار بگذارد، درواقع یک رویا و حقیقت مجازی است.

متاسفانه خانواده ها صبر و تحمل گذراندن طول دوره درمانی را ندارند و انتظار دارند فردی که سال هاست مواد مصرف می کند، در عرض چند روز اعتیاد را کنار بگذارد. مصرف طولانی مدت موادمخدر، مشکلاتی را در مغز ایجاد می کند که ممکن است برگشت ناپذیر باشد و نباید توقع داشت فردی که در 20 سالگی قهرمان بوده و حالا 15 سال مواد مصرف کرده، پس از قطع مواد و ترک اعتیاد، همان فرد 20 ساله شود. این فرد در عرض 15 سال به بدن خود آسیب وارد کرده و در بهترین شرایط شاید بتواند 70 تا 80 درصد ظرفیت جوانی را به دست آورد.

خانواده ها چه نقشی دارند؟

انتظار واقعی یعنی چه؟

اگر ما واقعا بدانیم اعتیاد چیست، منظورمان از درمان نیز آشکار می شود.

بسیاری از مردم ما هنوز نمی دانند که وابستگی به مواد مخدر یکی بیماری مزمن، خطرناک و طولانی مدت است و فکر می کنند وقتی فردی مصرف مواد را قطع کرد یعنی به طور کامل خوب شده است، درصورتی که این طور نیست. روش های کوتاه مدت و فوری به نوعی فقط موجب قطع مصرف مواد می شوند اما این اتفاق مهمی نیست زیرا معتادانی هستند که در طول دوران زدنگی شان شاید ده ها بار مصرف مواد را کنار گذاشته اند اما موفق به ترک دائم نشده اند.

ترک اعتیاد زمان می برد

مصرف نکردن مواد به هیچ عنوان ترک اعتیاد نیست و فقط فرد، مصرف مواد را قطع کرده اما این احتمال از بین نمی رود که او دوباره به سمت موادمخدر نرود. درمان یعنی اینکه ما کاری کنیم فرد باوجود اینکه مواد مصرف نمی کند، فعالیت هایش را در جامعه از سر بگیرد، کارایی اش را به دست بیورد و از زندگی اش راضی باشد ولی ترک اعتیادهای فوری این بستر را برای فرد ایجاد نمی کنند.

معتادی که اعتیاد را کنار می گذارد، همیشه باید تحت نظر باشد و تا مدت ها پس از ترک دائم هم به مرکز مراجعه کند و مشاوره بگیرد اما در روش های کوتاه مدت توجهی به درمان های روحی و روانی فرد نمی شود. اغلب افرادی که از روش های فوق سریع استفاده می کنند، متخصص بی هوشی هستند و تخصصی در درمان اعتیاد ندارند.

بنابراین فقط فرد را بستری می کنند و پس از قطع مصرف مواد، او را به مراکز ترک اعتیاد معرفی می کنند تا ادامه مراحل درمان را در آن مراکز بگذرانند.

لزوم نظارت بر عطاری ها

البته ضامن پاک بودن فرد، فقط خود بیمار است زیرا بیمار هر وقت که بخواهد، می تواند دوباهر مواد مصرف کند. هر فردی در هر شرایطی می تواند وارد مرحله درمانی شود اما این دلیل نیست که سریع هم مصرف مواد را کنار بگذارد و اگر فردی نخواهد ترک کند و خانواده و اطرافیان او را مجبور کنند، این هرن پزشک آن مرکز درمانی است که فرد را به درمان مجاب کند و تبلیغات در این زمینه بی معناست.

علاوه بر این، حتی نظارت بر داروهایی که عطاری ها برای ترک اعتیاد می فروشند، نمی شود؛ به عنوان مثال در حال حاضر دارویی در بازار موجود است که شدیدا تشنج زاست و متاسفانه بعضی از جاها برای ترک اعتیاد از آن استفاده می کند.

البته من نمی خواهم طب گیاهی را نفی کنم ولی معتقدم روش های ترک اعتیاد باید استاندارد، علمی و تحت نظر وزارت بهداشت باشد. اعتیاد فقط بدن درد، سردرد، حالت تهوع، دل درد و... نیست بلکه اینها عوارضی هستند که متعاقب عدم صرف موادمخدر در فرد ایجاد می شود.

حتی بسیاری از داروهای گیاهی موجود در عطاری ها در ترکیبات خود مواد شیمیایی دارند و تا وقتی که فرد از این دارو استفاده می کند مشکلی ندارد اما درصورت عدم مصرف، حالت های ترک به سراغ او می آید. این هم نوعی اعتیاد است. اما در کنار درمان های دارویی علمی و استاندارد می توان از داروهای گیاهی تاییدشده وزارت بهداشت به عنوان کمکی استفاده کرد.

در عین حال، در بحث ترک اعتیاد، تنوع وجود دارد و به توصیه پزشک و باتوجه به تمایل و شرایط جسمی و روحی بیمار باید یک روش درمانی انتخاب شود اما نکته مهم اینکه اعتیاد یک بیماری مزمن است که در طولانی مدت ایجاد شده و نمی توان در عرض چند روز از شر آن خلاص شد و فرد حتما باید در چرخه درمان قرار بگیرد و مدت ها پس از ترک نیز تحت نظر باشد.

منبع: مجله تندرستی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha