سه‌شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۶
کد خبر: 38040
سلامت نیوز: مرگ ناگهانی زیاد شده، بیمارستان‌های شهر شلوغ‌تر شده و هوای بدون بو در اطراف‌مان آلوده‌تر شده اما به طور رسمی هیچ سندی در دست نیست كه اثبات كند مقصر كیست دولت، شهرداری، خودروسازها یا كارخانه‌دارها هر كدام به بهانه‌ای شانه خالی می‌كنند.در مراسمی كه با تعبیری به نام زنگ هشدار آلودگی هوای تهران روز گذشته با دور هم جمع شدن مدیران شهری و اما با صندلی‌های خالی مسوولان محیط‌زیستی برگزار شد، مسوولان شهر تهران هشدار جدی خود را نسبت به سمی شدن تنها عامل نفس كشیدن موجودات در پایتخت اعلام كردند. هوا بس ناجوانمردانه آلوده است، برنامه‌ای هم در دست نیست. «آیا شما سندی در رابطه با تاثیر آلودگی هوا بر افزایش مرگ‌و‌میرها دارید؟ اگر كسی مدعی شود كه چنین چیزی وجود ندارد، می‌توان سند و آماری ارایه كرد كه این نكته را به تایید برساند؟» این ابهاماتی بود كه در ذهن ناصر كرمی، كارشناس محیط‌زیست وجود داشت كه با پاسخ مدیرعامل شركت كنترل هوای تهران مواجه شد. «چهار هزار نفر بر اساس آلودگی هوا جان باختند اما آمارها خیلی بیشتر است.» و این جوابی بود كه مدیرعامل شركت كنترل هوای تهران به این كارشناس محیط‌زیست داد. به گفته یوسف رشیدی وزارت بهداشت در سال 89 اعلام كرد كه بر اثر آلاینده‌های مونوكسیدكربن، دی‌اكسیدكربن و ذرات معلق، چهارهزار نفر فوت كردند. از طرف دیگر هم اولین آمار رسمی مربوط به ذرات معلق كه در سال 76 گزارش شد، حاكی از این بود كه سه‌هزار و 800 نفر بر اثر ذرات معلق جان خود را از دست دادند. مدیرعامل شركت كنترل كیفیت هوای تهران ادعا كرد كه در سال 89 وزارت بهداشت اعلام كرد چهارهزار نفر بر اساس آلاینده‌های مونوكسیدكربن، ذرات معلق و برخی از آلاینده‌ها جان خود را از دست داده‌اند: «ما چند بار خواسته‌ایم این گزارش را ارایه كنند اما به ما نداده‌‌اند. قطعا آمار مرگ‌و‌میر از این تعداد بیشتر است، چرا كه با آزبست و ذرات معلق كمتر از 5/2میكرون را داریم كه غلظت آن بیشتر است و باعث مرگ‌و‌میر می‌شود. آمارهایی هم در اورژانس و بیمارستان‌ها وجود دارد كه رابطه معناداری میان سكته‌های قلبی با افزایش آلاینده‌ها برقرار می‌كند.»

مرگ بچه‌ها عاقبت كم‌كاری ماست
«در سال‌های 72 موضوع آلودگی هوای تهران و مرگ‌و‌میرهای ناشی از این موضوع مطرح شد اما مردم فكر می‌كردند این موضوعی لوكس و شیك است.» معاون اجرایی معاونت حمل‌و‌نقل ترافیك ادعا می‌كند دو بیانیه كاهش آلودگی هوا در سال‌های 72 و 79، هم نتوانست در وضعیت آلودگی هوا در سال‌های اخیر تغییری به وجود بیاورد: «آن زمان با خبرنگاران به موسسه محك رفتیم. عده‌ای كارم را ریاكارانه دانستند اما هدف من هشدار به آن مسوولی بود كه چك كمك به مترو را در میز كشویش پنهان كرده بود و می‌گفت گم شده است. می‌خواستم بگویم این بچه‌ها عاقبت كم‌كاری ما هستند.»وحید نوروزی بر این موضوع كه تهران برای كاهش آلودگی هوا فاقد برنامه است، تاكید می‌كند و می‌گوید: «برنامه‌های كاهش آلودگی هوا به كندی اجرا می‌شود. باید از دولت بخواهیم طرحی بیاورد كه طی پنج سال آینده، هوایی تنفس كنیم كه قابلیت تنفس كردن را داشته باشد زیرا هوای تهران قابلیت تنفس را ندارد.»در شرایطی كه اتهام مستقیمی متوجه هیچ یك از نهاد‌های دخیل در موضوع آلودگی هوا نیست، نوروزی خودرو و سوخت را دو متهم اصلی می‌داند: «به خودروسازانی كه با كیفیت یورو دو خودروها را تولید می‌كنند، می‌گویم این مبدل پس از مدتی از بین می‌رود و این ماشین به اندازه 10ماشین هم‌تراز خود آلودگی تولید می‌كند. از سال 72 می‌گوییم خودرو و سوخت مشكل دارند حال نیز دوباره می‌گوییم خودرو و سوخت مشكل دارد.»به اعتقاد او، دو خودروساز بزرگ كشور در جهش استانداردهای اصلی كاهلی می‌كنند. «هر تصمیمی كه كمیته اضطرار درباره آلودگی هوا می‌گیرد، ما سه تا چهار برابر سهم خود كار انجام می‌دهیم.» مشاور شهردار تهران تعهد داد از كشور خارج می‌شود اگر ثابت شود كه موضوع آب‌پاشی در كمیته اضطرار آلودگی هوای تهران مطرح شده باشد و مسوولان شهرداری پای چنین طرحی امضا زده باشند: «كمیته مواقع اضطرار این تصمیم را گرفت، با آب‌پاشی هوا مخالف بودیم، هستیم و خواهیم بود. اگر وضعیت آلودگی هوا به همین روش ادامه یابد، وضعیت بحرانی‌ای خواهیم داشت. از دولت، محیط‌زیست و ارگان‌های مسوول می‌خواهم طرحی ارایه دهند تا طی پنج‌سال آینده هوای تهران قابل نفس كشیدن باشد. این هوا قابل تنفس نیست.»

تعهد زیست‌محیطی فقط محافظت از چند آهو نیست

تغییر قانون معافیت دریافت برگه معاینه فنی بهانه‌ای بود تا رییس مراكز معاینه فنی شهر تهران هم نسبت به بی‌اهمیت دانستن معاینه فنی خودروها انتقاد كند و آن را دستمایه اصلی تشدید آلودگی‌ها بداند: «سال‌هاست خودروهای بی‌كیفیت حاضر نیستند از استاندارد یورو دو به یورو سه ارتقا پیدا كنند و همین‌ها سبب افزایش آلودگی هوا در پایتخت هستند. خودروسازان ما به مسوولیت‌های اجتماعی و زیست‌محیطی خود بی‌توجهند زیرا تعهد زیست‌محیطی كنایه از محافظت از چند آهو نیست بلكه تاكید بر تجهیز ماشین‌ها به مبدل‌های كاتالیستی است یا تعهد به قانون ورود یك موتوسیكلت در قبال خروج سه موتوسیكلت از چرخه حمل‌و‌نقل.»به گفته صدرالدین علیپور، مجلس نیز آن‌طور كه باید در این موضوع ورود پیدا نكرده است. محیط‌زیست مقصر است. این توپ اتهامی بود كه یوسف رشیدی به سمت مسوولان محیط‌زیستی شوت كرد: «پس از افزایش هیدروكربن‌های سرطان‌زا، جلساتی را با شورای شهر برگزار كردیم و این موضوع را هشدار دادیم اما مقصر اصلی در این میان سازمان محیط‌زیست است كه بدون توجه به تست بخارات بنزین اجازه شماره كردن خودروها را می‌دهد. حذف این قطعه تنها به خاطر 60هزار تومان صرفه‌جویی بود.»به گفته مدیرعامل شركت كنترل كیفیت هوای تهران، پایتخت كلكسیونی از خودروها را در خود جای داده: «باید خودروهای كاربراتوری ترددشان در سطح شهر ممنوع شود و موتوسیكلت‌ها نیز به صورت نظام‌مند به محدوده طرح ترافیك بیایند.
 آلودگی هوا همچنان بر‌اساس قوانین گذشته سنجیده می‌شود، این در حالی است كه ما استانداردی ملی در این رابطه داریم كه شاخص‌های بسیار سختگیرانه‌ای در آن لحاظ شده است كه اگر آن را مبنای سنجش آلودگی هوا بدانیم اكثر روزهای سال را در آلودگی سپری می‌كنیم.»بر اساس اطلاعات داده شده به رشیدی تا پایان هفته افزایش دما داریم و شاخص آلودگی بالاتر است و ذرات معلق كمتر از ۵/۲ میكرون هم به راحتی از ماسك‌ها عبور می‌كنند. این جلسه كه پیش‌بینی می‌شود آغازگر جلسات متوالی بررسی آلودگی هوا باشد هم بدون اینكه تعهدی برای كمك به رفع بحران بدهد به كار خود پایان داد و این پرونده می‌رود كه با كاهش دما در زمستان امسال قطورتر شود؛پرونده‌ای كه در تمامی این سال‌ها مختومه نشده، چند ماهی به بایگانی می‌رود و دوباره به میز محاكمه باز‌می‌گردد.

منبع: روزنامه شرق

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha