دوشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۰ - ۱۵:۴۵
کد خبر: 37975
سلامت نیوز: تا پیش از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، حمایت از تولید مواد لبنی اگر چه منابع مالی بسیاری را از دولت مصروف خود می‌کرد، اما در نهایت به دلیل هدفمند نبودن این حمایت‌ها، پشتیبانی واقعی از دامداری‌ها و صنایع لبنی کشور به درستی صورت نمی‌گرفت.

به عبارت دیگر، دولت سالانه 500 میلیارد تومان یارانه را به بخش شیر تزریق می‌کرد تا بتواند 2 میلیون تن شیر یارانه‌ای را با هدف حمایت از مصرف‌کننده، دامدار و کارخانجات تولیدی روانه بازار کند، اما عملا نه حمایتی از مصرف‌کننده صورت می‌گرفت و نه دامدار از شیوه خرید شیر تولیدی‌اش رضایت داشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا - با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و افزایش هزینه‌های دامداران، صرفه تولید شیر برای بسیاری از دامداران تا اندازه‌ای از بین رفت و همین سبب كاهش تولید و به دنبال آن موجب كاهش عرضه شیر در بازار شد.

در 20 تیر امسال، قیمت هر پاکت شیر از 350 تومان به 600 تومان و در 11 مهر نیز قیمت هر پاکت شیر از 600 تومان به 650 تومان افزایش یافت که نتیجه آن اقبال کمتر مردم نسبت به خرید این غذای کامل بود.

با وجود افزایش دو مرحله‌ای قیمت شیر در سال جاری، موضوع افزایش مجدد این كالای اساسی در شهر مشهد مطرح شده است، به طوری كه به گفته برخی فروشندگان فرآورده‌های لبنی، قرار است قیمت شیر تا 1000 تومان افزایش یابد.

یكی از فروشندگان فرآورده‌های لبنی در شهر مشهد به خبرنگار ایسنای منطقه خراسان، گفت: كارخانجات لبنی، میزان شیر توزیعی خود را میان فروشندگان فرآورده‌های لبنی كاهش داده‌اند.

نعیمی، یكی دیگر از فروشندگان فرآورده‌های لبنی با اشاره به مطرح شدن موضوع افزایش قیمت شیر، گفت: این موضوع را تنها شنیده‌ام. گران شدن شیر در سال گذشته باعث كاهش مصرف این ماده شده است و حال اگر دوباره قیمت شیر افزایش یابد دیگر كسی شیر را خریداری نخواهد كرد.

"نسرین ثابت سدهی"، كه خود را خانه‌دار معرفی كرد، در این خصوص به خبرنگار اظهار داشت: دارای كودكی خردسال هستم و با گران شدن شیر در طول سال جاری، مجبور هستم یك روز در میان به كودكم شیر بدهم.

وی با اشاره به این‌كه با گران شدن مجدد شیر دیگر توانایی خرید شیر را برای فرزندم ندارم، افزود: مسوولان به جای گران كردن شیر به فكر كودكانی باشند كه در دوره رشد باید شیر مصرف كنند.

"فرشید صراف"، مدیرعامل اتحادیه گاوداران خراسان رضوی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنای منطقه خراسان با تاكید بر این‌كه "شیر گران نخواهد شد"، عنوان كرد: در حال حاضر تولید كننده كمتر از قیمت تمام شده، شیر را به فروش می‌رساند.

به گفته وی، قیمت تمام شده یك كیلوگرم شیر در خراسان رضوی بالغ بر 680 تومان است و این در حالی است كه گاوداران شیر خود را بدون محاسبه سود به ازای هر كیلوگرم به مبلغ 580 تومان به فروش می‌رساند.

وی با اشاره به این‌كه "با حذف یارانه شیر، فشار بیشتری به مردم برای تامین هزینه شیر مصرفی وارد شد"، ادامه داد:" قرار بود، دولت یارانه شیر را به تولید‌كننده پرداخت كند كه تاكنون این موضوع محقق نشده است."

مدیرعامل اتحادیه گاوداران خراسان رضوی با تاكید بر این‌كه تولیدكنندگان شیر در استان به دنبال كاهش قیمت شیر برای مصرف‌كنندگان هستند، خاطرنشان كرد: در صورت اختصاص یارانه شیر به تولید‌كننده، به طور قطع و یقین شاهد كاهش قیمت شیر در بازار خواهیم بود.

"مزاری"، مدیرکل امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنای منطقه خراسان با اشاره به مطرح شدن افزایش قیمت شیر در استان، اظهار داشت: "هنوز هیچ تصمیمی در خصوص افزایش قیمت شیر اتخاذ نشده است."

وی با اشاره به این‌كه برخی كارخانجات فرآورده‌های لبنی در خراسان رضوی خواستار افزایش قیمت شیر شده‌اند، تصریح كرد: هر گونه تصمیم گیری در خصوص افزایش قیمت شیر در استان منوط به تصمیم كمیته شیر است.

مزاری تاكید كرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مخالفت خود را برای افزایش قیمت شیر اعلام كرده است. به دنبال این هستیم تا تولیدكننده شیر در استان متضرر نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha