چهارشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۶
کد خبر: 38108
سلامت نیوز : اسهال، دل درد و تبی كه به صورت پلكانی بالا و پایین می‌رود و بیش از یك هفته تداوم می‌یابد، نشانه‌هایی هستند كه شك متخصص عفونی را برای تشخیص بیماری حصبه به یقین نزدیك می‌كند.

از آنجا كه حصبه با مصرف آب،میوه ها، سبزیجات و غذای آلوده در فصل تابستان و به دنبال افزایش سفرهای بین‌شهری شیوع می‌یابد؛به نظر می‌رسد كه این بیماری خاص فصول گرم سال است، اما هر زمان كه بهداشت تغذیه‌ای را به عنوان یك ضرورت از خاطر ببریم،این بیماری عفونی واگیردار به سراغمان می‌آید.

جام جم آنلاین نوشت:دكتر زهرا عبدی، متخصص بیماری‌های عفونی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران در گفت‌وگو با جام‌جم می‌گوید:حصبه بیماری است كه از طریق میكروبی به نام سالمونلا و از طریق آب و مواد غذایی آلوده سرایت پیدا می‌كند.انتقال این بیماری نیز تنها از طریق تماس با ترشحات مدفوع بیمار به فرد دیگر صورت می‌گیرد.

تب حصبه‌ای خطرناك است

عبدی با تاكید بر این‌كه حصبه در بسیاری موارد با اسهال و تب گذرا همراه است و بدون مصرف آنتی بیوتیك طی سه تا پنج روز بهبود می‌یابد، می‌افزاید: در مواردی كه تب بیش از یك هفته تداوم یابد و بیمار نشانه‌هایی از آنفلوآنزا یا سرماخوردگی را نیز نداشته باشد باید به احتمال ابتلا به حصبه شك كرد. تب حصبه كه در واقع نوع خطرناك تر بیماری تلقی می‌شود معمولا با اسهال، دل درد و تب متغیر و مداوم بخصوص در فصول شایع بیماری همراه است.

وی تاكید می‌كند: كسانی كه سابقه سفرهای بیرون از شهر را داشته اند در صورت رعایت نكردن نكات بهداشتی تغذیه‌ای بیشتر در معرض این بیماری قرار می‌گیرند. به علاوه در برخی موارد تب حصبه‌ای با نشانه‌هایی چون اختلالات هوشیاری و تظاهرات پوستی نیز همراه است.

نكته مهم اینجاست كه در صورت درمان نكردن به موقع تب حصبه‌ای صدمات جبران ناپذیری به قلب و مغز،استخوان و مغز استخوان وارد می‌شود و می‌تواند بیمار را دچار عفونت قلبی و مغزی و حتی مرگ كند.

كشت خون، بهترین راه تشخیص

دکترعبدی با اشاره به این‌كه دوره درمان حصبه بین 10 تا 14 روز به طول می‌انجامد، اضافه می‌كند: هر مریضی كه با تب مداوم به ما مراجعه كند از نظر ابتلا به حصبه حتما مورد بررسی قرار می‌گیرد. دقیق‌ترین روش تشخیصی هم كشت خون است؛ البته تا پیش از مشخص شدن نتیجه آزمایش در صورت قوی بودن نشانه‌های بالینی بیمار مبنی بر ابتلا به حصبه از طریق وریدی به وی مایعات تزریق می‌شود تا میكروب‌های موجود در خون تا حد زیادی دفع شوند و حال بیمار بهبودی نسبی پیدا كند. درمان قطعی بیمار نیز از طریق آنتی‌بیوتیك صورت می‌گیرد.

این متخصص بیماری‌های عفونی تاكید می‌كند: اگر بیمار پیش از مراجعه به پزشك متخصص، آنتی‌بیوتیك مصرف كرده باشد، ممكن است كه دیگر از طریق كشت خون نتوان میكروب حصبه را شناسایی كرد و در این صورت از كشت مغز استخوان برای تشخیص قطعی استفاده می‌شود.

به همین جهت استفاده خود سرانه از آنتی بیوتیك به بیمارانی كه با نشانه‌هایی از تب یا درد روبه رو می‌شوند به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

كسانی كه بیشتر در معرض خطرند

دكتر عبدی با اشاره به این‌كه در برخی موارد طحال مبتلایان به حصبه بزرگ می‌شود و از این طریق نیز این بیماری قابل شناسایی است، می‌گوید: افراد مبتلا به ایدز بیشتر مستعد ابتلا به عفونت‌های سالمونلایی هستند. اگر كشت خون بیمار مبتلا به ایدز نسبت به میكروب حصبه مثبت باشد، باید دوره درمان طولانی‌تری برای بیمار در نظر گرفت، چرا كه معمولا دوره بیماری درآنان بیشتر است.

همچنین افرادی كه دارای اسید معده كمی هستند و از داروهای رانیتیدین و ضد اسید معده استفاده می‌كنند، بیشتر تحت تاثیر این بیماری قرار می‌گیرند و درصد ابتلایشان بیشتر می‌شود؛ چراكه این داروها مقاومت بدن نسبت به میكروب بیماری حصبه را كاهش می‌دهد.

پیشگیری یعنی رعایت بهداشت تغذیه ای

دكتر عبدی با ابراز خرسندی از این‌كه به دلیل رعایت نكات بهداشتی تغذیه‌ای از سوی شهروندان موارد ابتلا به موارد حاد حصبه در كشور بسیار كاهش یافته است، می‌گوید: پیشگیری از حصبه تنها متكی به رعایت نكات بهداشتی در تامین آب، غذا و سایر خوردنی‌هایی است كه با آب شسته می‌شوند بخصوص طی سفر رعایت این موارد ضرورت بیشتری پیدا می‌كند.

ابتلا به حصبه در صورت تشخیص سریع خطری را برای بیمار به همراه ندارد چه بسا كه در بسیاری موارد این بیماری به سرعت و به صورت سرپایی نیز قابل درمان خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha