ازدواج موقت آری یا خیر؟

۱۳۹۰/۰۹/۲۲ - ۱۵:۵۲ - کد خبر: 38064
سلامت نیوز: چند همسری مساله ای است که موافقان و مخالفان زیادی را دارد.موافقان این مساله سروسامان دادن به اوضاع کنونی جامعه در مقابله با ترویج ارتباط های نامشروع و ارائه راه حلی شرعی برای جوانانی است که شرایط ازدواج برایشان فراهم نیست.در مقابل مخالفان سرسخت این موضوع از سو استفاده مردان ...

چند همسری موضوعی جنجال برانگیز است که همیشه جدل های فراوانی را در پی داشته است.بعد از خبر ساز شدن مجلس در تصویب لایحه حمایت از خانواده و ثبت ازدواج موقت،حرکت یک سایت خبری در رای گیری از کاربران خود در خصوص ازدواج موقت ،پرونده پر حاشیه این موضوع را دوباره باز کرد.

چند همسری مساله ای است که موافقان و مخالفان زیادی را دارد.موافقان این مساله سروسامان دادن به اوضاع کنونی جامعه در مقابله با ترویج ارتباط های نامشروع و ارائه راه حلی شرعی برای جوانانی است که شرایط ازدواج برایشان فراهم نیست.در مقابل مخالفان سرسخت این موضوع از سو استفاده مردان در ایجاد حق مسلم از این قانون را مطرح می کنند و رسمی شدن آن را محرکی برای ترغیب به ازدواج های مجدد و کاهش رغبت جوانان به ازدواج  و در نهایت کاهش نرخ ازدواج است.بررسی این موضوع از دید کارشناسان اجتماعی و مذهبی می تواند شبهات بسیاری را از میان بردارد.

ابوالقاسم كارگر به عنوان مواق این مساله می گوید:این یك قانون كلى و عمومى است كه اگر به غرائز طبیعى انسان به صورت صحیحى پاسخ گفته نشود براى اشباع آنها متوجه طرق انحرافى خواهد شد، زیرا این حقیقت قابل انكار نیست كه غرائز طبیعى را نمى توان از بین برد، و فرضا هم بتوانیم از بین ببریم، چنین اقدامى عاقلانه نیست زیرا این كار یك نوع مبارزه با قانون آفرینش است.بنا بر این راه صحیح آن است كه آنها را از طریق معقولى اشباع و از آنها در مسیر سازندگى بهره بردارى كنیم.این موضوع را نیز نمى توان انكار كرد كه غریزه جنسى یكى از نیرومندترین غرائز انسانى است، تا آنجا كه پاره اى از روانكاوان آن را تنها غریزه اصیل انسان مى دانند و تمام غرائز دیگر را به آن بازمى گردانند ولی اگر چیزی رنگ هواپرستی یا ظلم و بی عدالتی بخود بگیرد كافی است كه بدانیم مطابق منظور اسلام نیست.

پاسخگو نیست

علی اصغر مهاجرانی کارشناس اجتماعی و استاد دانشگاه در گفت و گو با شفاف در خصوص جنبه اجتماعی این موضوع  گفت :بر خلاف باورهای عامیانه ازدواج موقت و چند همسری به هیچ وجه نمی تواند پاسخ گوی نیاز جامعه باشد چرا که نمی تواند تنش و تشنج های کنونی را از بین ببرد.مهاجری با اشاره به این موضوع که حتی گاهی شاهد از هم پاشیده شدن برخی خانواده ها به دلیل ازدواج های مجدد هستیم ادامه داد:پرداختن به ازدواج موقت هرس کردن شاخ و برگ درختی است که از ریشه مشکل دارد و جای  پرداختن به اصل موضوع خود را مشغول فرعیات کنیم.

وی در ادامه گفت:طبق گفته رهبر معظم تمام برنامه های دولت باید خانواده  مبنا باشد که متاسفانه که پرداختن به به این موضوعات دور از این سخن است.برای تحکیم بنیان خانواده  اصلی ترین راه حل آموزش های جنسی به طرفین برای ایجاد رضایت مندی است چرا که در حال حاضر مشکلات جنسی جزء  اصلی ترین دلایل طلاق در کشور است.پایین آودن توقعات خانواده ها که نقش بسزایی در سهل شدن ازدواج ها دارد موارد دیگری است که نیاز به فرهنگ سازی دارد.

در حالی که کارکرد خانواده در طی چندین سال اخیر تغیر پیدا کرده و از کارکرد سنتی به سوی به کارکرد عاطفی ،آرامش گر و جنسی تبدیل شده است بسیار اشتباه است که دولتمردان و قانون گذران با همان دید سنتی به قانون گذاری در این حوزه بپردازند.این کارشناس اضافه کرد:در نگاه کلی اگرچه ازدواج موقت در حوزه جوانان به سلامت روابط کمک می کند اما چنین تصمیم گیری هایی نیاز به بحث های کارشناسی شده و برسی های فراوان دارد چرا که همین مساله در حوزه دیگری مثلا مردان متاهل فاجعه های اجتماعی بسیاری به بار می آورد.

شاید این قضیه در شهرهایی همچون اهواز و خوزستان کارکرد مناسبی داشته باشد چرا که پذیرفته شده است .اما در سایر مناطق به خصوص کلانشهرها پذیرفته شده نیست.ازدواج موقت نیز خود عواقب ناگواری را برای دختری که تن به این  نوع ازدواج داده است در پی دارد که شاید به قیمت از بین رفتن شانس های دیگر او در زندگی تمام شود.

قانون صیغه برای چه افرادی است؟

احمد احمدی جلفایی کارشناس حوزه و دانشگاه در مصاحبه با شفاف گفت: مطالعات در روایت و احادیث اسلامی نشان می دهد که اصل اساسی در کانون خانواده همچون سایر ادیان الهی تک همسری است و همیشه مشاهده شده است که منسجم ترین خانواده ها ،خانواده های تک همسر با عشق انحصاری نسبت به یکدیگر هستند.

جلفایی مسئول دانشکده علوم و حدیث در ادامه گفت:همان طور که بر کسی پوشیده نیست همیشه پشت قانون و قوانین دینی ما حکمت هایی نهفته است که خود دلیلی بر کاملی دینی ما است .تفاوت دین مبین اسلام با ادیان دیگر پرداختن به موضوعات ریز و حساس با رعایت تعادل و اصول کارشناسی در راستای احقاق حقوق زنان و مردان است.

وی ادامه داد:اگرچه دلایل مستدل و اثبات شده از سوی آیات و روایات وجود دارد که این موضوع را تایید می کند اما برخی کج فهمی ها و حرکت های غیر کارشناسی شده سبب می شود حق مطلب ادا نشود.اگر قرار باشد قانون گذاری در این حوزه صورت گیرد باید بعد از کارشناسی و آسیب شناسی باشد که سبب سوء استفاده و ترویج شهوت رانی نباشد و در انتها قانونی عملی نشود که تنها نام اسلام را یدک بکشد.

این پژوهشگر حوزه و دانشگاه در خصوص دلایل وجود قانون چند همسری در اسلام گفت:این قانون که تنها در دین ما به آن پرداخته شده است و خود دلیلی بر کاملی دین است برای  دفاع از حقوق برخی افراد است.یک دسته بیوه زنانی  هستند که به دلایلی چون مرگ همسرانشان را از دست داده اند و از لحاظ مالی و جسمی نیاز به حمایت دارند.همان طور که در صدر اسلام به دلیل وجود جنگ ها بالا بودن مرگ و میر این مساله رواج داشته است.دسته دوم زنانی هستند که به لحاظ مشکلات جسمی و روانی به طور  مثال زیبایی امیدی به ازدواج انحصاری ندارند.دسته سوم زنان ناتوان از شوهرداری هستند که وجود این قانون دفاع  از آنان است چرا که سبب می شود مرد آأنها ر ا رها نکند و از زیر فشارهای روانی رهایی یابد.

احمدی جلفایی ادامه داد:این قانون در مواردی هم برای دفاع از حقوق مردانی است که زنانشان ناتوان از شوهرداری هستند که در صورت قرار گرفتن در بن بست ارضای جنسی فساد فراوانی به جامعه تحمیل خواهد شد.موارد یاد شده دیگر، زمانی است که تعداد زنان بر مردان بیشی گیرد.البته موارد دیگری هم وجود دارد که در حوصله گزارش نمی گنجد .

جلفایی اضافه کرد:بحثی در  آیات و روایات آمده که از آن به عدالت بین همسران یاد می شود.واژه ای که اگرچه در باور عموم موضوع ساده ای است اما دایره بحث چند همسری را با توجه به معنی عمیقش آن قدر تنگ می کند که بسیاری راز واجدان شرایط هم نمی توانند از آن استفاده کنند.

احمدی جلفایی در خصوص آسیب های که در صورت ترویج غیر کارشناسی شده ازدواج موقت و چند همسری در جامعه رواج پیدا می کند گفت:اولین آسیب از بین رفتن کانون خانواده هایی است که مرد رو به ازدواج مجدد می آورد و در ادامه شاهد آسیب فرزندانی هستیم ،که در کنار مادری آسیب دیده از لحاظ روحی و روانی و پدری که زمان کمتری را در خانه است بزرگ می شود. مسئله ای که در آینده ضربات جدی اجتماعی و اقتصادی را به جامعه وارد می سازد.در ادامه شاهد رواج شهوت رانی و و از بین رفتن اعتماد در خانواده ها خواهیم بود.آسیب هایی که به دنبال ضعف در در مطالعات بنیادین و نظریه پردازی در حوزه های فقهی و حقوقی و اجتماعی به وجود آمده ونا هم خوانی در میان حوزه های مربوطه و افراط و تفریط ها  به آن دامن می زند.زمانی که بنا بر تصویب قانونی می شود ابتدا باید پتانسیل های قانون گذاری را بالا ببریم و بعد از چکش کاری های لازم قانون را ارائه کنیم تا خیلی ها دچار سوء تفاهم نشود.برخی از قوانین این حوزه جوابگوی اختلاف های موجود در خانواده های تک همسری نیست ،چه برسد چند همسری!

آنچه در موارد یاد شده گویا و بارز است نشان می دهد که وجود چنین قانونی برای موارد اورژانسی در نظر گرفته شده است که فقدانش آسیب های فراوانی را به جامعه تحمیل می کرد.تدابیری که یادآور کاملی دین ما است ولی متاسفانه گاهی دست آویز سودجویانه می شود یا با حرکت های غیر کارشناسی شده آسیب های فراوانی را به جامعه وارد می کند.

منبع: شفاف
نظر خود را بنویسید
(ضروری)
(ضروری)
CAPTCHA Imagereload
0.38907s, 19q