چهارشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۶
کد خبر: 38104
سلامت نیوز :در جلسه شورای شهر طرحی از سوی کمیسیون عمران شورای شهر با عنوان پیشنهاد به شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران جهت تامین بودجه مورد نیاز طرح کهاب(کاهش انتشار بخارات بنزین) مطرح شد و با رای اکثریت اعضا به تصویب رسید. خوشبختانه نیاز به صحبت من به عنوان نماینده معاونت ترافیک شهرداری نبود و قاعدتا پس از تصویب طرح جلسه را ترک کردم. جناب دکتر دانشجو و خانم دکتر ابتکار نکاتی در مورد کیفیت بنزین مطرح کردند اماآنچه که مهم است بگویم آن است که بنزین فعلی ما طبق اعلام دوستان نفتی و پژوهشگاه مربوطه حدود5درصد بنزن دارد که بنزین های مرغوب حدود یك درصد بنزن دارند.

این دلیل زیرساختی مهم باعث شده در نمونه‌برداری‌هایی که همکاران کیفیت هوا انجام داده‌اند متاسفانه هوای تنفسی در محدوده اصلی جایگاه‌های عرضه سوخت شهر تهران به طور میانگین حدود۲۱۰ برابر حد استاندارد از آلاینده بنزن مملو هست.اگر استاندارد سالانه بنزن که بسیار خطرناک و سرطانزاست یک و نیم قسمت در میلیارد است میانگین آن در هوای تنفسی موجود در پمپ بنزین‌های شهر تهران حدود۳۱۵ قسمت در میلیارد است.در هوای تنفسی عمومی‌شهر تهران هم این موضوع مطرح است به طوری که میزان بنزن هوای شهر تهران ۲۷ برابر استاندارد است و به حدود۴۱ قسمت در میلیارد می‌رسد.امیدوار هستم با اجرای کامل و ضربتی طرح کهاب که به نظر می‌رسد درگیر کمبود بودجه و یا عدم توجه کافی مسئولین حوزه نفتی است بتوان حداقل این آلاینده را تا حدود زیادی در شهر کاهش داد.

خوشبختانه بی توجهی یکی از خودروسازان در برداشتن قطعه کنیستر که وظیفه جذب بخارات بنزین را برعهده دارد هم اکنون برطرف شده و این قطعه در تمام خودروها اجباری است. البته صدها هزار دستگاه خودرویی که توسط آن خودروساز بدون محفظه جذب بخارات بنزین وارد بازار شده همچنان آزادانه جولان می‌دهند و به نظر می‌رسد کار زیادی هم از عهده کسی برنیاید. با این حال فکر می‌کنم اجرای کامل طرح «کهاب» و اتمام فازهای آن در کنار توجه بیشتر خودروسازان بتواند شر این آلاینده را تا حدودی از سر هموطنان کم كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha