سلامت نیوز: ایدز بیماری است که توسط ویروسی به نام HIV منتقل می‌شوداین ویروس بهتدریج قدرت دفاعی بدن را ضعیف می‌کند به طوری که فرد بهانواع عفونت‌ها وسرطان‌ها مبتلا می‌شوددر نهایت منجر به مرگ می‌شود. از زمانی که فرد به‌ویروس مولد ایدزمبتلا می‌شودتا شروع بیماری ممکن است بیش از 10 سال طول بکشد. دراین مدت فردسالم بوده و می‌تواند به کارو فعالیت‌ها خودادامه دهد ولیاحتمال انتقال ویروس به دیگران وجود داردابتلا به ایدز از ظاهرفرد مشخص نمی‌شود.

تماس جنسی با فرد مبتلابدون استفاده ازکدوم ، استفاده از مشترک از وسایل تزریق یا سایر ابزار تیز و برنده مثل تیغ و سوزن خالکوبی و... ،انتقال ازطریق تزریق خون و فراورده‌های خونی آلوده و از مادر مبتلا به نوزاد در طی حاملگی و زایمان و شیر دهی از جمله مواردی است که سبب می‌شود  ‌HIV  وارد بدن شود.
 
شایعترین راه ابتلا در جهان تماس جنسی نامطمئن و درایران استفاده مشترک از تزریق در بین مصرف کنندگان مواد مخدر تزریقی است.

ویروس از طریق تماس‌های معمولی مثل دست دادن، در آغوش کشیدن، روبوسی کردن، عطسه کردن و سرفه کردن، استفاده از توالت و حمام مشترک، استفاده ازظروف و وسایل مشترک، استفاده از استخر عمومی و نیش حشرات منتقل نمی‌شود. افراد مبتلا و بیمار به حمایت و همدلی جامعه دارند.

آنچه ما را در معرض خطر می‌دهد رفتارهای پرخطر ماست نه زندگی در کنار افراد مبتلا.

ابتلا به ویروس مولد ایدز فقط از طریق آزماش خون مشخص می‌شود، از زمانی که ویروس وارد بدن فرد می‌شود تا زمانی که در آزمایش خون مشاهده شود، ممکن است چند ماه طول بکشد بهتر است قبل از انجام آزمایش بایک مشاور صحبت شود.

اگر از ابتلای خود و همسر خود به HIV نگران هستید،می توانیدبه مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری مراجعه کنید و در آن مرکز علاوه بر آموزش، مشاوره و ارائه وسایل پیشگیری، آزمایش HIV به صورت رایگان با حفظ رازداری انجام دهید. در واقع در این‌گونه مراکز افراد مبتلابه بیماری تحت مراقبت ودرمان قرار می‌گیرند.

در حال حاضر درمان قطعی که ویروس را از بین ببرد، وجود ندارد.

درمان‌‎های موجود می‌توانند طول عمر بیمار را افزایش داده و همچنین کیفیت زندگی را بهتر کند.

خویشتن دارای در زمان تجرد، وفاداری به همسر،پرهیز از مصرف مواد مخدر یا محرک، عدم استفاده از وسایل تیز و برنده مثل تیغ اصلاح، سوزن خالکوبی، وسایل تزریق و ... به صورت مشترک، پیشگیری از تماس پوست بریده شده و زخمی یا مخاط چشم و دهان به خون و ترشحات آلوده از جمله موارد پیشگیری از ایدز HIV است.
 
قابل ذکر است که بیشترین شیوع ایدز در ایران میان جوانان 25 تا 29 سال است و این در حالی است که 9/93 درصد از مبتلای آن را مردان و 1/6 درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

طبق گفته مینو محرز یک هزارو 600 پرونده ثبت شده ابتلا به ایدز در انجمن تحقیقات ایدز وجود دارد که علت تمام موارد ناشی از ارتباط جنسی و استفاده ازسرنگ مشترک در بین معتادان تزریقی است که به ترتیب از تزریق مشترک مواد مخدر 1/68 درصد، رابطه جنسی7/7 درصد، دریافت خون و فراورده‌های خونی 4/1 درصد و انتقال از مادربه کودک 6/0 درصدو موارد نا مشخص 2/22 درصد به این ویروس آلوده شده‌اند.

توجه جوانان به نکات زیر بسیار مهم ضروری است

از صحبت کردن با افراد غربیه و ناآشنا بپرهیزند، از رفتن به مجالس که شئون اخلاقی درآن‌ها رعایت نمی‌شود بپرهیزید، با همکلاسی‌های یا دوستانی که خوبی آن‌ها را نمی‌شناسید قرار ملاقات خصوصی نگذارید، از پوشیدن لباس‌های نامناسب بپرهیزد، همواره به توصیه والدین و مسوولان مدارس و دانشگاها توجه کنید، اگرچه روابط جنسی بخش مهمیاز زندگی است ولی عنف اخلاقی از واجبات است.

برای اغواکردن شما برای برقراری روابط جنسی ممکن است از کامات زیر استفاده شود. اگرقبول نکنی، دیگر تو را دوست ندارم، اگرقبول نکنی بافرد دیگری دوست خواهم شد و اگر قبول نکنی، حتما دارای عیب‌ و نقصی هستی و جملاتی ازاین قبیل که نبایدفریب این قبیل حرف‌ها را بخورید.

منبع: برنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha