دوشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۵
کد خبر: 37931
سلامت نیوز :افرادی كه به صورت منظم اقدام به خوردن ماهی می‌كنند كمتر به بیماری آلزایمر مبتلا می‌شوند.
در آخرین مطالعات صورت گرفته، پژوهشگران دریافتند افراد مسنی كه حداقل یكبار در طول هفته اقدام به خوردن ماهی می‌كنند كمتر با مرگ سلول‌های مغزی در بخش حافظه كوتاه‌مدت مواجه می شوند.
در این تحقیق همچنین روشن شد این افراد علاوه بر اینكه كمتر در معرض آلزایمر قرار دارند به اختلالات روانی ناشی از كهولت سن نیز كمتر مبتلا می‌شوند.
متخصصان می‌گویند یك رژیم غذایی غنی از ماهی‌های چرب با كاهش خطر ابتلا به آلزایمر مرتبط است زیرا اسیدهای چرب امگا3 موجود در ماهی موجب سلامت سلول‌های مغزی می‌شود.
پژوهشگران می‌گویند نخستین بار است كه آنها توانسته‌اند یك رابطه مستقیم میان مصرف ماهی و ساختار مغز را كشف كنند، آنها می‌گویند هر چه تعداد دفعات مصرف ماهی در هفته بیشتر باشد، خطر مبتلا شدن به آلزایمر كمتر خواهد شد.
آنها می‌گویند برای مقابله با آلزایمر كه به تدریج موجب نابود شدن مغز و حافظه می‌شود این یافته، آنان را برای تحقیقات بعدی امیدوار كرده است. زیرا با بالارفتن سن به طور طبیعی افراد به اختلالات خفیف روانی از دست دادن حافظه روبه‌رو می‌شوند و تاكنون هیچ روشی برای جلوگیری از آن یافت نشده است.
محققان در یك پرسشنامه روی 260 نفر كه متوسط سن‌شان
71 سال بود، تحقیق كردند.
این تحقیق نشان داد 163 نفر از این افراد كه با مشكلات مربوط به مغز و حافظه روبه رو نبودند، در هفته یك تا چهاربار ماهی را در رژیم غذایی‌شان قرار داده بودند و 47 درصد از بیماران كه با اختلالات خفیف مغزی و آلزایمر روبه‌رو بودند اصلاً ماهی را در رژیم غذایی شان قرار نداده بودند.
اگرچه در این تحقیق عوامل خطر دیگر از دست دادن حافظه مانند جنسیت، سن، تحصیلات، چاقی و فعالیت‌های دیگر مدنظر قرار نگرفت، اما متخصصان را به این باور رسانید كه میان مصرف ماهی و حجم مغز و زوال عقل ارتباط وجود دارد و مصرف كمتر گوشت قرمز به سلامت مغز كمك خواهد كرد.
یافته‌های این گروه از دانشمندان بر این نكته تأكید دارد كه استفاده از ماهی‌های آب‌های سرد كه حاوی امگا3 و اسیدهای چرب است این تأثیر را دوچندان می‌كند.
اگرچه هنوز مشخص نشده است چه مقدار ماهی باید در رژیم غذایی به این منظور گنجانیده شود ولی متخصصان می‌گویند ماهی‌های حاوی مواد سمی و جیوه خطر ابتلا به زوال عقل را بیشتر می‌كند و ماهی سرخ شده هیچ منفعتی را به بدن نمی‌رساند.
آنان به زنان باردار، مادران شیرده و كودكان توصیه می‌كنند به هیچ عنوان اقدام به خوردن كوسه ماهی، شمشیرماهی، شاه‌ماهی خال‌مخالی و ... نكنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha