سلامت نیوز :دبیر علمی کنگره هیپنوتیزم بالینی و علوم وابسته گفت: پرستاران می توانند به کمک دانش و فن هیپنوتیزم خدمات و مراقبت های کیفی تری به بیماران ارائه کنند و کاربرد فن خود هیپنوتیزمی علاوه بر بیماران در کاهش استرس شغلی پرستاران نیز مفید است


مهدی فتحی در گفت وگو با نظام پرستاری کشور اظهار کرد: هیپنوتیزم دانش و فن روانشناختی است که در کتب روانپزشکی، بیهوشی، پرستاری و کنترل درد بیماران به آن بسیار تاکید شده است و در این علم از فیزیولوزی بدن استفاده می شود.

دبیر علمی کنگره هیپنوتیزم بالینی و علوم وابسته افزود: در هیپنوتیزم با استفاده از فیزیولوژی بدن 3 مکانیسم فعال می شود که انفکاک ذهن یکی از این موارد است به عبارتی درمانگر ذهن فرد را متمرکز می کند به عنوان مثال پرستار در هنگام تعویض پانسمان سوختگی می تواند ذهن فرد را به سمتی سوق داد که درمانگر هدایت می کند.

فتحی گفت: در حالتی دیگر آگاهی فرد را نسبت به محیط کاهش می دهند همچنین این علم قابلیت و کاربرد فراوانی در حرفه پرستاری در هنگام تعویض پانسمان سوختگی، کاهش عوارض شیمی درمانی، کنترل میزان تهوع،  استفراغ و دردهای سرطانی دارد.

وی ادامه داد: تا اکنون مقالات بی شماری در خصوص کاهش میزان مصرف داروهای مخدر و مسکن با استفاده از این فن در مراقبت های پرستاری چاپ و منتشر شده است.

دبیر علمی انجمن علمی هیپنوتیزم بالینی ایران افزود: در بخش دیگری از حرفه پرستاری تحت عنوان روان پرستاری هیپنوتیزم کاربرد فراوانی در کنترل اختلالات اضطرابی دارد به نحوی که پرستار می تواند به کمک این فن مراقبت های خود را در محیطی امن به لحاظ روانی ارایه کند.

فتحی گفت: استفاده در مراقبت های پس از عمل جراحی و ایجاد محیط آرامش بخش برای بیماران از دیگر کاربردهای این علم در حرفه و مراقبت های پرستاری است.

وی ادامه داد: البته همه این موارد به تجربه و آموزش فرد درمانگر وابسته است. ماماها نیز می توانند از این فن در انجام زایمان بی درد، کاهش میزان تهوع و استفراغ در زنان باردار، کنترل دردهای عادت ماهانه و حتی در صورت تسلط کامل انجام سزارین بدون نیاز به بیهوشی و به کمک هیپنوتیزم استفاده کنند.

دبیر علمی کنگره هیپنوتیزم بالینی و علوم وابسته افزود: این کنگره 7 و 8 اردیبهشت 91 در مشهد برگزار می شود و بر اساس تفاهمنامه اولیه 10 امتیاز بازآموزی به گروه پزشکی و 8 امتیاز به پرستاران تعلق می گیرد همچنین برای کارگاههای جنبی نیز 1.5 امتیاز بازآموزی در نظر گرفته شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha