سلامت نیوز: سخنگوی شورای شهر تهران گفت: نگرانیهایی در مورد تفاوت کیفیت آب جنوب و شمال شهر وجود دارد و از گزارشهای ارائه شده توسط مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران استباط می‌شود آب شمال تهران کیفیت بهتری دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، خسرو دانشجو در چهارصد و بیست و ششمین جلسه علنی شورای شهر تهران با اشاره به نگرانی‌هایی که در خصوص کیفیت آب در منطقه جنوب تهران وجود دارد، خواستار ارائه توضیحاتی در این خصوص شد.

وی همچنین با انتقاد از فقدان مدیریت یکپارچه شهری در تهران گفت: تا کی می‌توان شهری مثل تهران را اینگونه جزیره‌ای مدیریت کرد و آب و برق و هر یک از بخشهای دیگر بدون توجه به سایر بخشها فعالیت‌های خود را دنبال کنند.

وی افزود: تا کی باید درخواست مدیران اجرایی این باشد که کمیته مشترکی تشکیل شود تا هماهنگی‌های لازم شکل بگیرد؛ این شیوه مدیریت واقعا جای تاسف دارد و کمتر شهری در دنیا مثل تهران مدیریت می شود.

وی با بیان اینکه موضوع مدیریت یکپارچه شهری از سالها پیش مطرح بوده و توسط مجلس به قانون تبدیل و ابلاغ شده است گفت: هیچیک از دولتهای گذشته آنرا اجرا نکرده‌اند و موضوع تا امروز ادامه یافته است.

رییس کمیسیون عمران شورای شهر تهران نیز با اشاره به اینکه برخی مناطق تهران از سوی شرکت‌های آب خصوصی آبرسانی می‌شود، گفت: ظاهرا شرکت آب و فاضلاب استان تهران از تحویل گرفتن این شرکت‌های خصوصی و پذیرش مسئولیت این مناطق سرباز می‌زند.

حمزه شکیب با بیان این که گزارش‌هایی به شورای شهر رسیده که شرکت آب و فاضلاب قصد تحویل گرفتن مسوولیت این شرکت‌های خصوصی را ندارد.

محمد پرورش، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران که برای ارائه گزارش در خصوص وضعیت فعلی آب تهران و نیز مشکلات و چالش‌هایی که در حوزه آب در مناطق 21 و 22 وجود دارد، حاضر شده بود، گفت: شرکت آب و فاضلاب برای ارائه خدمات آب به شهروندان تاسیس شده و قرار نیست در تهران کسی رقیب این شرکت باشد.

به گفته وی این شرکت حدود 4 سال قبل اعتباری معادل 9 میلیارد تومان هزینه کرد تا شبکه‌های لازم برای آبرسانی به مناطقی که در اختیار بخش خصوصی است را اجرا کند و اکنون این شبکه‌ها آماده است اما شرکت‌های خصوصی حاضر به تحویل مسئولیت نیستند.

به گفته وی با پیگیری‌های انجام شده قرار بود تا پایان آبان ماه سال جاری کلیه این شرکت‌ها مسئولیت‌ را به شرکتآب و فاضلاب استان تهران واگذار کند اما تا کنون تنها حدود 35 درصد آنها این اقدام را انجام داده‌اند.

پرورش با ارائه گزارش وضعیت آب تهران اظهار کرد: 5/8 میلیون نفر جمعیت ساکن استان تهران و یک و نیم میلیون نفر جمعیت شناور، سالانه حدود هزار و 30 میلیون متر مکعب آب مصرف می‌کنند.

وی یکی از مشکلاتی که در حوزه آب وجود دارد را اختلاف ارتفاع 1100 تا 1800 متری عنوان کرد و گفت: برای حل این مشکل 58 ایستگاه پمپاژ پیش بینی شده که برای رساندن آب به شمالی ترین نقاط تهران هشت مرحله پمپاژ آب صورت می‌گیرد.

وی در ادامه به وجود برخی مشکلات برای پیاده سازی شبکه آب و فاضلاب در مناطق 21 و 22 تهران اشاره کرد و گفت: در صورتی که شبکه فاضلاب در این منطقه هم اکنون اجرا نشود و شهرداری مسیر این شبکه را آسفالت کند، دوباره کاری صورت می‌گیرد.

به گفته وی بر این دو منطقه باید حدود 900 کیلومتر شبکه فاضلاب اجرا شود و برای 500 هزار نفر مشترک این محدوده تصفیه خانه اصلی ساخته شود.

وی در ادامه با بیان اینکه از محل حق انشعاب می‌توانیم 150 میلیارد تومان از منابع لازم برای آب و فاضلاب این دو منطقه را تامین کنیم، اظهار کرد: در مجموع نیازمند حدود 550 میلیارد تومان سرمایه گذاری برای این دو منطقه هستیم که شرکت آب و فاضلاب آمادگی دارد با حمایت شورای شهر نسبت به جذب سرمایه اقدام کند.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران همچنین از خرید 11 قطعه زمین در تهران و آماده سازی آن برای سرمایه گذاری خبر داد و خواستار همکاری شورای شهر برای تغییر کاربری این زمین‌ها شد.

دانشجو در این رابطه گفت: این شیوه مدیریتی درست نیست و تغییر کاربری به همین سادگی که مطرح می‌کنید نیست.

معصومه ابتکارنیزدر این جلسه با بیان اینکه شرکت آب و فاضلاب تعامل خوبی با شورای شهر تهران دارد گفت: بخشی از این موارد با تعامل شهرداری و در اختیار قرار دادن امکانات میسر می‌شود اما بخش دیگر مربوط به تامین اعتبارات است که دولت در این حوزه تکالیف خود را انجام نداده است.

وی افزود: به هر حال شرکت آب و فاضلاب تهران هم اکنون در فشار است و کارهایی که تا کنون پیش رفته نیز به شیوه‌های خلاقانه صورت گرفته است چرا که بودجه‌های دولتی کفاف لازم برای اجرای این طرح را نمی‌دهند.

ابتکار با تاکید بر اینکه باید مصرانه از دولت بخواهیم تکالیف خود در حوزه تامین اعتبارات این بخش را انجام دهد، خاطرنشان کرد: بویژه با توجه به اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، باید منابع حاصل از اجرای این قانون را به سمت کارکردهای مهم زیست محیطی سوق دهیم.

وی در خصوص کیفیت آب تهران نیز توضیح داد: کمیته محیط زیست به طور مستمر پیگیر این مسئله است و ضمن اینکه انتظار داریم استانداردهای جهانی در این رابطه رعایت شود، حتی اعتقاد داریم که لازم است استانداردهای محلی برای آب تعریف شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha