سه‌شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۲
سلامت نیوز: مدیركل امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی می‌گوید 50درصد زنان ویژه فعال در كشور متاهل هستند. حبیب‌الله فرید اضافه كرده است اغلب افرادی كه در این تحقیق مورد مطالعه قرار گرفته‌اند افرادی از طبقه متوسط جامعه هستند. این اظهارات مدیركل سازمان بهزیستی از تغییرات گسترده در میان این قشر خبر می‌دهد. پیش از این و با استناد به تحقیقات دهه 40 گمان می‌شد اكثر زنان ویژه مجرد، بی‌سواد، مهاجر و فقیر هستند. حال آنكه دیروز مدیركل بهزیستی از تحقیقاتی سخن گفت كه براساس آن در میان این زنان افرادی هستند كه میزان درآمد متوسطی دارند و برای افزایش كیفیت زندگی و مادیات این كار را انجام می‌دهند.
او البته اشاره كرد كه این به معنای ورود به این حرفه به دلیل فقر اقتصادی نیست و كسانی هم هستند كه از سر ناچاری و فقر به این حرفه روی می‌آورند. مدیركل امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی در ادامه عنوان كرد: این افراد در ابتدا از میزان آسیب‌هایی كه متوجه آنان است، مطلع نیستند و پس از ورود به این چرخه در معرض موادمخدر، ایدز، خشونت و تماس‌های حفاظت نشده جنسی قرار می‌گیرند و به آسیب‌های اجتماعی دامن می‌زنند. فرید در ادامه با بیان اینكه اعتیاد جنسی در برخی از این افراد مشاهده می‌شود، اظهار كرد: این افراد نیاز به درمان‌های روان‌شناختی دارند، زیرا میزان اختلالات روان‌شناختی در آنان بیشتر از سایر افراد جامعه است.
پیشتر نیز انتشار تحقیقی توسط سعید مدنی نشان از تغییرات گسترده‌ای در میان جمعیت زنان ویژه كشور داده بود كه از جمله كاهش سن میانگین فعالان این عرصه بود كه به نسبت سال 1347 بیشتر از سه سال كاهش یافته است. باسواد شدن این زنان به نسبت همكاران‌شان در سال‌های پایانی دهه 40 نیز از دیگر یافته‌های «مدنی و همكاران» بود. براساس دستاوردهای این پژوهش مشخص شد كه بیشتر از 95درصد زنان تن‌فروش فعال در شهر تهران باسواد هستند، این در حالی است كه میزان باسوادی در سال 47، كمتر از 20درصد عنوان شده بود. همچنین بنابر یافته‌های جدید مشخص شد كه 6/32درصد از تن‌فروشان فعلی تهران سابقه مراجعه به روان‌پزشك یا روان‌شناس را داشته‌اند. عمده اختلال گزارش شده در میان آنها افسردگی گزارش شده است.
بر پایه مطالعه انجام شده نیز مشخص شد كه 7/11درصد زنان تن‌فروش اولین رابطه جنسی خود را به اجبار برقرار كرده‌اند و به ترتیب مشتریان، اقوام و والدین بیشترین سهم را در وادار كردن زنان به اولین رابطه جنسی اجباری داشته‌اند. همچنین اعلام شده است كه 8/11درصد از زنان تن‌فروش در حال حاضر با همسر خود زندگی مشترك دارند. این یافته نسبت به یافته مشابه سال 1347 بیش از 7/11درصد افزایش را نشان می‌دهد.

منبع: روزنامه شرق

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha