سلامت نیوز: براساس مطالعات انجام شده تبلیغ مواد غذایی، تنقلات و فست فودها تاثیر منفی بر رشد و اشتهای کودکان دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا، بر اساس مطالعات انجام شده، مشاهده تبلیغات تلویزیونی مرتبط با مواد غذایی، علاوه بر این‌که بر باورهای کودکان در مورد تغذیه و انتخاب آن‌ها از مواد غذایی تاثیر می‌گذارد، باعث افزایش اشتها و تمایل آن‌ها به مصرف میان وعده های غیر مفید می‌شود.
 
بر اساس این مطالعه مشخص شد، تماشای تبلیغات تلویزیونی خوراکی‌های صنعتی و تنقلات واقعا در افزایش احساس گرسنگی در کودکان تاثیر گذار است به ویژه اگر کودکان زمان زیادی را به تماشای تلویزیون اختصاص دهند، این احساس در آن‌ها تشدید می ‌شود، علاوه براین این آگهی‌ها تمایل کودکان را به خوردن غذاهای چرب و شیرین افزایش می‌دهد.
 
بر پایه این گزارش، دریافت کم مواد غذایی ابتدا موجب کاهش وزن کودک می‌شود و اگر این کم غذایی ادامه یابد به تدریج کودک خود را با این وضع منطبق می‌کند یعنی قد و قامت او کوچک می‌شود تا بتواند با غذای کم به بقای خود ادامه دهد به همین دلیل کوتاه قدی تغذیه‌ای به عنوان یک شاخص توسعه در جهان مطرح است.

بنابر این گزارش، تنقلات غذایی کم ارزش نظیر چیپس، پفک، نوشابه مواد مغذی در رشد کودک تاثیری ندارد و حس سیری کاذبی که این مواد ایجاد می‌کنند موجب محروم شدن کودک از غذاهای اصلی و مواد مغذی و در نهایت موحب بروز لاغری و سوء تغذیه می‌شود و از طرفی مصرف مداوم این مواد می‌تواند سبب بروز چاقی در کودک شود، زیرا مصرف تنقلات تجاری کم ارزش به دلیل زیادی نمک، چربی و شکر زمینه ساز بیماری‌های مزمن از جمله قلبی و عروقی، چاقی و فشار خون در دوران بزرگسالی می‌شود.

گفتنی است؛ تغذیه مناسب و استفاده از میان وعده‌های با ارزش غذایی نظیر شیر، میوه، نان و پنیر، انواع مغزها در برنامه غذایی کودک موجب رشد مناسب کودک می‌شود و از بروز سوء تغذیه و عوارض جبران ناپذیر در کودکان جلوگیری می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha