سلامت نیوز :اطلاع رسانی تامین اجتماعی درباره اجرای طرح پزشک امین که ابتدا در استان گیلان به صورت آزمایشی اجرا می شود واکنش های مختلفی را از سوی مسئولان وزارت بهداشت در پی داشته است. روز یکشنبه وزیر بهداشت در نامه ای به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مراتب اعتراض خود را نسبت به اجرای طرح پزشک امین از سوی تامین اجتماعی ابراز داشته و این امر را مداخله تامین اجتماعی در نظام سلامت ذکر کرده است.

دیروز نیز وزیر بهداشت در جمع خبرنگاران دوباره نسبت به اجرای این طرح واکنش نشان داد و اظهار داشت: برای وزارت بهداشت هیچ مفهومی غیر از پزشک خانواده موضوعیت ندارد. این درحالی است که سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس با اشاره به این که طرح «پزشک امین» تامین اجتماعی می تواند موتور طرح پزشک خانواده را به حرکت بیندازد گفت: برخلاف نظر مسئولان وزارت بهداشت طرح پزشک امین در ارتقای سلامت جامعه موثر است و بسته خدمات ارائه شده در این طرح رضایتمندی بیماران را به همراه دارد.

به گزارش فارس مرضیه وحید دستجردی درحاشیه اجلاس روسای دانشگاه های علوم پزشکی با بیان این که برنامه پزشک خانواده، برنامه ای ملی و مربوط به تمام دستگاه هاست اظهار داشت: در این برنامه وزارت بهداشت به همراه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به یک توافق نهایی براساس دستورالعمل رسیده اند و هیچ برنامه سلامت محوری به غیر از طرح پزشک خانواده برای ما موضوعیت ندارد.وی افزود: همه دانشگاه های علوم پزشکی باید در این طرح همکاری داشته باشند و تاکنون ۲۰دانشگاه برای اجرای آن اعلام آمادگی کرده است.معاون درمان وزیر بهداشت نیز دیروز اجرای طرح پزشک امین را از سوی سازمان تامین اجتماعی نوعی موازی کاری با برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع عنوان کرد و گفت: وزارت بهداشت از ابزارهای قانونی برای اجرا نشدن طرح پزشک امین استفاده می‌کند. دکتر سید حسن امامی رضوی در گفت و گو با ایسنا درباره اجرای طرح پزشک امین از سوی سازمان تامین اجتماعی گفت: اجرای این طرح تداخل در سیاست گذاری‌های وزارت بهداشت محسوب می‌شود. سازمان تامین اجتماعی برای اجرای این طرح هیچ مشورتی با وزارت بهداشت نکرده است این در حالی است که طبق قانون برنامه پنجم توسعه سیاست گذاری در امر سلامت بر عهده وزارت بهداشت است.

وی در پاسخ به این سوال که سازمان تامین اجتماعی اجرای طرح پزشک امین را تنها در حوزه درمان مستقیم عنوان کرده است، گفت: این چنین نیست‌، طرح پزشک امین علاوه بر درمان مستقیم درمان غیرمستقیم را نیز شامل می‌شود. سازمان تامین اجتماعی باید در این زمینه قبل از اجرای طرح با وزارت بهداشت هماهنگی انجام می‌داد. امامی رضوی گفت: وزارت بهداشت مخالفت خود را درباره اجرای طرح پزشک امین اعلام کرده است و از ابزارهای قانونی برای اجرا نشدن این طرح استفاده خواهد کرد.

 اما دکتر تامینی سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس با اشاره به این که کارنامه وزارت بهداشت در ۶سال اجرای طرح پزشک خانواده قابل قبول نیست به خراسان گفت: متاسفانه اجرای طرح پزشک خانواده نتوانسته رضایت پزشکان و بیماران را در روستاها و شهرهای ۳استان هدف جلب کند.

وی افزود: فرصت وزارت بهداشت در این مدت صرف اصلاح نقاط ضعف شده و هیچ برنامه ای برای ارتقا و توسعه آن ارائه نشده است. اما در برنامه «پزشک امین» تامین اجتماعی با توجه به بسته خدمات درمانی و بهداشتی که برای بیماران در نظر گرفته است برخی خدمات به برخی از اقشار به صورت رایگان ارائه خواهد شد و رضایت مندی را در پی خواهد داشت و گزارش هایی که سازمان تامین اجتماعی درباره این طرح به کمیسیون ارائه داده است حکایت از برنامه ریزی دقیق و علمی برای اجرای نظام ارجاع مطابق با استانداردها دارد.

سخنگوی کمیسیون بهداشت خاطرنشان کرد: نظر کمیسیون موافق اجرای طرح پزشک امین است و وزارت بهداشت به جای ابراز نگرانی و هشدار باید طرح پزشک خانواده را تقویت کند تا از گردونه رقابت جانماند چنان که نگرانی وزارت بهداشت از این است که در صورت توسعه طرح پزشک امین در سطح کشور میزان استقبال بیماران از طرح پزشک خانواده کاهش یابد.وی افزود: به نظر کمیسیون بهداشت طرح پزشک امین می تواند موتور اجرای طرح پزشک خانواده وزارت بهداشت را به حرکت وادارد. بنا به گفته وی سالانه بودجه کلانی صرف اجرای طرح پزشک خانواده می شود بدون آن که رضایتمندی بیماران از آن حاصل شده باشد.

حافظی مدیرعامل صندوق تامین اجتماعی نیز با تاکید بر این که طرح پزشک خانواده هیچ مغایرتی با طرح نظام ارجاع و پزشک خانواده ندارد گفت: اجرای این طرح حتی می تواند به اجرای طرح پزشک خانواده سرعت ببخشد. وی با اشاره به این که تامین اجتماعی همکاری مطلوبی با طرح پزشک خانواده دارد و هیچ مشکلی در این حوزه با وزارت بهداشت نداریم گفت: اجرای طرح پزشک امین می تواند بخشی از زیرساخت های لازم را برای طرح پزشک خانواده فراهم کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha