چهارشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۶
کد خبر: 38123
سلامت نیوز :مشکلات قاعدگی از مسائل رایج دوران نوجوانی است که با مدیریت صحیح می‌توان به دختران مبتلا به اختلالات جسمی یا معلول ذهنی که تحمل کمتری در دوران قاعدگی دارند کمک کرد تا مشکلات کمتری را تجربه کنند.

به گزارش سینانیوز به نقل از( BJOG) مجله بین المللی زنان، برطبق بررسی‌های صورت گرفته میزان خونریزی در دخترانی که مشکلات جسمی و یا ناتوانی در یادگیری دارند و از دستگاه (LNG IUS) به مدت ۵ سال استفاده می‌کنند شبیه زنان مسنی است که از روش‌های پیشگیری از بارداری بهره می‌برند.
پاسخگویی به نیازهای بهداشتی و درمانی نوجوانان مبتلا به معلولیت بسیار چالش برانگیز است و رسیدن به سن بلوغ می‌تواند شروع یک سری اختلالات باشد. مسائل جانبی قاعدگی، مشکلات بهداشتی، پیشگیری از بارداری و مدیریت رفتاری در زمان قاعدگی از نگرانی‌های سرپرستان این نوجوانان است به همین خاطر آن‌ها اغلب به دنبال روش‌هایی برای عقیم سازی دائمی (هیسترکتومی) هستند. این مسئله پیچیدگی‌های قانونی و مسائل اخلاقی در تصمیم‌گیری پزشکان و سرپرستان این نوجوانان را به بار می‌آورد.
تخمین زده شده که ۱۵درصد دختران در جستجوی کمک‌های پزشکی هستند اما تعداد زیادی به دلیل خجالت حاضر به این کار نیستند. بی‌نظمی قاعدگی در ۸۲ تا ۵۵ درصد در ۲ سال اول دیده می‌شود و در ۵ تا ۴ سال بعد ۲۰درصد کاهش می‌یابد و چرخه تخمک‌گذاری منظم‌تر می‌شود و این روند ممکن است پس از قاعدگی به دلیل نارسایی نسبی هیپوتالاموس – هیپوفیز و تخمدان چند سال طول بکشد.
کمبود فاز لوتئال پروژسترون ممکن است به از بین رفتن آندومتر (endometrium) که نتیجه آن خونریزی شدید و طولانی‌تر است منجر شود. سایر دلایل عدم تخمک‌گذاری می‌تواند پاتولوژیک (مانند سندرم تخمدان پلی کیستسک، PCOS)، اختلال در هیپوتالاموس و... باشد.
استفاده از داروهایی مانند neuroleptics درمعلولین می‌تواند باعث hyperpolactinamia شود که به خونریزی نامنظم منجر می‌شود. همچنین بسیاری
مسائل جانبی قاعدگی، مشکلات بهداشتی، پیشگیری از بارداری و مدیریت رفتاری در زمان قاعدگی از نگرانی‌های سرپرستان این نوجوانان است به همین خاطر آن‌ها اغلب به دنبال روش‌هایی برای عقیم سازی دائمی (هیسترکتومی) هستند
 از داروهای ضد تشنج سطح هورمون‌های جنسی را کاهش و نیاز گلبول‌ها به هورمون‌های جنسی را افزایش می‌دهد. کم‌کاری تیروئید که در زنان شیوع زیادی دارد موجب خونریزی نامنظم و شدید می‌شود.
شرکت کنندگان در این بررسی از سال ۲۰۰۸-۱۹۹۸ در گروه سنی ۲۱-۱۱ سال تمام روش‌های درمانی و سیستم (levonorgestre lintrauterine system LNG IUS) را امتحان کرده بودند. البته اختلالات مادرزادی خونریزی در این افراد نسبت به زنان مسن‌تر درنظر گرفته شده است. در هفت مورد داروهای خوراکی پیشگیری منع مصرف دارد: عدم تحرک، بیماری کبد، چاقی ناشی از دیابت، فشار خون بالا یا سکته مغزی. در هفت مورد باقی مانده میزان COC (کلسیفید) بررسی می‌شود. در این نمونه مشکل قورت دادن و هضم قرص وجود دارد. در این هفت مورد COC در دراز مدت به دلیل عدم کنترل یا عوارض جانبی بازگردانده می‌شود.
دوز بالای پروژسترون معمولاً در مواقعی که خونریزی بسیار شدید است تجویز می‌شود، اما کنترل چنین حالتی با استفاده تنها از قرص‌های با دوز پایین زیاد پایدار نیست. برای ۴ نفر از شرکت کنندگان مصرف Depo-provera اصلاً خوب نبود زیرا تزریق را برای آن‌ها بسیار مشکل کرد. ۲ نفر دیگر هم مصرف Depo-provera برایشان به علت چاقی خوب نبود. برای یکی از شرکت کنندگان مصرف داروهای هورمونی غیر از IUS منع مصرف داشت. زیرا او دچار اختلال کبدی بود. در هفت مورد هم از Depo-provera استفاده شد اما خونریزی ادامه داشت. برخلاف برخی از زنان که رضایت نداشتند تحت درمان قرار بگیرند دختران زیر ۱۶ سال راضی به این امر بودند.. از دختران ۱۸ سالبه بالا تنها رضایت از خودشان گرفته شده اما در کمتر از این سن علاوه بر گرفتن رضایت نامه از خود دختران از والدینشان نیز کسب اجازه می‌کنند. درمان با رضایت خود فرد اهمیت زیادی داشته است.
بخش درمان شامل افراد زیر ۲۱ سالی بود که همگی مشکل طولانی مدت داشتند یکی از شرکت کنندگان دختر ۱۵ ساله مبتلا به همی پلژی مادرزادی بود. او پس از فعال شدن از لحاظ بلوغ جنسی دچار عفونت منتقل شده از راه جنسی بود که پس از استفادۀ سرپایی از IUS موفق به درمان شد.
در اکثر موارد از لگن آن‌ها اسکن کردند تا مشخص شود که فرد برای IUS رحم در شرایط مناسبی قرار دارد یا نه.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha