سلامت نیوز: میان وعده های نامناسب به مواد غذایی اطلاق می شود كه حاوی انرژی بالا و مواد مغذی پایینی از جمله ویتامین ها، املاح و پروتئین ها است. بنابراین مصرف مداوم آنها در سنین نوجوانی و جوانی منجر به سوء تغذیه می شود.

میان وعده ها به دو دسته مناسب و نامناسب تقسیم می شوند: پفك، چیپس و آبمیوه های صنعتی از جمله مهمترین میان وعده های نامناسب هستند كه در مقابل آنها میان وعده هایی مناسب و سالم است كه نه تنها منجر به سوءتغذیه نمی شوند بلكه مصرف آن موجب ارتقای سطح سلامت كودكان و نوجوانان می شود.
همان گونه كه از نام میان وعده ها برمی آید، بهترین زمان مصرف برای آنها بین وعده های غذای اصلی و با فاصله از آنها است چرا كه با وجود سالم بودن این گونه مواد نباید جایگزین غذای اصلی شوند.
بنابر گفته متخصصان میان وعده های مناسب شامل انواع خشكبار، آجیل بی نمك یا كم نمك، مغزها و ساندویچ های خانگی است.
معمولا این گونه مواد به خصوص آجیل ها و مغزها حاوی عناصر بسیار ضروری آهن و روی هستند كه می تواند در افزایش ضریب هوشی و یادگیری دانش آموزان تاثیرات مثبتی داشته باشد.
نكته قابل توجه در میزان انرژی موجود در این میان وعده هاست چرا كه در صورت زیاده روی در مصرف منجر به اضافه وزن و یا چاقی در دانش آموزانی كه زمینه مساعدی در این موارد داشته باشند می شود.
میوه ها نیز به طرق مختلف مانند میوه های خام، برگه های میوه یا میوه های خشك شده و یا آبمیوه های طبیعی می تواند جزء میان وعده های مناسب باشند كه علاوه بر تامین املاح و ویتامین مورد نیاز مقدار قابل توجهی فیبر به بدن دانش آموز برسانند ولی اولویت با مصرف میوه های تازه است.
منبع: روزنامه کیهان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha