سلامت نیوز: به گفته کارشناسان آموزشی کشور، کودکان به دلیل ویژگی‌هایی مانند سربه هوایی و بازیگوشی بیشتر از بزرگسالان در معرض تهدید حوادث ترافیکی هستند. به گفته این کارشناسان، علاوه بر ترافیک، آلودگی هوای تهران تاثیر بسیار مخربی بر سلامتی کودکان و دانش آموزان دارد. به همین دلیل، با شیرزاد عبداللهی، کارشناس آموزشی و تربیتی کشور به گفت‌وگو پرداختیم.

شیرزاد عبداللهی در گفت‌و‌گو با سینانیوز گفت: «هر سال بین ۲۵ تا ۳۰ هزار نفر در حوادث رانندگی، درجاده و خیابان کشته و حداقل دوبرابر این تعداد زخمی شده و عده زیادی برای همه عمر معلول می‌شوند. تعداد زیادی از این کشته‌ها و مجروحان را کودکان تشکیل می‌دهند. سال گذشته فقط ۱۷۰۰ کودک زیر ده سال هنگام عبور از خیابان‌ها به عنوان عابر پیاده کشته شده‌اند که بسیاری از آن‌ها کودکان دبستانی در راه مدرسه بوده‌اند.»

وی ادامه داد: «هر چند بر اساس مقررات آموزش و پرورش دانش آموزان باید در محدوده جغرافیایی محل سکونت خود ثبت نام کنند؛ اما به دلیل تفاوت در کیفیت و نوع مدارس تعدادی از دانش آموزان به خصوص در شهرهای بزرگ در مدارسی درس می‌خوانند که با محل سکونت آن‌ها فاصله دارد. این دانش آموزان عمدتا از سرویس مدرسه استفاده می‌کنند. ساماندهی سرویس مدارس به عهده کارگروهی متشکل از نماینده آموزش و پرورش، نماینده شهرداری و یا بخشداری، نماینده مدیران مدارس، راهور ناجا و استانداری است. دبیر کارگروه هم نماینده آموزش و پرورش است. نرخ خدمات حمل و نقل دانش اموزان مدارس که توسط شورای شهر تصویب می‌شود از جمله مسایل چالشی بین رانندگان و اولیای دانش آموزان است. دانش آموزانی که در محله خود به مدرسه می‌روند‌گاه مجبور به استفاده از اتوبوس و تاکسی می‌شوند که به همین دلیل با شروع مدارس در مهرماه هر سال حجم ترافیک در شهرهای بزرگ ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش می‌یابد.»

عبداللهی افزود: «از سال‌ها پیش موضوع ترافیک به صورت مهم‌ترین معضل ساکنین شهرهای بزرگ خودنمایی می‌کند. راه بندان‌ها و معطل شدن پشت چراغ قرمز و کندی رفت و آمد علاوه بر اینکه وقت شهروندان را هدر می‌دهد، مهم‌ترین عامل در افزایش آلودگی هوای شهرهای بزرگ است. کاهش بارندگی و هجوم ریزگرد‌ها و استفاده از بنزین غیر استاندارد، در سال‌های اخیر ابعاد معضل آلودگی هوا را بزرگ‌تر کرده است.»

وی ادامه داد: «همچنین با شروع سال تحصیلی و سرد شدن هوا میزان آلودگی هوا به دلیل پدیده وارونگی هوا در شهرهای بزرگ و به ویژه شهر تهران تشدید می‌شود. این حق کودکان ایرانی است که از هوای سالم استفاده کنند. مشکل دانش آموزان تنها آلودگی هوا و ترافیک سنگین و در مواردی سرویس‌های نامطمئن مدارس نیست. واقعیت این است که خیابانهای تهران و شهرهای بزرگ برای حضور دانش آموزان به شدت ناامن است. در حالی که در کشورهای توسعه یافته بسیاری از دانش آموزان با دوچرخه به مدرسه می‌روند؛ ولی در شهرهای ایران مسیری برای دوچرخه سواران پیش بینی نشده و استفاده از این وسیله نقلیه در میان سیل خودرو‌ها با رانندگان بی‌احتیاط و کم تحمل بسیار خطرناک است.»
کارشناس آموزشی و تربیتی کشور گفت: «معلمان و مدیران شهرداری دانش آموزان را تشویق به پیاده روی جهت پیمودن مسیر خانه تا مدرسه می‌کنند. متاسفانه پیاده رو‌ها هم به دلایل مختلف برای پیاده روی ایمن نیستند و انواع مخاطرات در کمین افراد پیاده است. وجود پستی و بلندی و اشغال سطح پیاده رو توسط کسبه محل و مصالح ساختمانی و خطر سقوط مصالح و نخاله از ساختمان‌های در حال ساخت و بد‌تر از همه جولان غیر قانونی موتورسیکلت سواران، پیاده رو‌ها را برای دانش آموزان به شدت نا‌ایمن کرده‌اند. در سطح خیابان‌ها هم رانندگان وسایل نقلیه حقوق عابران پیاده را برای عبور از عرض خیابان حتی در محل‌های خط کشی شده رعایت نمی‌کنند؛ درحالیکه در همه جای دنیا رانندگان به احترام عابران پیاده در تقاطع‌ها حتی بدون چراغ توقف کامل می‌کنند و برای کودکان و افراد سالخورده در عبور از خیابان اولویت قائلند. اما رانندگان ایرانی هنگام توقف پشت چراغ قرمز سطح خط کشی شده خیابان را هم اشغال می‌کنند.»

وی در آخر بیان کرد: «آموزش های ترافیکی و حفاظت از محیط زیست و مزایای استفاده از هوای پاک و جلوگیری از آلودگی هوا، به عنوان بخشی از مهارت​های زندگی باید از پیش دبستانی در برنامه درسی کودکان گنجانده شود . اهمیت دادن اولیا به رفت وآمد کودکان خود و آموزش از طریق خانواده نیز بسیار موثر است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha