دوشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۰ - ۰۹:۵۹
کد خبر: 37925

رئیس سازمان غذا و دارو با تاکید بر اینکه بعد از هدفمندی یارانه ها، هزینه های شرکتهای دارویی نیز افزایش یافته است، گفت: صنعت دارویی ایران وضعیت خوبی ندارد و شرکتهای دارویی به روزمرگی افتاده اند.

شرکتهای دارویی به روزمرگی افتاده اند
سلامت نیوز: رئیس سازمان غذا و دارو با تاکید بر اینکه بعد از هدفمندی یارانه ها، هزینه های شرکتهای دارویی نیز افزایش یافته است، گفت: صنعت دارویی ایران وضعیت خوبی ندارد و شرکتهای دارویی به روزمرگی افتاده اند.

دکتر احمد شیبانی در گفتگو با مهر به تشریح وضعیت صنعت دارویی کشور بعد از هدفمندی یارانه ها و همچنین تاثیر تغییر نرخ ارز بر قیمت داروهای تولید داخل پرداخت.

وی با اعلام اینکه در قالب هدفمندی یارانه ها، هزینه های شرکتهای دارویی نیز افزایش یافته است، افزود: نرخ ارز (یورو- دلار) از ابتدای سال جاری تا کنون چندین بار افزایش یافته که تاثیر مستقیم بر صنعت دارویی دارد. هر سال رسم بر این بوده که در وزارت بهداشت، سال به سال قیمت داروهای تولید داخل را بررسی می کردند و چند درصد افزایش قیمت می دادند. بر همین اساس برای سال جاری به طور متوسط 5 درصد افزایش قیمت دارو داشته ایم که بعضی داروها 20 درصد، برخی 15 درصد و بعضی هم بدون افزایش قیمت بوده اند که به طور میانگین رشد 5 درصدی را داشته ایم.

شیبانی با تاکید بر کاهش قیمت چند قلم دارو در سال جاری، تصریح کرد: به رغم افزایش هزینه های شرکتهایی دارویی در داخل اما چند قلم دارو مشمول کاهش قیمت شده اند و مهمترین آنها سه قلم داروی آنتی بیوتیک است که پرمصرف ترین داروها در کشور هستند.

به گفته رئیس سازمان غذا و دارو، این سه قلم آنتی بیوتیک شامل آموکسی سیلین، سفالکسین و سفکسیم است.

وی افزود: با تمام این تفاسیر، همچنان معتقدیم قیمت داروی تولید داخل از همه کالاهای دیگر در کشور ارزانتر است. الان قیمت یک جعبه قرص در حدود 800 تومان است اما یک بسته آدامس خارجی 1500 تومان قیمت دارد.

شیبانی تاکید کرد: البته سیاست ما از ابتدای انقلاب تا امروز، این بوده که قیمت دارو پایین نگه داشته شود تا همه اقشار جامعه بتوانند آن را تهیه کنند اما باید به گونه ای برنامه ریزی کنیم که صنعت دارویی کشور نیز دچار ضرر و زیان نشود. چون نمی توان انتظار داشت که دارو تولید بکنند اما سود نداشته باشند.

وی معتقد است که حاشیه سود دارو برای تولید کننده 15 درصد است ولی سودآوری سایر کالاها به مراتب بیشتر از این عدد است.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: افزایش قیمت ارز در این ماهها اخیر به شدت صنعت دارویی را تحت تاثیر قرار داده است. درصدی که به نرخ ارز در این چند ماهه اضافه شده به همان میزان بر قیمت تولید دارو در داخل کشور اثر گذاشته است. چون برخی مواد اولیه داروهای تولید داخل و همچنین تجهیزات مورد نیاز صنعت دارویی از خارج تامین می شود که قیمت ارز بر آن تاثیر مستقیم دارد. ضمن اینکه به دارو متاسفانه نرخ دولتی 1080 تومانی نمی دهند.

شیبانی با عنوان این مطلب که دارو کالایی نیست که هر روز قیمتش افزایش یابد، گفت: ما گفتیم حداقل ارز دولتی را به دارو بدهید که تا به حال موفق نشده ایم.

معاون وزیر بهداشت اظهارداشت: هرچقدر نرخ ارز در این مدت افزایش یافته است به طور مستقیم همین میزان تغییر بر صنعت دارویی کشور تاثیر داشته است.

وی توضیح داد: شرکتها چون نمی توانند مستقیما ال سی باز کنند ناچارند از طریق صرافی حواله بدهند که این هم هزینه دارد. بنابراین، یک مقدار افزایش قیمت نیز از این طریق به صنعت دارویی کشور تحمیل می شود. چون صرافی ها بابت هر دلار بین 25 تا 30 تومان دریافت می کنند.

شیبانی گفت: در حال حاضر تنها راهی که می تواند از بروز نوسانات قیمت ارز بر قیمت داروهای تولید داخل تا حدود جلوگیری کند، این است که بانک مرکزی مقداری ارز با نرخ دولتی برای شرکتهای دارویی اختصاص بدهد تا صنعت دارویی آسیب نبیند. چون اگر بخواهیم قیمت را بالا ببریم، مردم آسیب می بینند و اگر قیمت بالا نرود صنعت دارویی ضرر می کنند. اگر نخواهیم در داخل تولید داشته باشیم باید به چند برابر قیمت، دارو را وارد کنیم.

رئیس سازمان غذا و دارو تصریح کرد: چون گردش مالی در صنعت دارویی ایران روان نیست، وضعیت خوبی ندارد. شرکتهای دارویی به عنوان بنگاههای اقتصادی، سود ده نیستند و به روزمرگی افتاده اند. با این پولها و هزینه ها، شرکتهای دارویی امکان تحقیق و توسعه، بازاریابی و ورود به بازار خارجی را ندارند.

شیبانی با اشاره به فعالیت 75 کارخانه تولید دارو در دخال، بر حمایت دولت از شرکتهای دارویی تاکید کرد و افزود: ما به عنوان وزارت بهداشت موافق افزایش قیمت دارو نیستیم اما به صنعت دارویی کشور هم نمی توانیم بگوییم که هیچ حمایتی نمی شود ولی تولید کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha