دوشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۷
کد خبر: 37959
سلامت نیوز: سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با تأیید گران شدن گروهی از داروهای خاص در آینده نزدیک ، از تمهیدات کمیسیون بهداشت برای کاهش فشار قیمت داروها بر مردم خبر داد.
حسن تأمینی‌لیچایی در گفت‌وکو با خانه ملت، با تأیید خبر گران شدن داروها در آینده نزدیک، افزود: این گرانی تنها مختص بخش و گروهی از داروها خاص است.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، با بیان این که هم‌اکنون بخشی از مواد اولیه داروها از خارج کشور وارد می‌شود، گفت: این داروها تنها حدود چهار درصد از کل سرانه مصرف کشور را تشکیل می‌دهند.

وی با تأکید بر این که بعد از اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها، همه محصول‌ها به نحوی گران شده‌اند، افزود: متأسفانه قیمت داروها در چند سال اخیر هیچ تغییر نکرده است، از این‌رو کارخانه‌های تولید دارو به این موضوع اعتراض دارند.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با اعلام این که کمیسیون بهداشت و درمان برای کاهش فشار قیمت‌ داروها به مردم تمهیدات مناسبی را اندیشیده‌اند، بیان کرد: هم‌اکنون این کمیسیون با مسئولان وزارت بهداشت جلسه متعددی را برگزار کرده، که در این نشست‌ها مقرر شد که تعدادی از اقلام خاص تحت کامل پوشش بیمه قرار بگیرند.

این نماینده مجلس هشتم، یکی از راه‌ها کاهش قیمت دارو را قطع چهار درصدی واردات این محصول خواند و گفت: هم‌اکنون حدود ۹۶ درصد داروهای مصرفی، در داخل کشور تولید و تنها حدود چهار درصد از خارج وارد می‌شود، این در حالی است که متأسفانه هزینه واردات چهار درصدی دارو به کشور، حدود ۴۰ درصد کل بودجه بخش دارو است.

نماینده مردم رشت در مجلس، با بیان این که واردات دارو به داخل کشور صرفه اقتصادی ندارد، یادآور شد: متأسفانه علم و تکنولوژی بخشی از داروها در انحصار شرکت‌های خارجی است، از این‌رو کشور مجبور به وارد کردن این‌گونه داروها است.

تأمینی‌لیچایی گفت: در چند سال اخیر کمیسیون بهداشت و درمان برنامه‌ریزی مناسبی را برای بومی‌سازی داروها کرده است، از این‌رو این کمیسیون در نظر دارد که در آینده با تأمین بودجه لازم راه را برای تولید یکصد درصدی دارو مورد مصرف کشور باز کند.

طی سال ۸۹، ۵/۳ میلیارد دلار مجموع گردش مالی در مقوله دارو داشته‌ایم که ۳/۱ میلیارد مربوط به واردات دارو در کشور بوده است که هزینه سنگینی را بر بدنه اقتصاد کشور تحمیل می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha