دوشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۵
کد خبر: 37978
سلامت نیوز: هنوز دل‌مان به برف و باران‌های پاییز امسال خوش بود كه دوباره غول آلودگی بیدار شد؛ دوباره دود و دم در تهران و گرد و غبار در خوزستان و ایلام و كرمانشاه. فقط یك هفته در تهران باد و باران نیامد و همین كافی بود تا غلظت آلاینده‌های پرجمعیت‌ترین شهر كشور در شرایط ناسالم قرار گیرد.

از غرب كشور هم ریزگردهای عربی وارد شدند و استان‌های غرب و جنوب غربی كشور را تسخیر كردند. چند ماه پیش بود كه سازمان بهداشت جهانی اهواز را آلوده‌ترین شهر جهان اعلام كرد. امسال هم گو آنكه قرار است در بر همان پاشنه همیشگی بچرخد. ریزگردها چنان كردند كه مدارس اهواز و برخی دیگر از شهرهای خوزستان را به تعطیلی كشاند.
براساس اعلام سازمان هواشناسی میزان آلایندگی ذرات معلق در شهر اهواز بیش از دو‌هزار و 900 میكروگرم بر مترمكعب و در شهرستان خرمشهر سه‌هزار و 350 میكروگرم بر مترمكعب است كه این میزان 22 برابر بیشتر حالت استاندارد است. پرویز رضازاده كارشناس سازمان هواشناسی كشور درباره موج جدید آلودگی‌های پایتخت و دیگر شهرهای كشور به شرق می‌گوید: «گرد و غباری كه از روز گذشته با شدت فراوان در خوزستان، كرمانشاه و ایلام به وجود آمده تا امشب ادامه خواهد داشت و با میزانی كمتر در كردستان، لرستان و بوشهر هم تجربه خواهد شد. با این حال اما فرداشب به دلیل تغییرات جوی با روند كاهشی روبه‌رو شده و كاهش می‌یابد.»

این كارشناس همچنین درباره آلودگی هوای تهران و علت آن نیز می‌افزاید: «شدت آلاینده‌های هوای تهران تا روز شنبه افزایش زیادی داشت كه با تغییرات جوی و وزش باد در روز شنبه و شب یكشنبه تا حدودی از میزان آن كاست و وضعیت را بهتر كرد، اما در ادامه از امروز دوشنبه آرامش جوی دوباره رخ خواهد داد كه سبب افزایش چگالی آلاینده‌های تهران خواهد شد. در پایتخت به علت سكون هوا تا آخر هفته روزهای آلوده‌ای را تجربه خواهیم كرد و پدیده وارونگی دما كه به اشتباه وارونگی هوا خوانده می‌شود آلاینده‌ها را به لایه‌های زیرین جو می‌كشاند كه موجب تهویه هوای ضعیف شده و آلایندگی آن افزایش می‌یابد.»
در همین حال براساس آمارهای اعلام‌شده از سوی كنترل كیفیت هوای تهران شاخص كیفیت هوای پایتخت دست‌كم تا روز سه‌شنبه در شرایط «ناسالم» باقی می‌ماند. علاوه بر این پس از این روز پیش‌بینی شده است غلظت آلاینده‌ها از روز سه‌شنبه تا پایان هفته به میزان قابل توجهی افزایش یابد. این شرایط تنها برای تهران نیست و شامل دیگر كلانشهرهای كشور نیز خواهد شد.
این آمارها نشان می‌دهد پایتخت ایران از ابتدای امسال تاكنون دو روز هوای «پاك»، 105 روز «سالم»، 156 روز «ناسالم» و سه روز بسیار «ناسالم» داشته است. این در حالی است كه براساس آمارها در سال گذشته 14 روز هوای پایتخت در شرایط «پاك»، 247 روز «سالم»، 103 روز «ناسالم» و یك روز بسیار«ناسالم» بوده است. تطبیق این آمارها با وضعیت مشابه سال گذشته حاكی از آن است كه از تعداد روزهای «پاك» امسال كاسته و بر تعداد روزهای «ناسالم» و «بسیارناسالم» افزوده شده است.
سال‌هاست در رابطه با خطرات آلودگی هوا و تاثیرات آن بر سلامتی افراد سخن گفته می‌شود. آمارهای هولناكی كه در این زمینه ارایه می‌شود واقعا ترسناك است چراكه گفته می‌شود تنها در شهر تهران در هر سال چهار‌هزار نفر به دلیل آلودگی هوای شهر گذارشان به خاك سرد بهشت‌زهرا(س) می‌افتد. همین مساله را با دكتر قلمقاش رییس انجمن توانبخشی قلب، عروق و تنفس ایران مطرح كردیم. او در این‌باره به شرق گفت: «نباید این‌گونه تصور كرد كه آلودگی عامل مستقیم مرگ‌ومیر است، اما با آسیب‌هایی كه به كیفیت زندگی و سلامت افراد می‌زند شرایط را برای مرگ‌ومیر فراهم می‌كند. به‌عنوان مثال همه آلودگی‌ها اعم از دود و دم هوای پایتخت یا ریزگردهایی كه از كشورهای عربی وارد می‌شود بیماری‌های قلبی و عروقی را تشدید می‌كند و به سرطان دستگاه تنفسی منجر می‌شود چراكه همه این آلاینده‌ها آلرژن یا حساسیت‌زا هستند. علاوه بر این در هوای آلوده كیفیت كار و بهره‌وری انسان‌ها نیز كاسته می‌شود. با انجام ورزش‌ ایروبیك و دیگر فعالیت‌های بدنی كه بدن طی آنها به اكسیژن بیشتری نیاز پیدا می‌كند، میزان آلاینده‌های بیشتری جذب بدن می‌شود.»

براساس گفته‌های دكتر قلمقاش آلودگی هوا هزینه‌های فراوانی به زندگی افراد تحمیل می‌كند چراكه افراد را در سن باروری اقتصادی دچار مشكل كرده و به لحاظ روحی و جسمی مانع از كار كردن باكیفیت آنها می‌شود. رییس انجمن توانبخشی قلب، عروق و تنفس ایران همچنین معتقد است هر دو گونه آلاینده‌های شهرهای بزرگ و ریزگردها تاثیراتی مشابه بر بدن افراد می‌گذارد و زمینه را برای مرگ‌ومیر آسان آنها فراهم می‌كند. گفته‌های این پزشك متخصص را بگذارید در كنار این آمار كه می‌گوید هر فرد بالغ به طور متوسط در یك روز 20‌هزار لیتر هوا را تنفس كرده و به ریه‌های خود می‌فرستد. حال وقتی این 20‌هزار لیتر هوا در هر روز به انواع و اقسام آلاینده‌ها اعم از دود و دم یا ریزگردها آغشته باشد، تصور اینكه چه به روز ریه‌ها و دیگر اجزای دستگاه تنفسی وارد می‌كند چندان سخت نیست. اگرچه حساسیت افراد نسبت به آلودگی هوا با یكدیگر یكسان نیست اما افرادی كه بیشتر به بیماری‌های ریوی مبتلا هستند و ‌سالخوردگانی كه از بیماری‌های قلبی و ریوی رنج می‌برند و همچنین كودكان بیشتر تحت‌تاثیر آلاینده‌ها قرار دارند. نگاهی به آمارهای اعلام‌شده از سوی سازمان بهشت‌زهرا(س) گویای تلفات آلودگی هوای پایتخت است. ذرات درشت دود در قسمت‌های فوقانی دستگاه تنفس،‌گیر می‌كنند و باعث اختلال در ترشحات بینی و سینوس‌ها می‌شوند ولی ذرات ریز ممكن است در راه‌های عمیق‌تر ریه‌ها نفوذ كنند. حجم زیاد این ذرات باعث اشكال در تنفس افراد مبتلا به آسم، برونشیت مزمن، ‌آمفیزم و دیگر بیماری‌های ریوی شده و حتی ممكن است باعث مرگ زودرس سالمندان مبتلا به بیماری‌های قلبی و ریوی نیز شود. در موارد حاد آلودگی هوا، ‌افزایش مرگ‌ومیر غالبا به دلیل وجود این ماده‌ها در غلظت‌های زیاد است.
سالانه سه‌میلیون نفر در اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند كه ۹۰‌درصد آنان در كشورهای توسعه‌یافته هستند. در بعضی كشورها تعداد افرادی كه در اثر همین عامل جان خود را از دست می‌دهند، بیشتر از قربانیان سوانح رانندگی است. این مرگ‌ومیر به‌طور خاص مربوط به آسم، برونشیت، تنگی نفس و حملات قلبی و آلرژی‌های مختلف تنفسی است.
منبع: روزنامه شرق

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha