چهارشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۸
کد خبر: 38105

سلامت نیوز :اگرچه هر یك از كلانشهرهای كشور، ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارند اما نقطه اشتراك همه آن‌ها غولی است به نام «آلودگی هوا»، كه با همه شهروندان در كلانشهرهای كشور دست به گریبان است. تنها آن‌هایی كه با خودروهایی بدون معاینه فنی در خیابان‌ها جولان می‌دهند مقصر نیستند!‌ اگرچه نمی‌توان سهم 80 درصدی خودرو‌ها از آلودگی هوای كلانشهرها را نادیده گرفت، اما بر اساس برنامه دوم تا چهارم توسعه، قانونگذار، دولت را مكلف كرده است تا در راستای كاهش آلودگی هوا گام بردارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز بااین همه آن قدر داستان آلودگی هوای كلانشهرها ادامه یافت تا این ماده به برنامه پنجم توسعه نیز منتقل شد. برنامه جامع كاهش آلودگی هوای كلانشهرها با 7 محور تدوین شد كه به دلیل عدم پیگیری مداوم ارگان‌های متولی، سرانجام برخی از كارشناسان این طرح را شكست خورده اعلام كردند. به هین دلیل مجددا در آبان‌ماه سال جاری طرح جامع كاهش آلودگی برای

هشت كلانشهر كشور در كمیسیون زیر بنایی دولت تصویب شد. یکی از محورهای طرح جامع کاهش آلودگی هوای ۸ کلانشهر، ارتقای استاندارد کیفیت فرآورده‌های سوختی از یورو ۲ به یورو ۵، همچنین ارتقای استاندارد تولید خودروهای داخلی از یورو ۲ به یورو ۴ است. كارشناسان شهری و محیط زیست كه همواره از عدم مدیریت صحیح در زمینه كاهش آلودگی هوا سخن رانده‌اند معتقدند كه اگر آلودگی هوا و به دنبال آن سلامت شهروندان برای هیات دولت در اولویت قرار داشت باید تاكنون مشكل وجود این ذرات كوچك میكروسكوپی در هوا از بین رفته یا به حداقل رسیده بود.

با این همه شهروندانی كه هر روز دود كلانشهرها را می‌خورند به یاد دارند كه در دیدار با هیات دولت در سفرهای استانی، از مصوبه‌های راهسازی و سدسازی گرفته تا احداث پتروشیمی و اختصاص وام، دولتی‌ها به همه موارد توسعه‌ای توجه كردند، الا آلودگی هوا و هوایی كه شهروندان به ریه‌های خود می‌كشند به دلیل مدیریت ناكارآمد آنان در این زمینه هر روز آلوده‌تر از دیروز است. از همه این‌ها هم كه بگذریم، ریزگرد عربی هم با هجوم به كلانشهرها چندسالی است كه عرصه را بر همه تنگ كرده است. ریزگردها در سال گذشته آنچنان اهواز را محاصره كردند كه این شهر مبدل به آلوده‌ترین شهر شد!

سازمان حفاظت محیط زیست بارها اعلام كرده است كه سرچشمه ریزگردها جایی در خارج از مرزهای كشور است امابه نظر می‌رسد دولت هنوز موفق نشده است برخی كشورهای منطقه را كه كانون‌های بحرانی گرد و خاك را در خود جای داده‌اند قانع كند تا پای میز مذاكره بنشینند.



قاتل كشنده پشت در كلانشهرها

5 درصد سرطان‌ها، 2 درصد بیماری‌های قلبی و ریوی و همچنین یک درصد عفونت‌های تنفسی منجر به مرگ و میر در جهان، ناشی از آلودگی هواست. اما تاكنون هیچ آمار رسمی از سوی وزارت بهداشت كشور درباره مرگ و میرهای ناشی از این قاتل كشنده اعلام نشده است. این در حالی است كه سال گذشته قرار شده بود گزارش تحلیلی مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا پس از تطبیق آمار وزارت بهداشت با پزشکی قانونی و ثبت احوال، سال آینده یعنی امسال منتشر شود؛ یک سال گذشت اما هیچ خبری نشد.

با این وجود آمارهای موجود از مراجعه بیماران قلبی عروقی به مراكز درمانی نشان می‌دهد در روزهای آلوده میزان مراجعه تا 60 درصد افزایش می‌یابد. تنها در تهران آلودگی هوا عامل 20 درصد مرگ تهرانی هاست و با وجود همه مصوباتی كه برای توقف تولید آزبست به طور مستند وجود دارد، 30 کارخانه سه شیفته آزبست تولید می‌کنند. خودروها تنها از طریق تصادف جان شهروندان را نمی‌گیرند آن‌ها به صورت غیر مستقیم و از طریق آلوده كردن هوا هم جان شهروندان را هدف قرار داده‌اند.



مشهد در محاصره ذرات آلاینده

آلودگی هوا، هنوز در فهرست مشكلات بزرگ مشهد قرار دارد. مشهدی‌ها هنوز هوای روزهایی زیادی از سال هوای آلوده تنفس می‌كنند. اگرچه بانك جهانی 20 میلیون دلار اعتبار برای راه اندازی 11 ایستگاه سنجش آلودگی هوا در مشهد اختصاص داد، اما این ایستگاه‌ها تنها میزان آلودگی را نشان داده و برنامه‌ریزی و اختصاص بودجه برای كاهش میزان این آلودگی بر عهده متولی كاهش آلودگی هوادر این كلانشهر است.

 با این همه برنامه‌های مصوب كاهش آلودگی هوا كه پیش از این و در دولت‌های پیشین به ثبت رسیده بود آن قدر اجرا نشد تا هوای مشهد در آستانه بحران قرار گرفت وبانک جهانی برای رفع آلودگی هوای مشهد اعلام آمادگی کرد. استاندار خراسان رضوی از اعلام آمادگی بانک جهانی برای اعطای وام به منظور ساماندهی آلودگی هوای مشهد خبر داد. وقتی طی 270 روز از سال، هوای مشهد در حالت وارونگی قرار گرفت، سرانجام از سوی مراجع رسمی اعلام شد كه «افزایش ذرات معلق در هوا سلامت زائران و مجاوران مشهدی راتهدید می‌کند.» آلودگی ناشی از وسائط نقلیه عمومی، عامل بیش از 70 درصد آلودگی هوای این كلانشهر بود.روزانه 4500 تن از انواع آلاینده‌ها در مشهد تولید می‌شود



پایتخت فرهنگی، میزبان میلیاردها تن آلاینده

خودروها وصنایع، هوای اصفهان را آلوده کرده‌اند. 70درصد آلودگی هوای اصفهان ناشی از آلودگی تولید شده توسط همین خودروها و سوخت مورد مصرف آن هاست. اما تاكنون اقدامی برای استاندارد‌سازی سوخت انجام نشده است. همین دیروز نیز بار دیگر اصفهان مورد شبیخون آلاینده‌ها قرار گرفت. رسانه‌ها خبر داده‌اند اصفهان تاپایان هفته بار دیگر به سرفه می‌افتد. سالانه از طریق استان اصفهان، 1400تن آلاینده به اتمسفر تزریق می‌شود که از این مقدار 60 درصد آن متعلق به خودروها و 40 در صد دیگر نیز از صنایع

آلوده کننده و منابع خانگی استان متصاعد می‌شود. نه اجباری شدن معاینه فنی خودروها راه را بر تولید آلاینده‌ها بست و نه گازسوز كردن ناوگان حمل‌ونقل عمومی اصفهان. صنایع متخلف هم بارها و بارها جریمه شدند اما باز آنقدر ذرات آلاینده در هوا جولان دادند تا بر اساس تصمیم كمیته كاهش آلودگی هوای اصفهان، مدارس، سازمان‌ها و ادارات این شهر به تعطیلی كشیده شد. حتی گفته شد به دلیل وجود آلاینده‌ها در هوای این شهر، خطر باران‌های اسیدی شهروندان اصفهانی را تهدید می‌كند.

آلودگی هوا ازشاخص‌‌های اصلی ناباروری است و سالانه 100 هزار زوج نابارور به کشور افزوده می‌شود. از 750 هزار ازدواج سالانه در کشور حدود 15 درصد زوجها نابارور هستند. آمار‌ها نشان می‌دهد که سالانه 40 درصد از طلاق‌ها در اصفهان به دلیل ناباروری روی می‌دهد.



ریزگرد، تهدید كننده سلامت اهوازی ها

در «سكوت» نهادهای مسئول و «ناكارآمدی» طرح‌های متعدد

محیط زیست؛ چندی پیش در جدیدترین گزارشی كه سازمان بهداشت جهانی منتشر كرد، اهواز بین یك‌هزار و صد شهر در جهان،‌ رتبه نخست آلودگی را كسب كرد و به آلوده‌ترین شهر جهان مبدل شد. از همان هفت سال پیش كه هجوم ریزگردهای عربی، آسمان خوزستان را تیره كرد و مدارس را به تعطیلی كشاند، كارشناسان محیط زیست زنگ خطر آلودگی را به صدا درآوردند و پزشكان نسبت به افزایش مشكلات ریوی و قلبی هشدار دادند. این روزها دیگر ریزگرد جزو جدایی ناپذیر آسمان خوزستان است. بر اساس گزارشات بیش از یك سوم از سال وجود این ذرات میكروسكوپی كوچك هوای این شهر را ناسالم می‌كنند.

اهواز حتی تا 12 برابر میزان مجاز ذرات معلق در هوا را به چشم دیده است. بااین همه اگرچه برنامه جامع كاهش آلودگی هوای كلانشهرها در ماه گذشته مصوب شده است اما پیش از این و در دولت‌های گذشته نیز برنامه‌ای تحت این عنوان مصوب شده و حتی اقداماتی نیز برای اجرایی شدن این طرح‌های هر شهر انجام شده بود اما عدم هماهنگی ارگان‌های متولی و نبود مدیریت جامع و عزم ملی برای كاهش آلودگی هوا سبب شد تا سرانجام هر ساله در فصل سرما اصفهانی‌ها در انتظار وارونگی هواباشند، زائران حرم امام رضا(ع) با ریه‌هایی پر از آلاینده به خانه بازگردند و اهواز و كرمانشاه و تبریز به تعطیلی كشیده شود.

كارشناسان می‌گویند تصویب طرح تنها برداشتن گام نخست است برای داشتن شهری با هوای پاك باید با گام‌های استوار و هماهنگ جلو رفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha