سلامت نیوز: رئیس سازمان غذا و دارو گفت: نمی‌توانیم بگوییم همه پسته‌های بازار عاری از سم افلاتوکسین است، نظارت بر پسته‌های فله به عهده ما نیست اما بر پسته های صادراتی نظارت داریم.

احمد شیبانی در گفت و گو با فارس در مورد میزان سم افلاتوکسین در پسته‌های موجود در بازار افزود: پسته یکی از اقلام مهم صادراتی کشور است به همین علت نظارت بر پسته‌های صادراتی اهمیت زیادی برای کشور دارد البته خوشبختانه اتحادیه اروپا که مهمترین مشتری پسته ایرانی است آزمایشگاه کنترل غذا و داروی وزارت بهداشت را به عنوان آزمایشگاه مرجع قبول کرده است یعنی اگر این آزمایشگاه بگوید پسته سم افلاتوکسین ندارد آنها هم قبول می کنند.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت پسته در صادرات یک کمیته متشکل از نماینده وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بازرگانی، سازمان غذا و دارو و اتحادیه صادرکنندگان پسته بر کیفیت پسته نظارت دارند.

معاون وزیر بهداشت گفت: در مورد پسته واردات نداریم و خوشبختانه هر پسته‌ای که صادر می شود حتماً باید تاییدیه بهداشتی سازمان غذا و دارو را مبنی بر عاری بودن از سم افلاتوکسین بگیرد و این کار را ما انجام می‌دهیم.

شیبانی در پاسخ به این پرسش که در مورد پسته‌های موجود در بازار داخل چه نظارتی دارید گفت: پسته‌های بسته بندی که از وزارت بهداشت مجوز دارند در بازار نمونه‌برداری و کنترل می‌شوند و اگر موردی باشد که میزان سم افلاتوکسین در آن بیش از حد مجاز باشد معمولاً به آن تذکر می‌دهیم و در مواردی جمع آوری می‌شود. البته آمار میزان پسته‌های جمع آوری شده را اکنون در اختیار ندارم.

وی ادامه داد:‌ اما در مورد پسته‌های فله موجود در بازار مسئولیت به عهده سازمان غدا و دارو نیست و مرکز نظارت بر بهداشت محیط معاونت بهداشتی وزارت بهداشت مسئولیت دارد ما فقط در زمینه نظارت بر واردات، صادرات و صدور پروانه فعالیت داریم و نظارت بر بازار داخلی پسته به عهده ما نیست.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت:‌ البته اگر معاونت بهداشتی وزارت بهداشت از پسته های فله بازار نمونه بیاورد ما در آزمایشگاه بررسی می‌کنیم و به آنها جواب می‌دهیم اما بالاخره نمی‌شود گفت ۱۰۰درصد پسته‌های موجود در بازار سالم است یا خدای نکرده آلوده است، هر دوی آن وجود دارد، مثل همه چیز دیگر.

نباید بیخود مردم را نگران کنیم

وی ادامه داد: البته من خودم از همین پسته‌های فله خرید می‌کنم، می رویم بازار و با کفگیرک پسته فله را می‌خریم، بالاخره یک چیزهایی وجود دارد که اگر مردم اشتباه بفهمند، دیگر سنگ روی سنگ بند نمی‌شود،‌نانی هم که استفاده می‌کنیم ممکن است مشکل داشته باشد.

بزرگترین اشکال مملکت ما آلودگی هواست، نه سم پسته‌ها


معاون وزیر بهداشت گفت: بزرگترین اشکال مملکت ما الان هوای آلوده است، صدرحمت به سم افلاتوکسین،ما باید یک چیزهایی را به اطلاع مردم برسانیم که در قدرت کنترل دولت باشد.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: مثلاً پسته را نگاه کنید، در هر مغازه‌ای پیدا می‌شود، آیا می‌شود همه را کنترل کرد، ضمن اینکه اساساً نظارت بر پسته‌‌های فله به عهده ما (سازمان غذا و دارو) نیست. ما نمونه‌های آنها را آزمایش می‌کنیم و جواب می‌دهیم و اگر مشکل داشت مسئولان بهداشت محیط باید بروند جمع آوری کنند.

شیبانی گفت: در مورد پسته هایی که صادر می‌شود هم ما در مبدا آزمایش می‌کنیم در اینجا آزمایش نشان می‌دهد که عاری از افلاتوکسین است اما این پسته سوار کشتی می‌شود و می‌رود یک ماه روی آب است، خوب کپک می‌زند و هزار جور مشکل پیش می‌آید، آن وقت در اروپا کنترل می‌کنند می‌گویند افلاتوکسین دارد،این دیگر به ما ربطی ندارد.

افلاتوکسین نوعی قارچ سمی است که در مواد غذایی وجود دارد و موجب مسمومیت، بروز بیماری و سرطان زایی می‌شود و به علت اهمیت آن بسیاری از کشورها قوانین سختگیرانه‌ای برای کنترل این سم بیماری زا در مواد غذایی وضع کرده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha