سلامت نیوز: نایب رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور گفت: شیوع و گسترش بیماریهای سخت و شدید همانند انواع سرطان‌ها، اختلال‌های ناشی از اضطراب‌های روحی و بیماری‌های قلبی، عروقی، ریوی و فیزیکی در جامعه پزشکی نگران کننده و نیازمند رسیدگی و پیشگیری‌های فوری و جدی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر محمدرضا نوروزی در حاشیه همایش علمی پزشکان عمومی سراسر کشور با اعلام این هشدار جدی گفت: بررسی‌های سازمان نظام پزشکی حاکی از آن است که همزمان با شیوع انواع بیماری‌ها جامعه پزشکی بر حسب وظیفه بخش عمده وقت خود را صرف رسیدگی به امور بیماران می‌کنند. به همین علت نیز از توجه جدی به سلامت خود غافل می‌مانند.
دبیر همایش پزشکان عمومی خاطرنشان کرد: تحقیقات به عمل آمده نشان می‌دهد جامعه پزشکی به دلیل حساسیت‌ها و استرس‌های فراوان شغلی، سختی کار شدید و طاقت فرسا، مشغله‌های شغلی، قرار گرفتن در معرض مستقیم برخی مواد شیمیایی از جمله مواد و داروهای بیهوشی در اتاق عمل‌ها، مشکلات ناشی از آلودگی هوا، تغییرات ژنتیکی و موارد گوناگون دیگر با بیماریهای جدی دست و پنجه نرم می‌کنند. به همین خاطر توجه به حفظ سلامت جسمی و روحی جامعه پزشکی علاوه بر تبعاتی که برای این افراد و خانواده‌هایشان به دنبال دارد موجب کاهش کیفیت و کمیت خدمت به مردم نیز خواهد شد.

قائم مقام سازمان نظام پزشکی در حوزه شهرستان‌ها تصریح کرد: در راستای حمایت جدی از بیماران جامعه پزشکی برنامه ریزی‌های اجرایی قابل توجهی صورت گرفته که از جمله می‌توان به بیمه طلایی جامعه پزشکی، معرفی این افراد به بیمارستان‌ها و راه اندازی صندوق حمایت از بیماران صعب العلاج جامعه پزشکی اشاره کرد.
 
به گفته عضو هیئت مدیره سازمان نظام پزشکی کشور، متاسفانه آمار مرگ و میر ناشی از بیماری‌های صعب العلاج، قلبی، عروقی و موارد مشابه در میان جامعه پزشکی کشور حاکی از افزایش قابل ملاحظه این آمار در سالهای اخیر می‌باشد. این در حالی است که سن ابتلا به این بیماریها نیز کاهش چشمگیری داشته است به گونه‌ای که بیماریها در میان افراد جوان جامعه پزشکی نیز شیوع یافته و نگران کننده است.
 
نوروزی همچنین از مسئولان و دست اندرکاران حوزه سلامت و بهداشت و درمان کشور خواست همزمان با پایش و غربالگری بیماریهای جامعه پزشکی به فکر چاره اساسی برای کاهش عوامل اصلی بروز بیماریها از جمله استرس‌های شغلی و افزایش حمایت‌های ملی، اقتصادی، روحی و روانی باشند.
 
وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود 220 هزار تن عضو سازمان نظام پزشکی کشور هستند، افزود: پزشکان عمومی حدود 100 هزار تن از این اعضا را تشکیل می‌دهند در همین حال از آنجا که متاسفانه آمار دقیقی از نحوه فعالیت، زندگی و حیات اعضای جامعه پزشکی در دست نیست، سازمان نظام پزشکی با راه‌اندازی مرکز افکارسنجی جامعه پزشکی تلاش‌های جدی برای بررسی وضعیت زندگی و امور مربوط به این گروه را آغاز کرده است که به طور قطع نتایج و دستاوردهای مطلوبی به همراه خواهد داشت.
 
دبیر همایش پزشکان عمومی سراسر کشور در پایان با بیان اینکه موضوع اصلی این همایش سلامت است، خاطرنشان کرد: در این همایش پزشکان با روشهای تشخیصی و درمانی مختلف از جمله مسایل مربوط به اورژانس، اخلاق بالینی، بیماریهای شایع، باروری و ناباروری، طب کودکان، پوست، داخلی، عفونی، روانپزشکی، تغذیه، سلامت جنسی، سلولهای بنیادی، انواع درد، عفونت‌ها و سایر موارد آشنا خواهند شد.
 
این همایش تا روز جمعه 25 آذر در سالن همایش‌های بیمارستان میلاد تهران برگزار می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha