چهار‌هزار كشته در سال، 27‌هزار كشته در سال، روزانه 310 كشته و آمارهای دیگری از این دست ارقامی است كه تاكنون از سوی برخی رسانه‌ها و مسوولان در رابطه با تعداد تلفات‌سالانه آلودگی‌هوای تهران اعلام شده است، كشته‌های‌سالانه آلودگی‌هوای تهران هر كدام از این ارقام باشد، نشان از وضعیت هولناك پایتخت دارد.

سلامت نیوز: چهار‌هزار كشته در سال، 27‌هزار كشته در سال، روزانه 310 كشته و آمارهای دیگری از این دست ارقامی است كه تاكنون از سوی برخی رسانه‌ها و مسوولان در رابطه با تعداد تلفات‌سالانه آلودگی‌هوای تهران اعلام شده است، كشته‌های‌سالانه آلودگی‌هوای تهران هر كدام از این ارقام باشد، نشان از وضعیت هولناك پایتخت دارد. با این‌حال، هیچ‌كدام از این ارقام تاكنون از سوی مراجع رسمی و دولتی تكذیب یا رد نشده است. روز گذشته اما وقتی علی‌محمد شاعری، معاون محیط انسانی سازمان محیط‌زیست در یك نشست خبری در محل ساختمان این سازمان حضور یافت در پاسخ به پرسش شرق مبنی بر اینكه كدام‌یك از این آمارها درست است این‌گونه پاسخ داد: «من تاكنون هیچ‌كدام از این آمارهایی را كه شما می‌گویید، ندیده‌ام، اگرچه ممكن است به دلیل آلودگی هوا، میزان مراجعه‌كنندگان به بیمارستان‌ها افزایش پیدا كند كه براساس آمار گاه تا 10 برابر هم بیشتر شده است ولی اینكه گفته شود فلان تعداد به این دلیل فوت كرده باشند من هیچ‌كدام را قبول نمی‌كنم.»

‌جناب شاعری یعنی شما این آمار را تكذیب می‌كنید؟
من نه این آمار را قبول دارم و نه تكذیب می‌كنم.
‌اما افكار عمومی نیازمند اخبار صحیح در‌ این باره است، رسانه‌ها و افراد مختلف هر كدام آماری می‌دهند كه اختلاف‌ها و تفاوت فاحشی با هم دارند.
حالا شما چرا اینقدر حساسیت و واكنش نشان می‌دهید، مرجع رسمی مرگ‌ومیرها وزارت بهداشت است و مسوول اظهارنظر درباره آلودگی هوا هم سازمان محیط‌زیست است.
من هم نماینده رسانه هستم و نگران سلامتی خودم و شهروندان.
هنوز هیچ‌كس تحقیق و پژوهش مشخصی در این‌باره انجام نداده است به همین دلیل، هیچ‌كدام از این آمارها را نمی‌توان تایید كرد، اگرچه ما با دانشگاه علوم پزشكی تهران در ارتباط هستیم و از آنها خواسته‌ایم تحقیقی در این‌باره انجام دهند، اما تاكنون كار مشخصی در این‌باره نشده است.
روزنامه همشهری وابسته به شهرداری تهران در پرونده‌هایی كه چند روز پیش به همین مناسبت منتشر كرد، آمار سالانه كشته‌شدگان آلودگی را 27‌هزار نفر در سال اعلام كرد.
معاون محیط انسانی سازمان محیط‌زیست در ادامه این نشست خبری اگرچه آمارهای تلفات آلودگی را نه تایید كرد و نه تكذیب اما آمارهای دیگری هم ارایه داد كه در نوع خود قابل توجه و تعجب بود. وی با بیان اینكه هوای تهران در سال 90 تاكنون 267روز هوای سالم و پاك، سه روز هوای ناسالم و یك روز هوای بسیار ناسالم را تجربه كرده است که جمع كل روزهای اعلام شده از سوی این مقام دولتی 271روز است و این در حالی است که تا روز گذشته كه این نشست برگزار شد و 22 آذر بود در مجموع 269روز از سال 90 گذشته است و معلوم نیست دو روز اضافه‌ای كه در آمار و ارقام وی ارایه شده از كجا آمده است. بحث‌ها پیرامون این آمارها تنها به همین اضافه آمدن دو روز ختم نمی‌شود چراكه این آمار اختلاف فاحش و عجیبی با آمارهای اعلام‌شده از سوی شركت كنترل كیفیت هوای تهران نیز دارد، چراكه براساس آمار این شركت گفته شده است، پایتخت ایران از ابتدای امسال تاكنون دوروز هوای «پاك»، 105 روز «سالم»، 156 روز «ناسالم» و سه روز بسیار «ناسالم» داشته است. این همه تفاوت میان آمارهای اعلام شده از سوی دو مرجع صاحب‌نظر حیرت‌برانگیز است، البته شاعری در ادامه در این‌باره تاكید كرد: سازمان محیط‌زیست تنها مرجع رسمی اعلام تعداد روزهای سالم و ناسالم در كلانشهرهایی مانند كلانشهر تهران است.
علی‌محمد شاعری، معاون محیط انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست در ادامه افزود: منابع آلاینده هوا در كشور به چهار دسته، سوخت، خودرو، صنعت و مصارف خانگی و تجاری و اداری تقسیم می‌شوند كه از این بین، حدود 75 تا 80‌درصد سهم آلایندگی هوا مربوط به خودروها بوده و به عبارتی 80 تا 85‌درصد مربوط به فعالیت‌های مصرف سوخت در خودرو و صنعت است.
به گفته وی، برای رعایت استانداردهای آلایندگی، در هریك از این چهار دسته منبع سازمان محیط‌زیست اقداماتی انجام داده كه مهم‌ترین آنها مدیریت سوخت كشور است. شاعری اظهار داشت: با همكاری وزارت نفت اقدامات و هماهنگی‌هایی برای عرضه سوخت، با استاندارد یورو چهار و پنج از اواخر سال جاری و اوایل سال آینده صورت گرفته كه این سوخت تا پایان سال 91 باید به تدریج سراسری شود. به گفته وی، در حال حاضر در پالایشگاه اراك 50‌درصد سوخت با استاندارد یورو چهار و پنج عرضه می‌شود و تا پایان سال جاری و اوایل سال آینده در پالایشگاه‌های تهران، لاوان، آبادان، تبریز، اصفهان و بندرعباس عرضه سوخت با استاندارد یورو چهار عملیاتی می‌شود. وی با بیان اینكه غلظت گوگرد در سوخت با استاندار یورو دو در حال حاضر برابر هفت‌‌هزار ppnاست، افزود: با رعایت استاندارد یورو چهار این مقدار به 50 ppnكاهش پیدا می‌كند كه به نوبه خود تحول عظیمی در كاهش آلاینده‌هاست. شاعری تصریح كرد: اقدام دیگر سازمان محیط‌زیست برای كاهش آلاینده‌ها ارتقای كیفیت استاندارد آلایندگی خودروها از ابتدای سال 91 است كه از ابتدای این سال تمام خودروهای وارداتی باید استاندارد یورو پنج و خودروهای تولید داخل استاندارد یورو چهار و موتوسیكلت‌ها استاندارد یورو سه را رعایت كنند. به گفته وی، از ابتدای سال آینده صددرصد خودروهای برند خارجی كه در داخل مونتاژ می‌شوند، مانند ماكسیما، مزدا، پژو و تندر باید استاندارد یورو چهار را رعایت كنند. همچنین خودروهای ملی كه بیش از 50‌درصد قطعات آنها كه در داخل تولید می‌شوند از ابتدای فروردین ماه سال آینده تا سی‌ام شهریور سال 91 به‌تدریج از پنج‌‌درصد تا صددرصد یعنی ماهانه حدود 20‌درصد باید استاندارد یورو چهار را رعایت كنند.

وی از دیگر اقدامات سازمان محیط‌زیست جهت كاهش آلودگی هوا را رفع آلودگی صنایع آلاینده نام برد. در حال حاضر حدود چهار ‌هزار و 157 صنعت آلوده در كشور وجود دارد كه تا هفته هوای پاك باید 20‌درصد این صنایع یعنی حدود هزار واحد رفع كامل آلاینده‌ها را در دستور كار خود داشته باشند و مابقی آنها تا پایان سال 91 به طور كامل رفع آلودگی كنند. معاون انسانی سازمان محیط‌زیست با بیان اینكه صنایع گرمایشی یا سرمایشی مجتمع‌های مسكونی و اداری سهم 10 تا 15‌درصد در تولید آلاینده‌های هوا دارند، گفت: با همه ارگان‌های مرتبط از جمله سازمان نظام‌مهندسی، سازمان بهینه‌سازی استانداردهای سوخت، وزارت صنایع، سازمان شهرداری و دهیاری، وزارت كشور و وزارت نفت هماهنگی‌های لازم انجام شده تا بر تاسیسات و نصب و به كارگیری آنها مهندسین ناظر كنترل كامل جهت كاهش آلاینده‌ها داشته باشند.
شاعری با بیان اینكه تا پایان سال 91، 60‌میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو چهار و 40‌میلیون لیتر گازوییل با استاندارد یورو چهار عرضه می‌شود، افزود: با عرضه این صد‌میلیون لیتر سوخت استاندارد، گام بزرگی جهت كاهش آلودگی هوا برداشته می‌شود.
منبع: روزنامه شرق

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha