سلامت نیوز: یک فوق‌تخصص عفونی کودکان با تأکید بر دقت در مصرف تمشک و توت فرنگی و فرآورده‌های آن در سفر به شمال کشور گفت: پخت غذا و سبزیجات و نگهداری آن در یخچال برای حفظ سلامت مواد غذایی بسیار اهمیت دارد.

پرویز طباطبایی در گفت‌وگو با فارس در خصوص بهداشت مواد غذایی اظهار داشت: غذای ناسالم می‌تواند باعث شیوع بیماری‌های ناشی از باکتری، ویروس و انگل شده و گاهی ممکن است با سم یا "توکسین" همراه باشد.

وی اضافه کرد: مراکز بهداشتی و دامپزشکی به مواد غذایی از جمله گوشت و مرغ نظارت می‌کنند و همین امر باعث شده تا خیلی از بیماری‌های عفونی از جمله سل، تب مالت، حصبه و هپاتیت نوع A کنترل شود.

این فوق تخصص عفونی کودکان با اشاره به مشکلات بهداشتی مواد غذایی که در برخی مدارس عرضه شده و باعث بروز بیماری می‌شود، تأکید کرد: نحوه نگهداری غذا، از آلودگی افراد و در واقع سلامت افراد توزیع ‌کننده اهمیت بیشتری دارد.

وی ادامه داد: امسال در آلمان و سایر کشورهای اروپایی آلودگی گوشت، مرغ و تخم‌مرغ به باکتری "سالمونلا" دیده شده و اکثر بیماران مبتلا زنان میانسال بوده‌اند که تعدادی از آنها بر اثر سندرم "همولیتیک اورمیک" فوت کردند همچنین کودکان کمتر از 5سال که آب سیب، کاهو، اسفناج یا همبرگر خورده‌اند مبتلا به این سندرم شده‌اند.

طباطبایی خاطرنشان کرد: برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که غذاهایی که از بعضی کشورهای در حال توسعه به امریکا صادر شده، به انگل "سیکلوسپورا" آلوده بوده است؛ از جمله این مواد غذایی تمشک آلوده است که از کشور گواتمالا یا توت فرنگی که از مکزیک به امریکا صادر شده است که سبب ابتلای افراد به هپاتیت A شده‌ است.

وی با تأکید بر دقت در خوردن تمشک و توت فرنگی و فرآورده‌های آن در سفر به شمال کشور، افزود: پخت غذا و سبزیجات و نگهداری آنها در یخچال برای حفظ سلامت مواد غذایی بسیار مهم است و در درجات بعدی توزیع و تقسیم آنها بین افراد اهمیت دارد همچنین در موارد اسهال و استفراغ ناشی از مصرف غذاهای آلوده، باید ابتدا کشت مدفوع انجام شود تا بی‌جهت آنتی‌بیوتیک تجویز نشود.

سندرم همولیتیک اورمیک از عوارض خطرناک بیماری‌ها به خصوص اسهال خونی و گاه ایدز، شیمی درمانی و لوپوس است و بر دستگاه انعقاد خون و کلیه تأثیرگذار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha