سلامت نیوز: شدت آلودگی هوا آنقدر زیاد شده است که معاون استاندار تهران پیشنهاد داده است که کسی به غیر از مسئولان و معلولان از وسیله نقلیه شخصی استفاده نکند.

بسیاری از کارشناسان خطرات آلودگی هوا را که از مرزهای بحران عبور کرده است بر می‌شمرند اما سیاست‌گذرای کلان هنوز نتوانسته است فکری برای دیوار سرد هوای زمستانی کند تا با ایجاد وارونگی هوا میلیون‌ها تهرانی را به هوای آزاد برساند.
 
یک نماینده کمیسیون بهداشت مجلس معتقد است که گزارش‌های شاخص‌های آلودگی میزان بنزن را که ماده‌ای به شدت خطرناک و افزایش دهنده بیماری‌های سرطانی است را منعکس نمی‌کنند. انوشیروان محسنی بندپی همچنین می گوید بیماری‌های ریوی و سرطان های ناشی از آلودگی هوا افزایش چشمگیری یافته است. بنابراین پزشکی قانونی باید سالانه آماری از مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا ارایه دهد.

رئیس کمیته محیط زیست استان تهران نیز میزان آلاینده بنزن در حدود 60 برابر استانداردهای ملی می‌داند که این مساله موجب ایجاد مشکلات بسیاری برای شهروندان به خصوص کودکان می‌شود. معصومه ابتکار از همین رو می‌گوید که از دولت خواسته‌اند که کیفیت بنزین اصلاح شود.

علی محمد شاعری معاون محیط انسانی سازمان محیط زیست خبر از وجود چهار میلیون خودرو فرسوده و خبر از وجود حدود 4 هزار و 157 صنعت آلوده در کشور می‌دهد.

سیامک مره صدق در گفتگو با فرارو؛ در خصوص آسیب‌های آلودگی، گفت: «این پدیده می‌تواند باعث تشدید بیماری‌های تنفسی و بیماری‌های عروقی در کسانی که بیماری‌های مزمن عروقی و تنفسی دارند بشود.»

مره صدق ادامه داد: «همچنین این پدیده شانس مسمویت با فلزاتی مانند سرب را افزایش می‌دهد و از سوی دیگر باعث حالاتی مثل سرگیجه، بی‌قراری، تهوع و استفراغ به ویژه در کسانی که در دو سر طیف عمر قرار دارند یعنی در اطفال و سالمندان می‌شود. برای زنان حامله و جنین‌شان می‌تواند مضر باشد. از طرف دیگر ثابت شده است که افزایش آلودگی هوا با افزایش برخی از سرطان‌ها رابطه مسقیم دارد.»

این عضو کمیسیون بهداشت مجلس تصریح کرد: «درباره راه‌حل قضیه آلودگی هوا باید به جای راه‌حل‌های کوتاه مدت و مقطعی باید به سمت حل طولانی و با ثبات این قضیه برویم. ایجاد سیستم حمل و نقل عمومی و توسعه آن به نحوی که استفاده از آن برای مردم راحت‌تر از سیستم حمل و نقل خصوصی باشد، از این دست است.»

نماینده کلیمیان در مجلس گفت: «همین طور شاید افزایش محدوده طرح ترافیک در تمامی نقاطی که آلودگی هوا در آن وجود دارد، لازم باشد. از سویی دیگر افزایش قیمت بنزین به نحوی که حمل و نقل شخصی برای افراد را از مقروم به صرفه بودن خارج کند و همراه با آن تسهیل در استفاده از حمل و نقل عمومی، مثل مترو و اتوبوس می‌تواند به حل مساله کمک کند.»

وی با بیان اینکه از سوی دیگر یک فاکتور عمده آلودگی که ما به آن دقت زیادی هم نمی‌کنیم، موتور سیکلت‌ها هستند، گفت: «الان ورود موتور سیکلت‌ها در تمامی مناطقی که برای اتومبیل‌ها ممنوعیت تردد وجود دارد آزاد است، در صورتی که موتور سیکلت‌های به ویژه آن نوعی از آنها که از سوخت مرکب استفاده می‌کنند و سیستم انفجاری‌شان بر اساس ترکیبی از روغن و سوخت انجام می‌گیرد، میزان آلودگی‌شان از دیگر وسائل نقلیه به مراتب بیشتر است و در این مورد هم باید راهکاری اندیشیده شود.»

این عضو کمیسیون بهداشت مجلس در پاسخ به این پرسش که با توجه به جهت ورزش باد در تهران که از غرب به شرق بوده و خود کنترلی شهر را از بین برده است چه باید کرد، گفت: «به هر حال طبق مصوباتی که فعلا وجود دارد در محدوده شهر‌های بزرگ تاسیس کارخانه جدید کلا ممنوع است، منتهی باید آن صنایع آلاینده‌ای که در محدوده شهرها وجود دارد با سیاست‌های تشویقی در وهله اول و بعد سیاست‌های اجباری موظف شوند تا کارخانه خود را به محلی منتقل کنند که میزان مشکلی آلودگی هوایی که ایجاد می‌کند کمتر باشد.»

مره صدق در پایان در پاسخ به این پرسش که با توجه به عدم همکاری دولت با شهرداری در گسترش حمل و نقل کشور که به مشکلاتی منجر شده است، کمیسون بهداشت چه اقدام ویژه‌ای داشته اشت، گفت: «کل مجلس در راستای توسعه حمل و نقل عمومی هر کاری که ازدستش بر می‌آید انجام خواهد داد. اما برای اطلاع از عملکرد کمیسیون بهداشت در این زمینه به مخبر و رییس کمیسیون رجوع شود.»

عبدالعزیز جمشید زهی عضو کمیسیون مجلس در گفتگو با خبرنگار فرارو، در خصوص تبعات آلودگی هوا، گفت: «آلودگی حاصل کارخانجات و دود حاصل از ترافیک شهری اکثرا متشکل از موادی سرطان‌ساز که سرطان ریه را موجب می‌شوند همین وهمین طور بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش می‌دهند.»

جمشید زهی ادامه داد: «آلودگی هوا در بروز سرطان‌های دیگر هم تاثیر دارد و همچنین روی پوست چشم، زنهای باردار تاثیر می گذارد. آلودگی همچنین میزان اکسیژن در هوا و بدن را هم کاهش می‌دهد.»

نماینده سراوان در مجلس افزود: «هوای آلوده نه به صورت یکباره بلکه به تدریج مواد سمی را وارد بدن کرده و سبب مرگ می‌گردد، از این رو می‌توان آن را مرگ تدریجی خواند.»

جمشید زهی در پایان گفت: «هوای آلوده در دمای گرم می‌تواند بالا برود اما در هوای سرد چون هوا سنگین است از بالا رفتن هوای آلوده جلوگیری شده و سبب تشدید این پدیده می‌شود. آلودگی هوا تا الان جزو برنامه‌های کمیسیون نبوده، اما احتمالا در کمیسیون هم مطرح خواهد شد.»
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha