سلامت نیوز: سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اعلام اینکه تنها 30 درصد از مدیریت حوزه سلامت در اختیار وزارت بهداشت است گفت: امروز باید تمهیداتی در جامعه صورت گیرد تا درد و رنج بیماران از عوارض درمان کمتر شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر حسن ابوالقاسمی روز چهارشنبه در پانزدهمین کنگره سراسری طب فیزیکی و توانبخشی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه بیماریهای عصبی، اسکلتی و عضلانی بسیار احتیاج به بازتوانی پس از درمان دارند افزود: در 20 تا 30 سال قبل کمتر به مسئله بازتوانی بیماران و توانمندکردن آنان پرداخته می‌شد ولی امروز برخلاف گذشته که بیشتر به تشخیص و درمان اهمیت می‌دادند.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر 250 متخصص در حوزه طب فیزیکی و توانبخشی در کشور فعالیت می‌کنند، گفت: امروزه سطح مطالبات جامعه بسیار بالا رفته است و برای رضایتمندی آنها باید با استفاده از دانش توانبخشی پاسخگوی توقعات مردم باشیم.

ابوالقاسمی با بیان اینکه در سه دهه اخیر امید به زندگی در کشورمان از سن 53 سال در اول انقلاب به 73 تا 75 سال بر حسب زن و مرد ارتقا یافته است، افزود: در بسیاری از رشته‌های تخصصی و فوق‌تخصصی در گذشته حتی به تعداد انگشتان دست نیز کشور نیرو نداشت ولی امروز این متخصصان در نقاط محروم کشور به ارائه خدمت می‌پردازند.
وی با اشاره به این موضوع که امروز باید مورد توجه قرار گیرد اخلاق پزشکی است، افزود: بیمار به عنوان یک فرد نیازمند به ما مراجعه می‌کند و پزشکان نباید نسخه‌های خود را حتی با وجود بار علمی بسیار ننویسند تا بیماران با چنین نسخه‌هایی فقیر شوند.
 
ابوالقاسمی افزود: در حال حاضر فقط 30 درصد از مدیریت حوزه سلامت در اختیار وزارت بهداشت است و 70 درصد مسئولیت سلامت بر دوش دیگر نهادها و سازمانها است و باید امروز در جامعه تمهیداتی صورت پذیرد تا دانشجویان با توجه به مباحث اخلاق پزشکی درد و رنج‌های بیماران از عوارض درمان را کمتر کنند.
 
ابوالقاسمی ادامه داد: بیماری که درمان می‌شود و به خانه بازمی‌گردد با گرفتاری‌های بسیاری مواجه می‌شود در این زمینه باید با کمک از علوم توانبخشی بتوانیم این عوارض را کمتر کنیم.
 
وی خاطرنشان کرد: برای اینکه هزینه‌های سلامت به خصوص با استفاده از رشته‌های توانبخشی کاهش یابد باید پروتکلهای جدیدی در این زمینه تهیه شود زیرا امروزه استفاده از ابزارهای تشخیصی نوین اگر به صورت صحیح صورت نپذیرد هزینه‌های سلامت افزایش می‌یابد و برای هر چه بهینه‌کردن این هزینه‌ها تنها راه حل داشتن پروتکل مشخص و جامع است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha