چهارشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۴

دكتر وحید دستجردی وزیر بهداشت، در تمام مدت مصاحبه از واژه«هدیه» به جای «فروش» استفاده كرده است تا صورت ماجرا به نوعی دیگر نشان داده شود اما اگر شاید وزیر بهداشت شهروند كوهدشتی را می‌دید كه برای فروش كلیه‌اش به تهران آمده است، هیچ‌گاه دلش نمی‌آمد صورت مسئله را به این راحتی پاك كند.

سلامت نیوز :دكتر وحید دستجردی وزیر بهداشت، در تمام مدت مصاحبه از واژه«هدیه» به جای «فروش» استفاده كرده است تا صورت ماجرا به نوعی دیگر نشان داده شود اما اگر شاید وزیر بهداشت شهروند كوهدشتی را می‌دید كه برای فروش كلیه‌اش به تهران آمده است، هیچ‌گاه دلش نمی‌آمد صورت مسئله را به این راحتی پاك كند
به نوشته روزنامه تهران امروزدكتر وحید دستجردی، در آستانه روز جهانی كلیه گفته است: انجام فعالیت‌های مربوط به پیوند كلیه تقسیم شده است؛ به این ترتیب كه تمام اقدامات مربوط به عمل جراحی پیوند در دانشگاه‌های علوم پزشكی و به صورت رایگان انجام می‌شود و بیماران هزینه‌ای بابت عمل جراحی پیوند كلیه نمی‌پردازند.

وی می‌گوید: بخش مربوط به هدیه و اهدای كلیه بر عهده بنیاد بیماری‌های خاص است كه به نظر می‌رسد لازم است ساماندهی مجددی در زمینه هدیه كلیه انجام شود.

وزیر بهداشت با بیان اینكه در حال حاضر بسیاری از موارد پیوند كلیه به صورت پیوند از جسد انجام می‌شود، ادامه می‌دهد: اما قانون اجازه داده كه با رضایت شخص اهدا كننده، پیوند كلیه از زنده نیز انجام شود. در ایران به دلیل ارتباطات مستحكم خانوادگی، در بسیاری از موارد اهداكننده كلیه، اعضای خانواده فرد بیمار هستند؛ این موضوع بر خلاف دیگر كشورهای دنیا، در ایران شایع است و در كشورهای دیگر معمولا استقبالی از پیوند از اعضای خانواده نمی‌شود.

وحید دستجردی در خاتمه خاطرنشان می‌كند: پیوند كلیه از غیراعضای خانواده به عنوان هدیه كلیه نامیده می‌شود كه این موضوع به ساماندهی بیشتری نیاز دارد و لازم است بنیاد بیماری‌های خاص دخالت بیشتری در این زمینه داشته باشد. وزارت بهداشت نیز آمادگی دارد تا در صورتی كه بنیاد بیماری‌های خاص در این زمینه نظر مشورتی بخواهد، اقدامات لازم را انجام دهد جالب است كه خانم وزیر در هیچ جای مصاحبه‌اش با خبرنگار ایسنا، به موضوع بازار سیاه فروش كلیه و نقش این بازار در حوزه سلامت شهروندان اشاره نكرده است. موضوعی كه باعث شده كارشناسان بسیاری درباره آن هشدار بدهند.

دكتر وحید دستجردی حتی در تمام مدت مصاحبه از واژه«هدیه» به جای «فروش» استفاده كرده است تا صورت ماجرا به نوعی دیگر نشان داده شود اما اگر شاید وزیر بهداشت شهروند كوهدشتی را می‌دید كه برای فروش كلیه‌اش به تهران آمده است، هیچ‌گاه دلش نمی‌آمد صورت مسئله را به این راحتی پاك كند. نصرت‌الله قدمی سیاب، روشن‌دل 25 ساله‌ای است که این روزها از روستای محروم گرخشاب در شهرستان کوهدشت استان لرستان به تهران آمده مدتی پیش به دفتر روزنامه تهران امروز مراجعه كرد و گفت كه آمده است تا كلیه‌اش را بفروشد.

او می‌گوید: «به دلیل مشکلات مالی نامه‌ای به نمایندگان مجلس شورای اسلامی نوشتم اما جوابی نگرفتم. ناچار نامه‌ای به دفتر رهبری نوشتم و اوضاع و احوال زندگی‌ام را شرح دادم و از آنجا هم نامه‌ای به بهزیستی کل کشور نوشتند تا مامورین آنها درباره اوضاع من تحقیق و بررسی و بعد به من کمک کنند اما بعد از بررسی اوضاع به من گفتند بودجه نداریم تا سه میلیون تومان بلاعوض به تو بدهیم. تنها راهی که به ذهنم رسید فروش کلیه بود. وقتی به تهران و انجمن خیریه مراجعه کردم، گفتند کلیه تو به دلیل مشکل نابینایی قابل انتقال نیست. به خاطر همین الان نمی‌دانم چگونه مبلغی پول تهیه کنم تا بتوانم با این معلولیت کاری برای خودم دست و پا کنم. چشم امیدم فقط به دست خیرین است.» پیدا كردن مقصر این معادله پیچیده كار سختی است اما در این بین هم بیماران كلیوی از درد رنج می‌برند و هم فروشندگان نیاز مالی دارند. حالا باید خانم وزیر و همكارانش در دولت با خودشان خلوت كنند و به این سوال جواب بدهند كه«مگر چیزی جز فقر و بیکاری و نابرابری‌های اجتماعی می‌تواند كسی را وادار به فروش یكی از حیاتی‌ترین اعضای وجودی‌اش بكند؟»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha