سلامت نیوز: وزیر بهداشت گفت: وزارت بهداشت با وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی دستورالعمل نهایی پزشک خانواده امضا کرده است لذا هیچ مفهومی به غیر از پزشک خانواده ( از جمله پزشک امین) برای وزارت بهداشت موضوعیت ندارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، مرضیه وحید دستجردی در حاشیه شصت و هشتمین اجلاس روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با بیان اینکه برنامه پزشک خانواده برنامه‌ای ملی و مربوط به تمام دستگاه‌هاست اظهار داشت: در این برنامه وزارت بهداشت به همراه وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی به یک توافق نهایی بر اساس دستورالعمل رسیده‌اند و هر چیز دیگری به غیر از آن برای ما موضوعیت ندارد.

وی افزود: همه دانشگاه‌های علوم پزشکی باید در این طرح همکاری داشته باشند و تاکنون 20 دانشگاه برای اجرای آن اعلام آمادگی کرده‌اند.

هدفمندی یارانه ها ۲۴۸۰ میلیارد تومان هزینه روی دست وزارت بهداشت گذاشت

وی درباره هزینه‌های سلامت یادآور شد: هزینه‌های مصرف برق، گاز، بنزین و سایر انرژی‌ها باید در افزایش هزینه‌های سیستم درمان لحاظ شود که با احتساب صورت گرفته و محاسبات انجام شده مشخص شده است تاکنون بیش از 2 هزار و 480 میلیارد تومان تأثیر هدفمندی یارانه‌ها بر سیستم بهداشت و درمان کشور بوده است.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: این در حالی است که تاکنون حتی یک ریال هم از 3 هزار میلیارد تومان مازاد درآمد نفت را دریافت نکردیم و پاسخ معاونت راهبردی ریاست جمهوری به ما این بوده است که پرداخت می‌کنیم اما تاکنون این اتفاق صورت نگرفته است.

کسری میلیارد بودجه دانشگاههای علوم پزشکی

وی اضافه کرد: از مهمترین مسائل و چالش‌های موجود کسری‌های بودجه میلیاردی دانشگاه‌های علوم پزشکی است که خدمات آنها را تحت الشعاع قرار داده و با مشکل مواجه کرده است.

70 تا 80 درصد آلودگی هوا ناشی از دود خودروهاست

وزیر بهداشت همچنین در خصوص افزایش آلودگی هوا نیز گفت: وارونگی هوا از مهمترین معضلاتی است که هر سال با آن مواجه می‌شویم و وزارت بهداشت وزارتخانه‌ای است که در معرض عوارض این معضل قرار دارد.

وی با توصیه به اینکه مردم در موارد غیر ضرور از منزل خارج نشوند یادآور شد: در شرایط آلودگی هوا معمولاً مراجعان سرپایی به ویژه بستری در بخش‌های قلبی و ریوی به بیمارستان‌ها افزایش می‌یابد لذا دستگاه‌های مسئول از جمله سازمان محیط زیست باید اقدامات لازم را جهت کنترل آلودگی هوا انجام دهد.

وحید دستجردی با بیان اینکه 70 تا 80 درصد آلودگی هوا ناشی از دود خودروهاست گفت: سازمان استاندارد باید در نظارت بر خودروها جدی‌تر عمل کند.

وی درباره شورای عالی بیمه سلامت و محل دبیرخانه آن اضافه کرد: حدود 3 ماه است با معاون راهبردی ریاست رئیس جمهوری برای تنظیم آیین‌نامه اجرایی آن جلسات مختلفی برگزار کردیم و در حال حاضر آیین‌نامه موجود در صورتی که تغییرات جدی نداشته باشد مورد تأیید ماست.

وزیر بهداشت همچنین درباره تمام وقتی رؤسای دانشگاه‌ها گفت: تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی تابع قانون تمام وقتی هستند و در حال حاضر همه رؤسای دانشگاه‌ها تمام وقت جغرافیایی هستند.

وی اضافه کرد: برای تمام وقتی استادان باید از مطب پزشکان به عنوان کلینیک ویژه بیمارستان‌ها استفاده کرد و بر این اساس بیماران پس از ویزیت به بیمارستان دولتی جهت بستری ارجاع خواهند شد.

وحید دستجردی گفت: برای تمام وقت شدن مسئولان ستادی دانشگاه‌ها نیز 107 میلیارد تومان اعتبار لازم است که تاکنون حتی یک ریال هم به وزارت بهداشت در این زمینه داده نشده است از طرف دیگر وزارت بهداشت هم هیچ اعتباری به دانشگاه‌ها نداده است.

هنوز هیچ بیمارستانی هیئت امنایی نشده

وزیر بهداشت با بیان اینکه هم‌اکنون هیچ بیمارستانی در کشور هیئت امنایی نشده است گفت: برای این موضوع به اعتبار 400 میلیارد تومانی نیاز است که در صورت تخصیص می‌توانیم 100 بیمارستان را هیئت امنایی کنیم.

وحید دستجردی اضافه کرد: در بیمارستان‌های هیئت امنایی تمام گروه‌های پزشکی اعم از پرستاران، پزشکان و کادر درمانی باید تمام وقت باشند و اگر کسی تمام وقت نباشد از کارانه آن کاسته می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha