چهارشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۰ - ۱۶:۴۲
کد خبر: 38150
سلامت نیوز: دومین همایش اخلاق و شیوه های نوین درمان ناباروری در دانشگاه علوم پزشکب جهرم آغاز به کار کرد.

حجت الاسلام و المسلمین دژکام دبیرعلمی دومین همایش اخلاق و شیوه های نوین درمان ناباروری گفت: تجربه بیش از 30 سال جمهوری اسلامی  نشان می دهد ما می توانیم در تمدن بشری یک الگوی جدید ایجاد کنیم و ارائه دهیم این الگو که آرزو داریم ظهور پیدا کند ،یکی از عرصه های ارزشمند و قابل توجه در عرصه پزشکی است پزشکی ما از قبل با دین و شریعت هماهنگ شده بوده  همین موضوع است.

امام جمعه جهرم خاطرنشان کرد: اگر حیطه علوم پزشکی خصوصا با توجه به اخلاق که امروزه در سر فصل برنامه آموزشی وزارت بهداشت است و اخلاق هماهنگ با نظام بومی و اسلامی خودمان نه آن چیزی که در سطح بین المللی ارائه می شود.
دبیرعلمی دومین همایش اخلاق و شیوه های نوین درمان ناباروری ابراز داشت: ان شا ا... ما می توانیم به زودی  هم در دیدگاه نظری  و هم عملی صاحب نظر و الگوی پزشکی باشیم و ارائه دهیم به همین منظور برگزاری همایش اخلاق هدفش این بوده که ما یک مطالعه روشمند در باره مسائل اخلاقی  در تولید مثل داشته باشیم آن چیزی که در ادبیات موجود در بخش اخلاق ما به چشم نمی خورد یعنی ما با توانمندی های بالقوه  مان مخصوصا در حیطه اخلاق  در تولید مثل بسیاری از مسائل را واگذار می کند به فقه اسلام در صورتی که ما می توانیم با همدیگر و با همکاری  جواب این سوالات را بدهیم .
حجت الاسلام و المسلمین دژکام  تصریح کرد: در این همایش در دانشگاه جهرم در دو سال پیش شروع شده است  چیزی که اهمیت دارد این است که ما متد را به صورت کلاسه شده ارائه دهیم و در این بخش از تجارب  استادان از جمله استاد تابعی هم مدنظر بوده است و به نظر می رسد این نوآوری خواهیم داشت و ان شا ا... چیزی که نبوده مورد سبک و سنگین قرار خواهد گرفت .
وی اضافه کرد: نکته دیگر این که ما یک بسته آموزش  تدوین کنیم برای کسانی که در خدمت تولید مثل و گستره این بخش کار می کنند چون به یک بسته اخلاقی تدوین شده نیاز دارند که جزو آموزش مدون قرار گیرد و بخشی از این همایش هم به این نیاز پاسخگو است و نکته دیگر این که ما با توجه به این که به فناوران عرصه تولید مثل ارج می نهیم اما  مسئله تولید مثل که بخواهیم داراری فرزندی بشویم تتا به حال حل نشده است(مسئله تمایز سلولهای بنیادی ) داشته باشیم که یک نفر می تواند بگوید فرزندی که تمام ویژگی های ژنتیک من را دارد بوجود آمده است .اگرچه نیاز به فعالیت های عملی زیادی دارد ولی عرصه این سوال را باز می کنیم در اذهان متفکران و نگاه پایانی این که ما باید اطلاعات را در جایی ثبت کنیم . چون این ناهماهنگی ها ممکن است مشکلات دیگری هم داشته باشد  که ما از بزرگان رویان ،انجمن ناباروری و دکتر ثابتی  در این عرصه کمک می طلبیم .
حجت الاسلام و المسلمین دژکام  عنوان کرد: در این همایش از بخش دانشجویی 250مقاله گرفته شده است در قسمت سراسری 196 مقاله در خصوص این محورها به دبیر خانه همایش داده شده است و 45 مقاله شفاهی خواهیم داشت ،90 مقاله به عنوان پوستر و تعدادی الکترونیکی می باشد .

نماینده جهرم در مجلس طی سخنانی گفت: این همایش که یک همایش ارزشمند است و نیاز کشور است در شهری برگزار می شود که شاید به لحاظ ظاهر مرکز ا ستان نیست  و پایتخت کشور هم نیست و جهرم شهری است با جمعیت 120 هزار نفر که مسئولین باور دارند که همایش های ملی هم می شود در شهرهای با جمعیت کم برگزار کرد و یک مشکل این است  که همه همایش ها در تهران برگزار می شود و محدود در مراکز استان ها حرف این است که در خیلی از شهرهای کشور ظرفیت های خوبی برای کارهای علمی وجود دارد .
نایب رئیس کمیسیون بهداشت خاطرنشان نمود: امروزه 10 درصد از ازدواج  زوج های ما ناباور هستند یعنی 3 میلیون زوج نابارور در کشور داریم که حتما مسئولین اجرای کشور و دست اندرکاران سلامت باید فکر اساسی کنند و سالانه 15 در صد به این  آمار اضافه می شود زیرا  زوج ها خیلی مشکلات عدیده زندگی شان را تهدید میکند مشکلات جسمی و روحی و طلاق  البته ایران مثل خیلی از حوزه ها در این حوزه پیشرفت داشته و جزو 10 کشور برتر درجهان هستیم در زمینه پیشرفت در ناباروری هستیم و موفق بودیم که  نازایی را درمان کنیم دوستان اشاره کردند 60 مرکز ناباروری داریم که ان  شا ا..  جهرم 61  شهر باشد و ما به عنوان مرکز نابارور در جنوب استان می توانیم خدمات به عزیزان ارائه دهیم .
وی افزود: در روش درمان ناباروری ما 30 موفقیت داریم در درمان و حدود 30 در صد  در پایان صاحب فرزند نمی شود.
دکتر رضایی ابراز داشت: ما یک کشور مسلمان با اعتقادات قوی و مذهبی هستیم در بحث ناباروری چند مسئله را باید توجه کرد فرهنگ سازی کنیم به زوج ها آموزش دهیم که آنها می توانند با روش ها ی دینی و علمی صاحب فرزند شوند  ما به این دوستان راهنمای می کنیم که با رعایت همه مسائل فقهی و حقوقی  می توانند صاحب فرزند شوند.
نایب رئیس کمیسیون بهداشت تاکید کرد: صدا و سیما و مراکز ما باید در این خصوص آموزش دهند وبه صورت ویژه بحث دوم که اصل موضوع سمینار است رعایت مسائل اخلاقی در باروری زوج ها که این مهم تر از درمان است و مایه افتخار است که امام جمعه ما بنای این طرح را گذاشتند و فکر  اجرا را خودشان فراهم آموردند و یک همایش بزرگ را راه اندازی کردند کاری که به حیطه ما  در حوزه مجلس بر می گردد این که خیلی از زوج های نابارور در لایه های پایین تر هستند و درآمد زیادی ندارند هزینه درمان سنگینی دارند و وزوج ها به علت عدم تمکن مالی نمی توانند مراجعه کنند و  باید فکری کنند ولی در بحث باروری بیمه خیلی ضعیف می باشد.
 وی ابراز امیدواری کرد: این همایش می تواند انگیزه ای باشد  که در مجلس حل شود و در بودجه  سال 91 حتما این موضوع را دنبال می کنیم  که هزینه تشخیص و درمان را تحت پوشش قرار دهیم که به جد در کمیته بهداشت و درمان قرار بگیرد .

نماینده جهرم ابراز داشت: اگر ما دو موضوع را نتیجه همایش داشته باشیم  یک کار بزرگ است یکی این که جهرم را در مرکز تحقیقات اخلاق در شیوه های نوین درمان ناباروری ما هم فضای فیزیک و نیروی انسانی و مالی را فراهم کنیم و در اعتبارات و بود جه آینده یک کار بزرگ باشد و کار دیگر ثبت اطلاعات اهدا کننده که یک کار بسیار بزرگ می باشد و در نهایت بعد از دو همابیش کشوری یک همابیش بین المللی داشته باشیم و میزبان همایش بین المللی باشد.
دکتر تدین رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم و رئیس دومین همایش اخلاق و شیوه های نوین درمان ناباروری طی سخنانی با تشریح همایش گفت: امروزه متخصصان و دانشمندان علوم پزشکی می کوشند تا با استفاده از فناوریهای جدید در حیطه های گوناگون سلامت، درمان های جدید برای بیماریهای لاعلاج یا صعب العلاج و همچنین تکنیک های نوینی جهت اصلاح و تسهیل روش های درمانی و بعضا تهاجمی قدیمی فراهم نمایند.
وی اظهار داشت: تکنولوژی و فناوری های جدید در درمان بیماری ها در بعضی از موارد با چالش هایی در حوزه اخلاق و دین همراه بوده است و مخالفت هایی از جانب مراکز دینی و مذهبی دنیا علیه کاربرد تکنولوژی های جدید خصوصا درحوزه های مربوط به تداخلات ژنتیکی و اختلالات باروری صورت گرفته است.
دکتر تدین خاطرنشان کرد: خوشبختانه در مکتب ما همراه با توسعه و پیشرفت علم، طی سال‌های اخیر مراجع دینی مواضع و فتاوای ارزشمندی در رابطه با این موضوع صادر کرده اند.اسلام ماهیت علم باروری و شیوه های  ناباروری را در بسیاری از موارد دخالت در نظام آفرینش نمی داند بلکه با قوانین و دستورات مترقی خویش بستر را جهت  پیشرفت علوم جدید جامعه پزشکی در همه زمینه ها فراهم می کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم ابراز داشت: جای بسی خوشبخی است که هم اکنون قریب به 40 مرکز ویژه درمان های نوین ناباروری در کشور فعال است و امید است با همفکری و هماهنگی بیشتر بتوانند بر مشکلات موجود غلبه کنند.
وی اضافه کرد: به واسطه وجود مباحث دهه اخیر در شیوه های نوین درمان ناباروری از جهات گوناگون علمی، دینی، حقوقی و فلسفی در جهان علم، دانشگاه علوم پزشکی جهرم اقدام به برگزاری دومین همایش اخلاق در شیوه های نوین درمان ناباروری نموده تا با بهره گیری از حضور اساتید و اصحاب علم و پژوهش هرچه بیشتر از توانمندی فرهنگ و دانش اسلامی و نبوغ ایرانیان در حل مسائل جامعه استفاده گردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha