سلامت نیوز: رییس كل سازمان نظام پزشكی گفت: لازم است صندوق‌های بیمه نسبت به تحت پوشش قرار دادن خدمات حوزه دندانپزشكی توجه بیشتری داشته باشند و عملكرد خود را در این زمینه بازنگری كنند چرا كه در حال حاضر این صندوق‌ها تنها 2 تا 3 درصد هزینه‌های خدمات دهان و دندان را می‌پردازند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دكتر شهاب الدین صدر در سومین همایش علمی دندانپزشكان كه امروز در هتل المپیك برگزار شد، افزود: البته منظور ما تحت پوشش كامل بیمه قرار دادن همه خدمات دهان و دندان نیست اما بیمه‌های كارآمد در كنار اعتبارات مطلوب تخصیص یافته می‌توانند باعث كاهش تحمیل بار هزینه‌های درمانی بر دوش مردم شوند.

صدر افزود: بیمه‌ها می‌توانند خدمات مربوط به حوزه پیشگیری و غربالگری دهان و دندان را تحت پوشش قرار دهند و با این كار 50 درصد از بار هزینه‌ها از دوش مردم برداشته می‌شود و انجام این كار ضروری است و لازم است به این حوزه از نظر تخصیص اعتبارات توجه بیشتری شود.

وی با اشاره به وضعیت امید به زندگی در ایران گفت: در سال 57 میانگین امید به زندگی در ایران 57 سال بود ولی در حال حاضر این میزان به حدود 75 سال افزایش یافته است. در این شرایط باید به روند مراجعات و تعریف سلامت توجه شود و با توجه به افزایش سن جمعیت ایران، یكی از نكاتی كه باید مورد توجه قرار گیرد رعایت مطلوب‌تر بهداشت دهان و دندان و حفظ و نگهداری از دندان‌هاست.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به نسبت دندانپزشك به جمعیت ایران اظهار كرد: در حال حاضر حدود 25 هزار دندانپزشك در كل كشور فعالیت می‌كنند بنابراین به ازای هر سه هزار نفر یك دندانپزشك وجود دارد اما متاسفانه توزیع دندانپزشكان در همه نقاط كشور مطلوب نیست به گونه‌ای كه در برخی از نقاط به ازای هر 10 هزار نفر و در برخی دیگر از نقاط به ازای هر 100 هزار نفر، یك دندانپزشك قابل دسترسی است.

وی افزود: متاسفانه دستگاه‌های اجرایی گمان می‌كنند توزیع نیروی انسانی مانند توزیع سایر مواد و اقلام معیشتی است. این در حالی است كه برای توزیع بهتر دندانپزشك لازم است شرایط استقرار او و خانواده‌اش و ارائه خدمات تخصصی فراهم شود بنابراین با اقداماتی مانند اعزام پزشك به مناطق دیگر مشكل حل نمی‌شود و در حال حاضر نیز حل نشده است.

وی در ادامه تاكید كرد: لازم است مسئولان وزارت بهداشت، انجمن‌های تخصصی و دبیرخانه تخصصی دندانپزشكی به موضوع پذیرش دانشجو برای مقطع دكترای دندانپزشكی توجه كنند چرا كه ممكن است در حال حاضر گردش اقتصادی مطب‌های دندانپزشكی مطلوب باشد ولی در آینده مشكلاتی در این زمینه به وجود خواهد آمد.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار كرد: آیا ضرورت دارد كه با توجه به هزینه‌های سنگین راه‌اندازی دانشكده‌های دندانپزشكی، برای خوش آمد عده‌ای این كار را انجام بدهیم و به سرنوشت فارغ‌التحصیلان این رشته توجه كافی نكنیم؟ البته به نظر می‌رسد لازم باشد دانشكده‌های قوی راه اندازی شود و روی آنان سرمایه گذاری خوبی صورت گیرد تا به نتایج مطلوب دست یابیم چرا كه برای راه اندازی دانشكده‌های دندانپزشكی باید از بیت المال هزینه صرف كرد.

صدر ادامه داد: لازم است ضمن توجه به توسعه كمی و كیفی رشته‌های تخصصی و فلوشیپ به جایگاه و كیفیت دوره آموزشی عمومی دندانپزشكی توجه كنیم و محدوده اختیارات پزشكان عمومی را محدود نكنیم و به دوره‌های دكترای دندانپزشكی عمومی بی‌توجهی نكنیم چون افراط و تفریط در انجام این كار باعث وارد شدن خسارت به سلامت مردم می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به نقش رسانه‌ها در اطلاع رسانی صحیح به جامعه در زمینه بیماریهای دهان و دندان اظهار كرد: صدا و سیما باید به كیفیت برنامه‌های مربوط به حوزه سلامت است و صلاحیت كارشناسان این برنامه‌ها توجه بیشتری كنند علاوه بر آن لازم است این رسانه در كنار رسانه‌های دیگر در زمینه خدمات بهداشت دهان و دندان، فرهنگسازی كنند چرا كه در حال حاضر كودكان اول دبستانی شش دندان پوسیده دارند در این شرایط لازم است وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشكی، انجمن‌های پزشكی و رسانه‌ها برای پیشگیری از گسترش این وضعیت كار بیشتری انجام دهند.

وی افزود: لازم است به موضوعاتی مانند فلورایدتراپی آب و نمك توجه بیشتری شود و شورای عالی سلامت مامور این كار است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار كرد: یكی از تلاش‌های سازمان نظام پزشكی، برگزاری برنامه‌های آموزشی مداوم برای گروه‌های تخصصی است. دندانپزشكان سومین گروه از نظر جمعیت در بین اعضای سازمان نظام پزشكی محسوب می‌شوند و حدود 25 هزار نفر هستند.

وی با بیان اینكه بخش عمده‌ای از خدمات درمانی ارائه شده در سراسر كشور حاصل تلاش دندانپزشكان است، گفت: یكی از افتخارات ما پس از پیروزی انقلاب اسلامی مربوط به ارتقای شاخص‌های سلامت است كه در این زمینه تمام گروه‌ها و رسته‌های پزشكی تلاش كرده‌اند كه یكی از این گروه‌ها دندانپزشكان هستند چرا كه سلامت بهداشت دهان و دندان تاثیر زیادی بر دستگاه‌های دیگر بدن دارد.

وی تصریح كرد: امروزه ثابت شده است كه عامل اصلی برخی بیماری‌های تنفسی، گوارشی و بیماری‌های سخت و خطرناك دیگر مربوط به عفونت‌های حفره دهانی است. این در حالی است كه پیش از این خدمات دندانپزشكی، خدمات لوكسی محسوب می‌شد ولی متاسفانه بر اساس این دیدگاه برخی بی‌توجهی‌ها به دندانپزشكی صورت می‌گرفت.

صدر با اشاره به افزایش تعداد دانشكده‌های دندانپزشكی گفت: در سال 57 حدود شش دانشكده دندانپزشكی در ایران فعالیت می‌كرد ولی هم اكنون به 40 دانشكده افزایش یافته است و در حال حاضر به سمت راه اندازی 50 دانشكده دندانپزشكی می‌رویم. علاوه بر آن انجمن‌های تخصصی مختلفی در زمینه دندانپزشكی فعالیت می‌كنند.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به افزایش هزینه‌های مواد دندانپزشكی اظهار كرد: در حال حاضر قیمت مواد و تجهیزات دندانپزشكی بیش از 30 درصد افزایش یافته است و برخی مواد مانند آمالگام و كامپوزیت دو برابر شده است. این در حالی است كه تعرفه‌های در نظر گرفته شده برای دندانپزشكان تناسبی با افزایش هزینه‌ها ندارد. در این شرایط 90 درصد از هزینه‌های حوزه‌ی سلامت دهان و دندان را مردم پرداخت می‌كنند و این وضعیت غیرقابل قبول است.

صدر اضافه كرد: 15 درصد از هزینه‌های سلامت، هزینه‌های دندانپزشكی است. در واقع این هزینه‌ها پس از هزینه خدمات بستری و تهیه دارو در رتبه سوم قرار می‌گیرد.

وی افزود: ممكن است این گونه تصور شود كه به علت توجه بیشتر به درمان، هزینه‌های دندانپزشكی در ایران بسیار بالاست. البته این تصور درست است و لازم است در زمینه پیشگیری فعالیت بیشتری كنیم اما در حال حاضر فاصله زیادی با دستیابی به آمار پرداخت 30 درصد از هزینه‌های درمانی از جیب مردم را داریم.

رییس كل سازمان نظام پزشكی اضافه كرد: بر اساس نمودارهای تهیه شده هر قدر سرمایه گذاری دولت در حوزه خدمات حوزه سلامت افزایش یابد بار كمتری به مردم در زمینه پرداخت هزینه‌های خدمات تحمیل می‌شود اما هرچقدر دولت اعتبارات كمتری را تخصیص دهد مردم مجبور می‌شوند بیشتر هزینه‌های درمانی را بپردازند.

صدر در پایان اظهار كرد: بر اساس برخی از آمارهایی كه بدون توجه به نسبت دندانپزشكان به جمعیت كل پزشكان مطرح می‌شود آمار شكایت از دندانپزشكان مانند پزشكان عمومی نسبت به گروه‌های دیگر پزشكی بالاتر است اما آمار شكایت مهم نیست بلكه آنچه اهمیت دارد این است كه یكی از علل شكایات آگاهی نداشتن بیماران از كاری است كه پزشكان برای آنان انجام می‌دهند بنابراین لازم است پزشكان در درجه اول درباره كاری كه قرار است برای بیمار خود انجام دهند و تاثیری كه انجام این كار بر روی آنها می‌گذارد با بیماران صحبت كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha