شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۰ - ۰۹:۵۱

بیماری آلزایمر یكی از مهم‌ترین بیماری‌هایی است كه علم هنوز نتوانسته است برای مقابله و درمان آن راهكاری ارائه دهد. در این بیماری سلول‌های عصبی در مغز به تدریج می‌میرند و همین اختلال به صورت فزاینده‌ای مغز را با دشواری برای ارسال سیگنال مواجه می‌كند.

سلامت نیوز :بیماری آلزایمر یكی از مهم‌ترین بیماری‌هایی است كه علم هنوز نتوانسته است برای مقابله و درمان آن راهكاری ارائه دهد. در این بیماری سلول‌های عصبی در مغز به تدریج می‌میرند و همین اختلال به صورت فزاینده‌ای مغز را با دشواری برای ارسال سیگنال مواجه می‌كند.
نشانه‌های آلزایمر در ابتدا با فراموشی‌های خفیف و یا از دست دادن تمركز با افزایش سن خود را نشان می‌دهد. ولی با پیشرفت بیماری این علائم شدیدتر و خطرناك‌تر می‌شود به همین علت است كه مراقبت دائمی و شبانه‌روزی از فرد مبتلا به این بیماری خود را نشان می‌دهد.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران متخصصان توصیه می‌كنند در مراحل اولیه افراد برخی از نشانه‌ها را جدی بگیرند. آنها می‌گویند از دست دادن حافظه كوتاه‌مدت شایع‌ترین علامت اولیه آلزایمر است. در این زمان فرد از به یاد آوردن گفت‌وگوهایی كه اخیراً داشته است دچار مشكل می‌شود. نشانه دیگر این است كه وظایفی را كه با آن آشنا بوده نمی‌تواند انجام دهد مثل مسواك زدن، شماره گرفتن تلفن و یا حتی شستن موها. نشانه سوم گمگشتگی است در این وضعیت مسیر خانه را فراموش می‌كند و یا وسایل را در جای غیرمعمول قرار می‌دهد برای مثال قرار دادن كتاب در یخچال. نشانه دیگر امكان برنامه‌ریزی و مدیریت كردن وجود ندارد. در این زمان امكان ایجاد توازن میان دسته چك، پرداخت صورتحساب و آماده‌سازی یك لیست را برای خرید ندارد. مشكل بعدی گم كردن واژه‌هاست. فرد در این مرحله نام چیزها را به یاد نمی‌آورد و از بیان حقیقی واژگان درمی‌ماند.
نشانه دیگر نوسانات غیرقابل پیش‌بینی خلق و خو است. افراد در این زمان به صورت ناگهانی از وضعیت شادمانی به سوی غمگین شدن و یا از آرامش تغییر جهت داده و عصبی می‌شوند بدون آنكه هیچ دلیلی برای این مسئله داشته باشند. از دیگر نشانه‌های مطرح شده فقدان انگیزه‌ است.
افراد در این زمان دست از فعالیت‌هایی كه قبلاً به انجام آن علاقه‌مند بودند كشیده و از دوستان خود فاصله می‌گیرند. زمان بیشتری به تماشای تلویزیون اختصاص داده و به آن خیره می‌شوند. نشانه دیگر تغییر در خواب است افراد در این زمان در طول روز بیشتر به خواب می‌روند.
علائم آلزایمر در مرحله میانی
وقتی كه یك بیمار به مرحله میانی وارد می‌شود، علائم آلزایمر جلب توجه كرده و نیاز به مراقبت مداوم دیده می‌شود. در این مرحله فرد برای تكمیل وظایف روزمره دچار مشكل می‌شود. امكان پوشیدن لباس، استحمام و آماده كردن غذا را ندارد. فرد مبتلا در این زمان دچار توهم شده و سرگردان است.
آخرین علائم
در این مرحله فرد ناتوان در راه رفتن، خندیدن و بلعیدن است و امكان ارتباط و تشخیص دیگران را ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha