سلامت نیوز: معاون آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پزشکی گفت: هیچ جای دنیا مثل صنف دندانپزشکی ما بی سر و سامان نیست. تعداد کسانی که به صورت تجربی و غیرقانونی در کار دندانپزشکی دخالت می‌کنند بیش از دندانپزشکان قانونی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس؛ علی یزدانی پیش از ظهر امروز در نشست خبری که در سازمان نظام پزشکی برگزار شد اظهار داشت: آموزش‌های پزشکی بسیار مهم و تأثیرگذار است. رویکرد اصلی معاونت آموزشی و پژوهشی این سازمان هم پیشگیری است به عنوان مثال در بخش دندانپزشکی یک خانواده خرجی که سالانه برای نخ دندان، مسواک و خمیردندان می‌کند کمتر از خرج ترمیم یک دندان می‌شود و اگر پیشگیری را درست انجام دهیم گرفتار هزینه‌های کلان درمان نمی‌شویم.

صدا و سیما برای ترویج بهداشت دهان و دندان کوتاهی می‌کند

وی با اشاره به عدم همکاری صدا و سیما در ترویج فرهنگ بهداشت دهان و دندان گفت: ما به صدا و سیما التماس کردیم، خواهش کردیم که ما کمک می‌کنیم یکی دو تیزر برای آموزش کودکان با عنوان«بچه‌ها دارید می‌خوابید مسواک بزنید» بسازیم تا این تیزرها ساعت ۸ شب پخش شود که اصلاً گوش نکردند راجع‌به پفک، بیسکویت، شکلات و همه چیز کار می‌کنند الا این موضوعات و همه کارها پول‌محور شده است.

یزدانی تصریح کرد: الان فقط تمرکز روی این است که همه تخصص دندانپزشکی بگیرند و تقریباً هم تخصص‌گرا شده‌اند از آن طرف هیچ متخصص بهداشتی نداریم و دندانپزشک می‌بیند اگر کارهای جزئی مانند جرم‌گیری را انجام دهد برایش نمی‌صرفد و ترجیح می‌دهد کارهای ترمیمی مانند پرکردن دندان را انجام دهد.

عضو انجمن دندانپزشکی ایران با اشاره به اینکه ایجاد ۵۰ دانشکده دندانپزشکی در دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور یک فاجعه است اضافه کرد: تعداد دندانپزشکانی که داریم زیادتر از زیاد بوده و به زودی دندانپزشک‌های ما به شغل‌های جانبی روی می‌آورند.

وی گفت: طبق محاسبات یک دندانپزشک تا مرحله دندانپزشکی عمومی که 6 سال طول می‌کشد هفتاد و اندی میلیون تومان هزینه دارد و اگر یک حساب سرانگشتی انجام دهیم می‌بینیم ۵۰ دانشکده هر سال ۵۰ دندانپزشک را فارغ‌التحصیل کند می‌شود سالی ۲ هزار و 500 نفر که تا 10 سال آینده این جمعیت بیکار خواهند شد.

عضو شورای عالی نظام پزشکی خاطر نشان کرد: همه جای دنیا تعداد دانشکده‌های دندانپزشکی محدود است و نیروی مازاد بر نیاز تربیت نمی‌کند. ما باید روی مسئله بهداشت و پیشگیری بیشتر کار کنیم. عوارضی که رفتارهای ما، تغذیه و محیط اطراف ما روی بدن می‌گذارد باید جدی گرفته شود تا فردا بیماری‌هایی ناشی از این موارد پیش نیاید. چرا که گرفتار هزینه‌های گزاف درمان می‌شویم.

وی در پاسخ به پرسش فارس مبنی بر اینکه مگر فلسفه جذب دانشجوی پزشکی نباید منطبق با نیاز بازار باشد گفت: اکنون به دلیل رقابت بین استانداران، فرمانداران و نمایندگان مجلس که می‌خواهند در شهرهای حوزه استحفاظی خود دانشکده علوم پزشکی داشته باشند یک مرتبه می‌بینیم در یک استان علاوه بر مرکز استان در چند شهر تابع هم دانشکده علوم پزشکی داریم که با این وصف آینده خوبی برای دندانپزشکی نمی‌بینیم.

معاون آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پزشکی از برنامه‌های آموزشی برای پزشکان خبر داد و گفت: تقریباً هفته‌ای یک سمینار برگزار می‌کنیم. به عنوان مثال سمینار مدون‌های اخلاق پزشکی، اعتیاد، پزشک و قانون هر کدام چند مرتبه برگزار شده که دو هزار نفر از پزشکان در آن شرکت کردند و طی دو روز اخیر هم همایش اقتصاد سلامت را برگزار کردیم.

یزدانی با اشاره به محدودیت اعطای گواهی بازآموزی برای بازآموزی پزشکان از طرف وزارت بهداشت محدودیت‌هایی داریم که البته این محدودیت‌ها به جاست. چرا که گفته می‌شود برای آموزش بهتر باید یک تعداد مشخصی در بازآموزی‌ها حضور داشته باشند.

یزدانی اضافه کرد: برنامه پیشگیری از بیماری‌ها، آموزش قوانین و مشکلات حرفه‌ای پزشکان از دیگر کارهایی است که طی امسال انجام داده‌ایم و در همین راستا روز چهارشنبه 23 آذر همایش بازآموزی دندانپزشکان را برگزار خواهیم کرد. که طی آن به ۶۰۰ نفر گواهینامه بازآموزی داده می‌شود.

عضو شورای عالی نظام‌پزشکی گفت: همچنین 28تا 30 دی‌ کنگره داروسازی نظام پزشکی با حضور داروسازان در سالن شهید غرضی بیمارستان میلاد برگزار می‌شود.

وی در مورد استاندارد تعداد دندانپزشک در سطح کشور گفت: در برخی نقاط کمبود دندانپزشک و در برخی نقاط مانند کلانشهرها و از جمله تهران 10برابر نرم دنیا دندانپزشک داریم از طرفی نمی‌توانیم این قشر را مجبور کنیم پس از گذراندن طرح به نقاط محروم بروند.

10 برابر مردم دنیا دندانپزشک در تهران و کلانشهر‌ها داریم

یزدانی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه می‌تواند دندانپزشکان مازاد را به کشورهای دیگر اعزام کرد گفت: صادر کردن دندانپزشک به کشورهای خارجی کار صحیحی نیست چرا که برای هر کدام بیش از ۷۰ میلیون هزینه شده و این خودش یکی از راه‌های فرار مغزها است چرا که بالاترین نمرات کنکور و نخبگان را جذب رشته دندانپزشکی می‌کنیم و در نهایت برای کشور هم سودآوری ندارد.


وی در پاسخ به پرسش دیگر فارس مبنی بر اینکه ظاهراً وزارت بهداشت نصب تعرفه‌های دندانپزشکی را در مطب دندانپزشکان در دستور کار دارد گفت: محصولاتی که در دندانپزشکی استفاده می‌شود اکثراً وارداتی است و از آنجایی که دندانپزشکان بهترین‌ها را انتخاب می‌کنند به طور محکم می‌گویند جنس بد برای موارد ترمیمی در کشور وجود ندارد و اگر دندانی را که پر می‌کنیم می‌افتد یا مواد آن تغییر رنگ می‌دهد ایراد از دانش دندانپزشک است.

وی افزود: مواد دندانپزشکی هیچ تاثیری در قیمت ندارد و تعرفه یک حق است و همه جای دنیا تعرفه دارند و اگر تعرفه‌ها در مطب نصب شود هیچ ایرادی ندارد و در نهایت اخلاق پزشکی در کار بسیار مؤثر است.

وی ادامه داد: الان تعرفه وجود دارد ولی ممکن است بیمار به اجبار و علاقه مبلغی را که پزشک گفته بپردازد ولی اگر هر زمان کار به دادگاه برسد معیار تعرفه‌ای است که وجود دارد.

یزدانی با اشاره به وجود برخی کارهای غیرقانونی در صنف دندانپزشکی تصریح کرد: هیچ جای دنیا مثل دندانپزشکی بی‌سر و سامانی وجود ندارد چرا که تکنسین، دندانپزشک، دندانساز، بهداشت‌کار و متخصص دندانپزشکی هر یک شرایطشان مشخص است ولی اکنون می‌بینیم اغلب لابراتوارها هم به صورت غیرقانونی مریض ویزیت می‌کنند. شاید تعداد کسانی که به صورت تجربی و غیرقانونی در صنف دندانپزشکی در کشور کار می‌کنند بیش از دندانپزشکانی است که قانونی کار می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha