دوشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۵
کد خبر: 37977
سلامت نیوز: حالا چند ماه از تابستان بحرانی گذشته و همه‌ از یادرفته‌هایمان دوباره در حال تکرار است؛ آمار مرگ و میر و رکورد سرطان در اثر آلودگی هوا ... حالا دوباره غول آلوده برگشته و باز هم صحبت از تعطیلی امروز و فردا به میان آمده است؛ غافل از اینکه این غول نه رفته بود و نه خواهد رفت. باید بیرونش کنیم که نمی‌کنیم!

دیگر تنها سخن از آلودگی هوای تهران نیست. میزان کلانشهرهای آلوده ایران به شش رسیده و با این رویه، حتما بیشتر هم خواهد شد. اکنون چند سالی است که با آغاز فصل سرما، تنها بارش باران برف به یادمان نمی‌آید؛ آلودگی هوا هم جزیی از زندگی‌مان شده است؛ مثل یک تومور بدخیم سرطانی که باید با تیغ و دارو به سراغش رفت، ولی...

به گزارش سلامت نیوز به نقل از «تابناک»، چند روزی است که دوباره آبی آسمانی جایش را به خاکستری داده و جای دستان «غول آلوده» روی گلوی کودکان و سالمندان به روشنی دیده می‌شود. در حالی که آخرین واکنش مسئولین تا کنون،‌‌ همان «آب پاشی با کمک هواپیماهای کوچک سم پاش» است که قرار بود با کمک «پنکه‌های بزرگ»، ستون دود را از فراز شهر پس زده و لابد رنگین کمان را هویدا کنند، طرحی برگرفته از تخیلی بسیار قدرتمند!

غافل از اینکه چند ماه بعد، بارش باران در پایتخت به چهار برابر میانگین ۴۴ سال اخیر هم می‌رسد اما هشدار وضعیت ناسالم هوا هم یک روز در میان اعلام می‌شود؛ اکنون اطمینان داریم که آب‌پاشی راهکار ساده اندیشانه‌ای بوده است.

حالا هم که تابستان رفته و پاییز با بارندگی‌های فراوان همراه شده، اوضاع تعریفی ندارد. شدت آلودگی‌ها به حدی زیاد شده که مدارس اهواز، آلوده‌ترین شهر جهان را با تعطیلی روبه‌رو کرده و همین امروز و فرداست که طومار کسب و کار در تهران را هم دست‌کم چند روزی بپیچد. در حالی که بسیاری از ساکنان خطه خوزستان بر این باورند که کسی به فکرشان نیست و تنها زمانی مشمول تعطیلی می‌شوند که بحران به بالا‌ترین حد ممکن رسیده باشد.

مشاور معاون شهردار  تهران در امور محیط زیست با مخاطب قرار دادن وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: «چرا خانم وزیر بهداشت آمار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا را دست‌کم برای روشن شدن ابعاد این معضل عمومی به مردم ارائه نمی‌دهند؟ تا کی این آمار می‌خواهد محرمانه بماند؟» / ایلنا
این در حالی است که در این مواقع، غالبا «جو پایدار» نخستین مقصر شناخته شده و بیشتر از یاد می‌بریم که در تابستان گذشته چه فاجعه‌ای را پشت سر گذاشتیم؛ تابستانی که صحبت از مرگ و میر بود؛ آن هم نه از نوع آنی و خفگی، بلکه تدریجی؛ رکورد ابتلا به سرطان را زدیم!

حالا چند ماه از آن زمان بحرانی گذشته و همه از یادرفته‌هایمان دوباره در حال تکرار است و باز صحبت از تعطیلی امروز و فرداست. با این تفاوت که گویا این بار دست پلید پدیده اینورژن (وارونگی دما) در کار است.

تجربیات پیشین نشان می‌دهد که برخی از مسئولان، مردم را مقصر می‌دانند که خودروهای آلوده کننده سوار می‌شوند یا موتورسیکلتشان معاینه فنی ندارد. این دلیل سخت‌گیری‌های بیشتری است که در روزهای هشدار اعمال می‌شود. توجیهی نقد که قابلیت پوشش همه کم کاری‌ها را دارد، اما حیف نمی‌توان از آن کلاهی هم برای آلودگی اهواز ساخت!

جالب اینجاست که از دید بسیاری از مردم هم تنها مسئولین قصور داشته‌اند و هیچ کس به یاد نمی‌آورد که نخستین بار پس از قانون اجباری شدن معاینه فنی پایش به این مراکز باز شد.

مدیر مرکز پایش آلودگی هوای تهران: روزهای چهارشنبه و پنجشنبه تهران با افزایش آلایندگی هوا روبه رو خواهد بود که روز چهارشنبه، اوج این آلودگی است. / برنا
این در حالی است که اوضاع روز به روز بد‌تر شده و تابستان آینده حتما بد‌تر خواهد بود؛ حداقل در تهرانی که خورو‌ها و موتورسیکلت‌هایش افزون شده است، با علم به اینکه ۸۰ درصد از آلودگی هوای این شهر، ناشی از آلودگی تولید‌شده توسط خودروهاست؛ فارغ از اینکه قوه مققنه در راستای عکس حرکت کرده و معاینه فنی را پنج ساله می‌کند!

آلودگی خوره جانمان شده و هنوز مسئولینی هستند که سکوتشان گوش فلک را کر کرده است. چه بسا هم لزومی نمی‌بینند که در حضور سازمان تخصصی محیط زیست اظهار نظر کنند، ولی دلیل سکوت این سازمان بر همه پوشیده است.

شاید تابستان با آن همه روزهای هشدار و تعطیل و غیره گذشت و کسی در خیابان نمرد، حالا هم که چیزی نشده که دخالت را توجیه کند، آلودگی در حد یک هشدار معمولی است...!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha