دوشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۰ - ۱۶:۳۷
کد خبر: 37981
سلامت نیوز: شاید باور نكنید اما بسیاری از عواملی را كه باعث ناباروری می‌شوند، باید در منزل خودتان جست‌وجو كنید. ناباروری، خیلی بیشتر از آنچه مردم فكرش را می‌كنند، شایع است. روزانه بدون آنكه آگاه باشیم با بسیاری از این مواد شیمیایی كه در كار هورمون‌ها خلل ایجاد می‌كنند، برمی‌خوریم. راه چاره این است كه با شناسایی آنها انتخاب‌های هوشیارانه‌ای انجام دهید و این‌گونه مواد را از زندگی خود حذف كنید.

موادشیمیایی نچسب
ظروف تفلون، قابلمه‌ها، ماهی‌تابه‌ها راحت تمیز می‌شوند اما مشكل اینجاست كه مواد شیمیایی نچسب به مرور زمان با خراشیده شدن، وارد غذا می‌شوند و مشكلات زیادی در پی دارند، از جمله عوارضی كه به دنبال خورده شدن مواد شیمیایی تفلون به وجود می‌آیند، مشكلات تولید مثل و بچه‌دار شدن برای زوجین است. محققان دانماركی به این نتیجه رسیده‌اند كه مردانی كه بیشتر در معرض مواد شیمیایی و پرفلورولكیل اسید قرار داشته‌اند، تنها نیمی از مقدار اسپرم سالم مردان را آن هم در نازل‌ترین سطوح دارا هستند. به عقیده محققان هرچه سطح مواد شیمیایی نچسب در بدن زنان بالاتر بوده، باردار شدن آنها نیز بیشتر به طول می‌انجامد. تفلون در چه وسایلی به كار می‌رود؟ تفلون در ظروف آشپزخانه به‌عنوان یك مانع روغنی عمل می‌كند. چطور از خود مراقبت كنیم؟ از خوردن فست‌فود پرهیز كنید، غذا را داخل ظروف فلزی ضد زنگ، چدنی، شیشه‌ای یا سنگی طبخ كنید.
بی‌پی‌اِی (BPA)
بیسفنول‌ای یا بی‌پی‌ای در بسیاری از محصولات به كار می‌رود و در شن و ماسه خانگی و آب نیز یافت می‌شود. مطالعات حاكی از آنند كه مردانی كه سطح بی‌پی‌ای در ادرارشان بالاست اسپرم كم‌كیفیت‌تری تولید می‌كنند و ساخت اسپرم در بدن‌شان نیز سخت‌تر می‌شود. زنان نیز در مقابل تاثیرات سوء بی‌پی‌ای در امان نیستند. مطالعه‌ای كه در سال 2010 در دانشگاه كالیفرنیا انجام شده نشان می‌دهد زنانی كه تحت لقاح مصنوعی قرار گرفته و سطح بی‌پی‌ای در بدن‌شان بالاست، تخمك‌هایشان كمتر زنده مانده و قابل رشد نیستند. بی‌پی‌ای در كجا یافت می‌شود؟ اغلب در موادغذایی كنسروی، كاغذهای رسید و برخی از پلاستیك‌ها، بی‌پی‌ای وجود دارد. چگونه از خود در مقابل بی‌پی‌ای مراقبت كنیم؟ به جای موادغذایی كنسروشده از غذای تازه یا منجمد استفاده كنید، لیوان ضدزنگ و با استاندارد موادغذایی یا بطری شیشه‌ای را جایگزین كنید و برای خریدهای جزیی‌تان از صندوق رسید دریافت نكنید.
ماده شیمیایی فتالات
شاید یكی از فراگیرترین تركیبات شیمیایی كه در خانه مصرف می‌شود، فتالات باشد. فتالات‌ها به مواد شیمیایی موجود در محصولات وینیل و محصولات حاوی عطرهای مصنوعی كه‌ هزاران‌هزار از آنها در بازار موجود هستند شكل می‌دهد. اگر مقدار فتالات زیاد باشد روی كیفیت اسپرم مردان تاثیر می‌گذارد. مطالعات انجام شده نشان می‌دهند فتالات باعث خارج شدن اسپرم از حالت طبیعی خود و آسیب به DNA می‌شود. فتالاتس در بدن مردان مثل هورمون مردانه استروژن عمل می‌كند و می‌تواند در مردانگی او دخالت داشته باشد. در چه چیزهایی به كار می‌رود؟ در محصولات دارای وینیل، مثل پرده‌های حمام و چرم مصنوعی ، محصولات خوشبو‌كننده مثل ادكلن، پرفیوم، شمع‌های عطری، اسپری خوشبو‌كننده هوا، شوینده‌های لباس، نرم‌كننده‌های پارچه، همین‌طور انواع شامپو، صابون، اسپری مو، اسپری بدن، لوسیون، دئودُرانت و دیگر محصولات اینچنینی به كار می‌رود. چگونه از خود مراقبت كنیم؟ از مصرف محصولات وینیل خودداری كنید. پرده كنفی را جایگزین پرده حمام كنید. شمع‌های مومی علاوه بر نور ملایمی كه ایجاد می‌كنند به تمیز كردن هوای داخل خانه هم كمك می‌كنند. برای شست‌وشوی لباس‌ها از شوینده‌های بی‌بو و ساخته شده از مواد گیاهی استفاده كنید. از سركه سفید به جای نرم‌كننده پارچه استفاده كنید. قبل از خرید اجناسی كه مصارف شخصی دارند، برچسب روی محصولات را بخوانید و آنهایی را كه معطر هستند یا رایحه خاصی دارند، كنار بگذارید.
حشره‌كش‌ها و آفت‌كش‌ها
آترازین، ماده شیمیایی‌ای كه در آمریكا برای از بین بردن علف‌ها در مزارع نیشكر و زمین‌های گلف استفاده می‌شده در آب لوله كشی یافت شده است. استفاده گسترده از این مواد برای زوج‌هایی كه قصد بچه‌دار شدن دارند، توصیه نمی‌شود زیرا حشره‌كش‌ها و آفت‌كش‌ها می‌توانند منجر به سقط شدن جنین و تاثیر روی ناباروری شوند. آترازین در محصولات از بین برنده آفت‌ها استفاده می‌شود.
پی‌سی‌بی
سالیان پیش از پی‌سی‌بی ‌در صنایع الكترونیكی استفاده می‌شده است. امروزه اما ممنوعیت‌هایی در استفاده از آن وجود دارد. پی‌سی‌بی‌ها به سختی تجزیه می‌شوند و در مسیرهای آبی شكل می‌گیرند. یكی از تحقیقاتی كه به تازگی انجام شده نشان می‌دهد كه پی‌سی‌بی ‌باعث ضعیف شدن اسپرم‌ها می‌شود و كاشت نطفه را در رحم خانم‌هایی كه تحت لقاح مصنوعی قرار می‌گیرند، مختل می‌كند. پی‌سی‌بی ‌در كجا یافت می‌شود؟ در برخی از انواع ماهی‌ها مثل سالمون پرورشی. چگونه خود را در امان نگه داریم؟ اگر تصمیم دارید باردار شوید باید به قدر كافی امگا-3 بخورید. در خرید ماهی و غذاهای دریایی دقت كنید.
منبع: روزنامه شرق

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha