سلامت نیوز :چالش تازه وزارت بهداشت و تامین اجتماعی، به خاطر پزشک خانواده و پزشک امین، با خوشبینی مجلس همراه است.
 قرار بود طرح پزشک خانواده تا پایان برنامه چهارم توسعه علاوه در روستاها در شهرها نیز اجرا شود. اما این طرح نه تنها در دوره پنج‌ ساله برنامه چهارم نتوانست اجرا شود بلکه هنوز هم که برنامه پنجم در حال اجرا شدن است اجرای آن با اما و اگرهایی رو به روست، این درحالی است که رییس جمهور دستور داد طرح پزشک خانواده در مدت دو سال کامل شود. اما اکثر اعضای کمیسیون بهداشت و درمان معتقدند با توجه به اعتبارات موجود امکان تحقق آن تا دو سال دیگر میسر نیست.

از طرفی به تازگی رحمت الله حافظی مدیرعامل صندوق تامین اجتماعی اعلام کرده است که برنامه «پزشک امین» در استان گیلان اجرا می شود. مسئولان وزارت بهداشت از جمله حسن امامی رضوی، معاون درمان وزیر بهداشت می گوید: "اجرای طرح پزشک امین، تداخل در سیاست گذاری‌های وزارت بهداشت محسوب می‌شود."

در همین زمینه حسین علی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس معتقد است اگر سازمان بیمه سلامت تشکیل شده بود، دیگر این مشکلها را نداشتیم "اما با تلاش برای اجرای طرح پزشک خانواده قطعا این طرح هم خود بخود حذف می شود."
گفت وگوی خبرآنلاین با رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس را بخوانید:

آیا کمیسیون بهداشت از طرح پزشک امین خبر دارد؟
بله. این طرحی است که صندوق تامین اجتماعی قرار است برای بیمه شدگان خود اجرا کند و  بیمه شدگان به طور مستقیم درمان شوند. گفته شده بیمه‌شدگان از یک مشاور امین در حوزه سلامت برخوردار می شوند. البته سازمان تامین اجتماعی اعلام کرده است که این طرح به امر سلامت بیمه شدگان (ونه فقط درمان آنها) تاکید دارد و با سیاست‌های کشور نیز منافاتی ندارد و در راستای تقویت و ارتقاء آن است. ضمن اینکه در آینده نیز می‌تواند به عنوان زیر ساخت اجرای مناسب برنامه پزشک خانواده به اجرای بهتر آن کمک کند.

در حالیکه هنوز مقدمات اجرای طرح پزشک خانواده اجرا نشده است برخی این طرح تامین اجتماعی را موازی کاری با وزارت بهداشت می دانند.
قرار بود امسال سازمان بیمه سلامت تشکیل شود و بیمه خدمات درمانی با صندوق تامین اجتماعی ادغام شود اما هنوز این کار انجام نشده تا وزارت بهداشت سیاست های درمانی خود را اعلام کند لذا صندوق تامین اجتماعی اقدام به این کار کرده است و هرچند به نظر موازی با طرح پزشک خانواده است اما قطعا در زمان اجرای برنامه پزشک خانواده، طرح پزشک امین هم خودبخود جمع می شود.

بسیاری معتقدند پزشک خانواده عملا شکست خورده است.
طرح پزشک خانواده قانون مجلس و دستور رئیس جمهور است تا مانند کشورهای پیشرفته این طرح را داشته باشیم. تفاوت مهم طرح پزشک امین با طرح پزشک خانواده در این است که اولاً نگاه درمان محور دارد ضمن اینکه به جای ابزارهای نظارتی پنجگانه ای که در طرح پزشک خانواده برای کنترل و پایش این طرح و حرکت درست آن وجود دارد فقط از ابزار پرداخت به پزشکان استفاده می کند.

اما عنوان می شود که در واقع طرح پزشک امین چیزی شبیه طرح پزشک خانواده است و چون صندوق پول و اعتبار در اختیار دارد تلاش می‌کند فقط با مکانیسم پرداخت طرح‌شان را پیش ببرند اما در عمل همان نظام درمان‌نگر سابق است.
امیدوارم طرح پزشک خانواده تا پایان برنامه‌ پنجم به صورت کامل به اجرا درآید، البته تحقق کامل این طرح منوط به همکاری، همراهی و تخصیص منابع مورد نیاز توسط دولت است. بنابراین وقتی این طرح اجرا شود تمام این طرح های موازی تجمیع می شوند. فعلا صندوق تامین اجتماعی قصد دارد این طرح را برای بیمه شدگان خود اجرا کند و من هم تصور نمی کنم مشکلی داشته باشد. ما در کمیسیون بارها به مسئولان وزارت رفاه تذکر دادیم که وارد حوزه سیاستگذاری سلامت که وظیفه وزارت بهداشت است نشوند و در اجرای طرح سراسری پزشک خانواده با وزارت بهداشت هماهنگ باشند بنابراین امیدوارم با تلاش برای اجرای طرح پزشک خانواده این طرح هم حذف شود.

ابتدا عنوان شد که سازمان تأمین اجتماعی می خواهد این طرح را در مراکز درمانی ملکی خود اجرا کند اما اکنون مشخص شده است که سازمان تأمین اجتماعی به طور گسترده می خواهد با پزشکان بخش خصوصی قرارداد ببندد و با پرداخت بیشتر به آنان طرح خود را به سراسر کشور گسترش دهد؟
بعید می دانم. آنگونه که به کمیسیون بهداشت گزارش شده فقط با پزشکان طرف قرارداد با صندوق این طرح اجرا می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha