دوشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۱
کد خبر: 37976
سلامت نیوز: تمام چیزهایی كه در هستی هستند شعور دارند. بنابراین از هم تاثیر می‌گیرند و بر هم تاثیر می‌گذارند اما چیزهایی كه مصرف می‌كنیم از نقطه قدرت اولیه و اثربخشی اولیه خود خارج شدند. ما می‌توانیم دوباره اینها را به سمت عقب برگردانیم و به مكانی برسانیم كه در آنجا بیشترین حالت انرژی و تاثیرپذیری را بر سلامت دارند و كمك می‌كنند با طبیعت هماهنگی بیشتری پیدا كنیم.»
عمر طولانی توام با سلامت آرزوی كهن آدمی ا‌ست. پروفسور منوچهر جعفریان، متخصص و پژوهشگر برجسته علوم تغذیه بعد از 45 سال دوری، به وطن بازگشته و حاصل یافته‌های علمی و آزمایشگاهی این محقق كه نتیجه 25 سال تلاش مستمر اوست با خود آورده. یافته‌هایی كه در ظاهر آنقدر ساده‌‌اند كه عمل كردن به آنها شوخی به نظر می‌رسد. او می‌گوید تغذیه صحیح عامل اصلی سلامت و عادت غذایی غلط كه در میان ایرانیان تبدیل به یك فرهنگ شده علت اصلی بیماری‌هاست. طبق گفته او ایرانیان خوب تغذیه می‌كنند اما غلط و با اصلاح الگوی تغذیه‌ای خود به‌راحتی می‌توانیم 120 سال عمر كنیم و علاوه بر نوه‌ها و نتیجه‌ها، ندیده‌هایمان را هم ببینیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شرق، 12آذر تالار اندیشه معلم سعادت‌آباد میزبان نخستین همایش تغذیه جسم و روح بود. در این همایش، پروفسور منوچهر جعفریان و برخی از استادان برجسته علم تغذیه تحقیق‌های علمی خود را كه تئوری‌های نوین سلامتی و تغذیه است ارایه دادند. در این همایش كه به همت انجمن راهیان مولانا برگزار شد، علاوه بر مباحث تغذیه‌ای و تاثیر آن بر سلامت جسم و روح مباحثی چون هارمونی با طبیعت و تاثیر عرفان بر سلامت روح ارایه شد و پروفسور نقش اصلی تغذیه در پیشگیری از بیماری‌ها و حفظ سلامت را تشریح كرد.

دنیا رژیم‌های لاغری را مردود می‌داند
پروفسور جعفریان می‌گوید: «غذاها ربطی به چاقی یا لاغری ندارد. تئوری«كم بخور لاغر شوی» هنوز در ایران رایج است اما این تئوری در دنیا رد شده. سوءتغذیه انسان را چاق می‌كند. در اثر سوءتغذیه‌ای كه ما در ایران داریم، هورمون‌هایی در بدن ترشح می‌شود و این هورمون‌ها باعث چاقی یا لاغری می‌شوند. ما باید بدانیم نیاز بدن چیست بعد غذای مورد نیاز آن را تهیه كنیم. خداوند نعمت‌های لازم برای تامین غذای مورد نیازمان را در اختیار ما قرار داده و عمر طولانی برای ما تا 120 سال است. فقط غذاهای مناسب با بدن ما را به این عمر می‌رساند. او تاكید می‌كند: ««كم بخور لاغر شوی» و كالری‌شماری برای زمان قدیم بود نه امروز. امروزه آن رژیم‌های غذایی كه دیگر در اروپا و در دنیا هم رد شده سبب كوتاهی عمر، ریزش مو و سلب سلامتی می‌شود؛ زیرا بدن افراد در اثر این رژیم‌ها چربی‌های باوفا را از دست می‌دهند و این چربی‌ها دو ماه بعد با عنوان «یو‌یو افكت» برمی‌گردند. سوال اصلی این است كه چطور چربی‌هایی كه خالی می‌شوند و بدن را ترك می‌كنند دوباره برمی‌گردند و فرد را چاق می‌كنند؟» او با ادبیات ساده و مثال‌هایی روان با تشریح چرایی چاقی افراد بعد از تخلیه چربی می‌گوید: «چربی‌ها در سلول‌های آ. دی. فسفته جمع می‌شوند زمانی كه این سلول‌ها از چربی‌ تخلیه می‌شوند بدن شروع می‌كند به تكثیر این سلول‌ها و یك میلیون سلول تبدیل به 10 میلیون می‌شود؛ این انبارهای جدید صبر می‌كنند تا غذای جدید وارد بدن شود. با ورود غذا سلول‌ها چند برابر شده، غذا را دریافت كرده و فرد را از اول هم بیشتر چاق می‌كنند.»

برای سلامتی‌تان بخندید؛ ببخشید؛ فراموش كنید
دكتر جعفریان می‌گوید: «خندیدن، بخشیدن، فراموش كردن سه عامل مهم برای سلامت روح و روان است. سلامتی برای ما همه چیز نیست اما بدون آن همه چیز برای ما هیچ است. سلامتی بزرگ‌ترین نعمتی است كه خداوند متعال به ما عنایت كرده اما چون آن را به صورت رایگان در اختیار ما قرار داده و ما برای چیز رایگان ارزش قایل نمی‌شویم قدر سلامتی را هم نمی‌دانیم. اگر میلیاردها پول پرداخت می‌كردیم امكان نداشت اجازه بدهیم این بدن مریض شود اما برای حفظ آن نمی‌كوشیم. ما باید به‌طور قطع به عمر 120سال برسیم و تنها راه آن حفاظت از سلامت بدن است.»

خوب غذا می‌خوریم اما غلط
این پژوهشگر تغذیه كه مبدع طرح «دهكده سلامتی» است، می‌گوید: «در ایران نیاز بدن را نمی‌دانیم فقط شكم را پر می‌كنیم. اگر بدانید بدن‌تان به چه منابع تغذیه‌ای نیاز دارد و آن را برای سلول‌های بدن تهیه كنید، تمام سلول‌ها از شما ممنون می‌شوند. خوب غذا می‌خوریم اما غلط. باید بیشتر از میوه‌جات و سبزیجات استفاده كنیم و از گوشت فاصله بگیریم. گوشت در تغذیه جهانی روز به روز بیشتر محكوم می‌شود. تمام دنیا به گیاه‌خواری برگشته است. در كشورهای ژاپن، سوییس و آمریكا رویكرد غذایی به سمت گیاه‌خواری پیش می‌رود. ما دو نوع تغذیه داریم: تغذیه جسم، تغذیه روح. تغذیه جسم نیاز به همان پنج ماده غذایی شامل پروتئین‌ها، كربوهیدرات‌ها، چربی‌ها، ویتامین‌ها و املاح است. تغذیه روح هم وابسته به پنج فاكتور است كه شامل هدف‌دار بودن، اعتماد داشتن به دیگر انسان‌ها، اعتقاد، عشق و اراده است. جالب است بدانید طبق یافته‌های معتبر پروفسور، فقدان هریك از این پنج عامل روحی جذب غذا را در جسم دچار مخاطره كرده و موجب سوءتغذیه و بیماری می‌شود. اینجاست كه ارتباط تنگاتنگ تغذیه روح و جسم با هم ثابت می‌شود.

مرغ‌های خوشبخت سبوس می‌خورند
دكتر جعفریان به‌سبك غلط طبخ در ایران اشاره كرده و می‌گوید: «این طبخ غلط باعث شده سبوس و پوسته ارزشمند گندم یا برنج در ایران دور ریخته شود. با دور ریختن پوسته گندم و برنج با دست خود این پل را خراب می‌كنیم. اگر آب برنج آبكشی‌شده را به آزمایشگاه بفرستید، می‌بینید كه سرشار از ویتامین ب1 است. تمام املاح و نیاز بدن در پوست گندم است كه این پوست جداسازی شده و در اختیار مرغ‌های خوشبخت قرار داده می‌شود.آرد سفید زندگی را كوتاه می‌كند. ما در فرآیند آزمایشی در آزمایشگاه دو دسته موش را انتخاب كردیم. به یك دسته آرد سفید دادیم. همه موش‌ها بعد از دو هفته مردند. اما به موش‌های دسته دوم در سالن دیگر گندم با سبوس داده شد بعد از دو هفته مشاهده كردیم همه می‌جهیدند. اینجا ثابت می‌شود كه آرد سفید كشنده است. در كشور سوییس سبوس‌ گندم یا برنج در بسته‌های كوچك به قیمت یك فرانك فروخته می‌شود. در ایران مشاهده كردم كه سبوس‌ها در كیسه‌های بزرگ مقابل نانوایی قرار دارد. با خود گفتم چه نانوای ثروتمندی... از او پرسیدم چند گرمی از این سبوس‌ها به من می‌دهید گفت: همه را بردارید. گفتم چه خوب من دیگر نمی‌روم سوییس. نانوا گفت: این كیسه را اینجا گذاشتیم كه در زمستان از آن استفاده كنیم. زمستان خانم‌ها به خاطر لغزندگی زمین می‌خورند. ما این سبوس‌ها را كف زمین می‌پاشیم تا مردم زمین نخورند...»

سبوس بدن‌مان را چربی‌زدایی می‌كند
او تاكید می‌كند: «اگر مردم بدانند سبوس در زندگی روزمره چه خاصیتی دارد هرگز این برخورد را با این ماده حیاتی نخواهند داشت. سبوس چربی‌های اضافی را همراه صفرا می‌گیرد و از سیستم گوارش جدا می‌كند. صفرا را به جای اول خود بازمی‌گرداند و چربی را دفع می‌كند. سبوس بخورید و بعد از سه هفته به آزمایشگاه بروید. خواهید دید كه كلسترول شما چقدر پایین آمده است. سبوس را از نانوایی‌ها تهیه كنید و هر صبح در یك لیوان شیر حل كرده مصرف كنید. بهترین سبوس در پوست سیب است كه سرشار از پكتین است و اجازه نمی‌دهد علاوه بر چربی املاح خطرناك مثل سرب و جیوه در بدن باقی بماند.»

«سه» عاملی كه عمر را كوتاه می‌كند
به گفته پروفسور اثبات شده چاقی، بی‌خوابی و ناامیدی سه عاملی هستند كه عمر را كوتاه می‌كنند. او در پایان تاكید می‌كند: «اگر می‌خواهید 120 سال عمر كنید و سالم بمانید، شب‌ها غذای پختنی نخورید. پنج عضو بدن هرگز نمی‌خوابند: مغز، قلب، ریه، كبد، كلیه‌ها. یك ماه از سال روزها روزه می‌گیرید. یازده ماه از سال را هم شب‌ها روزه بگیرید و تاثیر آن را در سلامتی ببینید. سعی كنید ساعت شش عصر به بعد چیزی نخورید. عصرانه بخورید. وعده غذایی سنگین برای شام باعث می‌شود قلب با فشار بیشتری خون را پمپاژ كند و اعضایی كه در طول شب باید استراحت كنند مجبور به كار باشند. بیایید مثل سایر كشورهای دنیا عصرانه بخوریم و از مصرف غذاهای پختنی برای شام اجتناب كنیم و با مصرف یك وعده غذایی سبك سلامت بدن‌مان را حفظ كنیم.»

هارمونی با طبیعت بهترین راه خودبهبودی
در این همایش اعظم برزویی، مدیر موسسه حامیان وجود، هم در باب ارتباط سلامت با طبیعت‌گرایی و هارمونی با طبیعت سخنانی ایراد كرد. او می‌گوید: «انسان از بدو پیدایش توانایی داشته خود را ترمیم كند. این توانایی هنوز در او هست اما به خواب رفته و تمرین‌های مداوم می‌تواند آن را بیدار كند و خودبهبودی را به وجود آورد. به همین دلیل است كه یوگی‌ها، كسانی كه طبیعت‌كار هستند، كسانی كه مدیتیشن كرده و زیاد تمركز می‌كنند، كمتر از سن خود نشان می‌دهند؛ زیرا این افراد می‌توانند انرژی حیات‌بخش طبیعت را به سمت خود دعوت كنند.»

او می‌گوید: «یكی از بدبختی‌هایی كه بشر بر سر خود آورده تكنولوژی است. اما با توجه به پیشرفت‌های تكنولوژیك نمی‌توانیم بگوییم در قرن 21 از هواپیما یا موبایل استفاده نمی‌كنیم؛ اینها جزیی از برنامه‌های زندگی شده باید در راستای این پیشرفت راه‌های مقابله با ضررهای تكنولوژی را بیاموزیم كه هماهنگی خود با طبیعت را از دست ندهیم.» او با تاكید بر نقش انرژی بر فرآیند دست‌یابی به این هارمونی می‌گوید: «امروز هیچ چیز را به‌عنوان موجود غیرزنده نمی‌شناسیم.

تمام چیزهایی كه در هستی هستند شعور دارند. بنابراین از هم تاثیر می‌گیرند و بر هم تاثیر می‌گذارند اما چیزهایی كه مصرف می‌كنیم از نقطه قدرت اولیه و اثربخشی اولیه خود خارج شدند. ما می‌توانیم دوباره اینها را به سمت عقب برگردانیم و به مكانی برسانیم كه در آنجا بیشترین حالت انرژی و تاثیرپذیری را بر سلامت دارند و كمك می‌كنند با طبیعت هماهنگی بیشتری پیدا كنیم.»

«روی» و سلامتی
دكتر مرتضی قربانی‌راد، پژوهشگر تغذیه و دندان‌پزشك، در این همایش تاثیر عنصر «روی» و كمبود آن بر سلامت را تشریح كرد: «روی در بسیاری از فعل و انفعال‌های شیمیایی بدن شركت داشته و برای حفظ سلامتی و طول عمرِ بی‌امراض ضروری است. آنتی‌اكسیدانی است كه در واكنش‌های اكسیداتیو استرس نقش دارد و در افزایش سطح ایمنی و كاركرد صحیح آن نقش بسیار مهمی ایفا می‌كند. در ساختمان بسیاری از آنزیم‌های بدن نقش دارد و فلزهای سمی وارده به بدن را جذب و خنثی می‌كند. در كلانشهرهایی مثل تهران كه هوا بسیار آلوده است و مرتب سرب، كادمیوم و سایر فلزهای سنگین وارد بدن می‌شود، وجود كافی زینك مانع از تاثیرهای سمی و مخرب آنها می‌شود.» این محقق تاكید كرد: «فقر روی، عامل بسیاری از بیماری‌هاست.

مهم‌ترین عارضه‌های ناشی از فقر روی شامل كم‌كاری تخمدان در بانوان، فعال نبودن بیضه‌ها و كم بودن اسپرم در آقایان و درنهایت ناباروری، تشكیل لكه‌های سفید روی ناخن و تغییر شكل آنها، به تعویق افتادن درمان جوش‌های غرور جوانی و زخم‌های پوستی، كاهش قدرت سیستم ایمنی بدن، كم بودن رشد كودكان، اختلال رشد در اندام‌های جنسی زن و مرد، تاثیر منفی بر رشد سیستم عصبی به‌ویژه در كودكان و نوزادان، بروز اختلال‌های رفتاری مثل افسردگی، اسكیزوفرنی و پرخاشگری، پوكی استخوان، بیماری‌های تیروییدی و بی‌اشتهایی است. در ضمن غذاهای دریایی مثل ماهی، میگو، صدف و نان‌های سبوس‌دار، تخم كدو و جوانه گندم منابع غنی روی هستند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha