سه‌شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۰ - ۲۰:۴۹
کد خبر: 38091
سلامت نیوز: اکنون ذرت هم به صورت سنتی آن و هم به شکل آب‌پز و حتی کنسرو مصرف دارد. منشا اصلی این گیاه، آمریکای مرکزی، مکزیک و گواتمالاست، تا مدت‌ها تصور بر این بود که این گیاه خاص این نقاط است و سایر مناطق جهان از آن محروم بوده‌اند اما منابع قدیمی و نیز نام ذرت شامیه نشان دهنده خلاف آن است.

۱) ذرت دارای مواد آلبومینوئیدی، نوعی آرد که دارای ۴ تا ۵ درصد چربی است. ۷۰-۸۰ درصد مواد نشاسته‌ای، اترهای میرستیک از اسید تتراکوزانوئیک، زئین‌وزآگزانتین که رنگ ذرت وابسته به آن می‌باشد. پتاسیم، کلسیم، گلوکز، مالتوز، آلانتوئین، دو نوع استرول، اسیدهای چرب اشباع و غیر اشباع، اسید سربرونیک، گوگرد، فسفر، سیلیس، آهن، کلسیم، منیزیم، سدیم و سرشار از ویتامینB‌ می‌باشد.
کاکل ذرت نیز دارای گوگرد، کلر، فسفر، سیلیسیم، آهن، کلسیم، منیزیم، سدیم و پتاسیم می‌باشد.
نگارنده بر این عقیده است که وجود پتاسیم در ذرت موجب کاهش ناراحتی‌های قلبی می‌گردد.

۲) روغن‌های اشباع نشده موجود در ذرت برای کسانی که دارای رژیم‌های غذایی و خصوصا ناراحتی‌های افزونی کلسترول می‌باشند بسیار مفید است.

۳) پتاسیم مدر است لذا هم خود ذرت و هم خصوصا جوشانده کاکل آن در درمان بیماری‌های کلیوی و نارسایی‌های مربوط به دستگاه دفع ادرار بسیار مفید و موثر بوده و این دردها و التهابات را نیز به دلیل وجود ویتامین B و آهن و منیزیم که آرام کننده اعصاب می‌باشند می‌کاهد.

۴) گوگرد، کلسیم و سیلیس و آهن موجود در ذرت موجب تقویت مو و ناخن خانم‌ها و جلوگیری از ریزش آن می‌گردد. قابل ذکر است که ذخایر کلسیم و سایر مواد مذکور در دوران بارداری به شدت کاهش یافته و در صورت عدم تامین آنها بدن مادران از ذخایر کلسیم دندان و موها برای تامین نیازهای کودک استفاده خواهد نمود. بنابراین توجه به این نکته ضروری می‌نماید که باید این مواد را بیش از آنکه بدن مادران به حد بحرانی نیاز برسد از طریق مواد غذایی لازم تامین نمود.

۵) ذرت دارای ارزش غذایی زیادی است اما آرد آن به علت کمبود گلوتن قابلیت تهیه نان را ندارد، مگر آنکه با سایر غلات مخلوط گردد.
مصرف آرد ذرت به علت دارا بودن مواد چرب نسبتا فراوان و وجود عناصری همچون گوگرد و سیلیسیم برای بیماران مسلول توصیه می‌گردد.

۶) روغن ذرت به دلیل وجود ویتامین B در دفع ناراحتی‌های جلدی کودکان موثر است که وجود عناصری همچون گوگرد و سیلیسیم با درصد پایین‌تر نیز در دفع این بیماری‌ها بی‌تاثیر نمی‌باشد.

منبع: روزنامه رسالت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha