دوشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۰ - ۱۳:۵۳
کد خبر: 37966
سلامت نیوز: یافته های یک پژوهش انجام شده در کشور نشان داد: مادرانی که در دوران بارداری در کلاس های آکواژیمناستیک (نوعی حرکات ورزشی در آب) شرکت کرده اند تا دو برابر کمتر از سایرین به سزارین نیاز داشتند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام‌جم آنلاین، دکتر نیلوفر معتمدی این پژوهش را با عنوان "بررسی اثر شنا در آب بر سهولت و نتایج زایمان طبیعی در زنان باردار نولی پار (حاملگی بار اول)" انجام داده است.

در این پژوهش 146 خانم باردار مراجعه کننده به بیمارستان صارم طی سال های 1389 تا 1390 که در بخش آکواژیمناستیک شرکت داشته اند، مورد بررسی قرار گرفته اند.

آکواژیمناستیک، مجموعه حرکات ورزشی است که با هدف توانمند سازی زنان باردار و منطبق با فیزیولوژی بدن مادران باردار طراحی و در آب گرم انجام می شود.

به گفته دکتر معتمدی 73 نفر از زنان باردار مراجعه کننده به این بیمارستان طی مدت بارداری در بخش آکواژیمناستیک به تمرین های ورزشی پرداختند و 73 نفر در این کلاس ها مشارکت نکردند.

وی ادامه داد: یافته های این پژوهش بیانگر آن بود 53 درصد شرکت کنندگان در کلاس های آکواژیمناستیک به روش طبیعی و 32 درصد آنان به روش سزارین وضع حمل کردند.

دکتر ابوطالب صارمی، رئیس پژوهشکده صارم در این مورد به خبرنگار جام جم آنلاین گفت: بخش آکواژیمناستیک می تواند در پیشبرد اهداف پروتکل کشوری زایمان فیزیولوژیک تاثیر به سزایی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه استفاده از آکواژیمناستیک نیازی به شناکردن ندارد، ادامه داد: آکواژیمناستیک بهترین ورزش دوران بارداری است،  زیرا مادر در آب احساس سبکی کرده و فشار و کشش کمتری به بدنش وارد می شود.

به گفته صارمی، هدف از این حركات ورزشی، ارتقای کیفیت زندگی زنان باردار، حفظ پروسه فیزیولوژیک بارداری و همچنین کمک به انجام زایمان طبیعی و آسان است.

وی تصریح کرد: اغلب زنانی که در طی دوران بارداری در کلاس های آمادگی برای زایمان این بیمارستان شرکت می کنند، برنامه آرامسازی عضلانی و ورزش در آکواژیمناستیک انجام می دهند. علاوه بر اینکه عملکرد قلب و ریه آنان بهبود می یابد از آمادگی جسمانی بهتری نیز برخوردار شده، زایمانی خوشایند،آسان و طبیعی خواهند داشت و با خاطره ای خوش، تولد نوزاد خود را جشن می گیرند.

رییس پژوهشکده صارم یادآور شد: آکواژیمناستیک همچنین در توانمند سازی  زنان میانسال و یائسه کمک فراوانی می کند و در بهبود و پیشگیری از دردها و گرفتگی های اسکلتی عضلانی، مفصلی، آرتروز و دیسک های کمر و گردن، اضافه وزن و واریس نیز بسیار مؤثر است.

وی با اشاره به اختلالات گوارشی در دوران بارداری به ویژه یبوست ها و عوارض ناشی از آن افزود: برنامه های ورزشی هدفمند و تحت نظر ماماهای ماهر و استفاده از آکواژیمناستیک می تواند در کاهش این عوارض مؤثر بوده، همچنین سبب پیشگیری از بروز اندوه و افسردگی های پس از زایمان شود.

دکتر صارمی تصریح کرد: تقویت ماهیچه های نگهدارنده ستون فقرات به ویژه ماهیچه های لگنی و آماده شدن لگن، برای یک زایمان حتی الامکان طبیعی، پیشگیری و درمان تهوع صبحگاهی (ویار) بدون استفاده از دارو نیز از فواید آكواژیمناستیك است.

"مشاوره های دوران بارداری زیر نظر ماماهای ماهر و متخصصان به صورت خصوصی و گروهی به منظور آگاه ساختن زنان باردار در جهت برطرف كردن نگرانی های ناشی از تغییرات فیزیكی و روانی دوران بارداری و پس از زایمان از بخش های عمده برنامه های آمادگی برای زایمان و آكواژیمناستیك در بیمارستان فوق تخصصی صارم به شمار می رود."

رییس پژوهشکده صارم از بازگو كردن فواید زایمان طبیعی و امتناع از سزارین های سلیقه ای و غیرضروری و تاكید بر اهمیت شیرمادر در سلامت كودك و مادر به عنوان دیگر برنامه های جاری در این بیمارستان نام برد.

وی با اشاره به اینكه بارداری بیماری نیست، گفت: برخی از مادران باردار به دلیل آگاهی ناکافی در زمینه تغییرات دوران بارداری، روند زایمان و تولد و نیز ترس واهی از درد ممکن است خود و نوزادشان را در معرض خطرهای ناشی از سزارین انتخابی قرار دهند، اما ما سعی داریم تا در بخش های مختلف از جمله کلاس های آموزشی ویژه زنان باردار و همسرانشان و آکواژیمناستیک، شرایطی را فراهم کنیم تا این دوران به سلامت و شادمانی و بطور طبیعی طی شود.

صارمی خاطر نشان ساخت: از آنجا كه كنترل علایم حیاتی و سنجش سلامت مادر و جنین در دوران بارداری بسیار مهم است، مامای مسئول بخش آكواژیمناستیك هربار پیش از شروع برنامه ، علایم حیاتی مادر و وضعیت جنین را كنترل می كند و با توجه به حضور مداوم متخصص زنان و زایمان در صورت نیاز، شرایط برخورداری از  خدمات تخصصی نیز برای مادر فراهم می شود.

" این تکنیک در کشورهای امریکا، آلمان، ایتالیا، اتریش، فرانسه و ... سال هاست که به اجرا در آمده است و امید می رود با توسعه آن در سایر بیمارستان ها و مراکز درمانی در جهت ترویج فرهنگ زایمان طبیعی و فیزیولوژیک اقدام های موثری انجام شود."

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha