دوشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۳
کد خبر: 37952
سلامت نیوز: رئیس انجمن چشم پزشکی ایران گفت: دو بینی یکی از دردسرهای مردم است که موجب بروز مشکل در امور روزمره می‌شود؛ بطوری که گاهی فرد حتی نمی‌تواند راه برود. اما این بیماری، اغلب خودبه خود برطرف می‌شود.
دکتر امین نیک اقبالی در گفت و گو با ایرنا افزود: هماهنگی بین بینایی دو چشم با مغز از دوران نوزادی شکل می‌گیرد؛ دید سه بعدی انسان، به خاطر تصویر منتقل شده از دو چشم به مغز است.
وی ادامه داد: فرمان مغز و دید خوب دو چشم، موجب هماهنگی تمرکز دو چشم روی یک نقطه می‌شود. اما هر گاه عصب ماهیچه‌های دور چشم دچار اختلال یا بیماری شود، بیماری دوبینی بروز پیدا می‌کند.
این متخصص چشم پزشکی خاطرنشان کرد اختلال دو بینی، اغلب در بیماران دیابتی یا پس از ضربه به استخوان‌های حدقه چشم رخ می‌دهد.
نیک اقبالی گفت: حتی یک سرماخوردگی ساده هم می‌تواند موجب دوبینی شود؛ دوبینی معمولا ظرف دو تا سه ماه خودبه خود درمان می‌شود.
وی خاطر نشان کرد دوبینی غیرقابل تحمل است و هنگام ابتلا به این اختلال باید یک چشم بیمار بسته شود تا بتواند این بیماری را تا هنگام بهبودی تحمل کند؛ اگر اختلال دوبینی ثابت باشد از عینک‌های منشوری استفاده خواهد شد.
رئیس انجمن چشم پزشکی ایران افزود: دوبینی در سنین نوجوانی معمولا پس از ضربه به چشم به وجود می‌آید. ضمن این که بروز این عارضه در سنین بالاتر به دلیل ابتلا به دیابت، فشارخون و بیماری‌های ویروسی است.
دکتر نیک اقبالی یادآور شد اختلال دوبینی ممکن است شدت و ضعف داشته باشد؛ یعنی فرد گاهی هنگام خستگی این اختلال را احساس می‌کند و گاه این اختلال حالت پایدار دارد.

منبع: روزنامه جمهوری اسلامی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha