سلامت نیوز :رفتارها به‌عنوان اصلی‌ترین وسایل ارتباطی انسان‌ها، مهم‌ترین نقش را در رشد و بالندگی روابط انسانی و ارتقای سطح كیفی اعتماد اجتماعی دارند. به‌همان اندازه كه رفتارهای مثبت و سازنده همانند تشكر و عذرخواهی باعث كاهش آلام و تنش‌های اجتماعی می‌شوند، رفتارهای نادرست همانند ناسپاسی و تكبر اهرم‌های كاهش اعتماد اجتماعی و تنزل اخلاق اجتماعی در جامعه هستند.

ناسپاسی به‌عنوان اصلی‌ترین واكنش انسان‌ها در قبال حركات درست، تلاش‌ها، فعالیت‌ها و از خودگذشتگی‌ها می‌تواند جامعه را به‌سوی بداخلاقی و ناسپاسی اجتماعی سوق‌ داده و قدرناشناسی را به‌عنوان یك رفتار اجتماعی نهادینه نماید. ناسپاسی سیاسی همان سرپیچی از مقررات جامعه و قانون گریزی، ناهنجاری‌‌ها رفتاری است كه در قبال دولتمردان و تلاشگران سیاسی به‌اجرا درمی‌آید. فتنه‌گری، همكاری با بیگانگان، نادیده گرفتن منافع ملی و آرمان‌های جامعه نشانه‌هایی از ناسپاسی هستند. در ناسپاسی اجتماعی بعضی از افراد تلاش‌های خدمتگزاران جامعه را نادیده گرفته یا هر حركت مثبت و نوینی را جزو وظایف ذاتی و اداری قلمداد كرده و با روحیه طلبكارانه به‌ایثارها و تلاش‌های اجتماعی نگاه كرده و رشد و پیشرفت‌‌های مختلف در ابعاد خدمات اجتماعی را وسیله هجوم به‌افراد و نهادهای مجری قرار می‌دهند. در موضوع جمع‌آوری بی‌پناهان و كارتن خواب‌ها فراموش نمی‌كنیم كه در زمستان‌های گذشته جسم بی‌جان و یخ‌زده این قربانیان اجتماعی در كوچه‌ها و پس كوچه‌ها می‌ماند و با نگاه اسفبار شهروندان به‌میان آمبولانس كشیده می‌شد. امروز دیگر از این صحنه‌های آزاردهنده در شهر ما خبری نیست.

 نگریستن به‌پیشرفت‌های شهری در تهران و شهرهای دیگر تلاش‌های نهادهای اجتماعی را به‌وضوح بیان می‌دارد. قدرشناسی از این فعالیت‌ها نگهداری‌ از زیبایی‌های شهر است. ناسپاسی موجب كینه اجتماعی گشته و همراه خود اعتماد اجتماعی و اصالت انسانی را كاهش می‌دهد. در پژوهشی روی 4520 نفر از افراد بالای 50 سال علت آرامش و رضایت روانی افراد شاكر و خشم و افسردگی زیاده خواهان افراد ناسپاس مورد پژوهش قرار گرفت كه جمع‌بندی نتایج به‌دست آمده باعث تعجب گروه آسیب‌شناسی بنیاد علوم رفتاری شد.

ابراز تشكر به‌شیوه‌های مختلف نه‌تنها از لحاظ روحی بلكه از حیث جسمی هم روی انسان تاثیرهای مثبتی دارد. شكرگزاری موجب آزادشدن مواد شیمیایی از جمله مواد پاداش دهنده مثل ناقل عصبی، دپامین و سرتونیم با خواص آرام كنندگی و شادی‌آور گشته و همراه خود باعث ترشح هرمون محبت به‌نام اکسیتوسین می‌شود. همچنین هورمون‌های خشم و تنش مانند كارتیزول در زمان شكرگزاری كاهش می‌یابند.

از این روش برای رفع افسردگی هم استفاده می‌شود و مواد هورمون‌های پاداش دهنده مغز آنها را افزایش می‌دهد. بنابراین طول عمر و سلامتی جسمی افراد در میانسالی و سالمندی را می‌توان نتیجه روحیه زندگی در دوران جوانی و زندگی اجتماعی آنها قلمداد كرد چراكه ناسپاسی موجب افزایش كارتیزول گشته و این ماده باعث افسردگی روحی، خمودگی و كسالت‌های جسمی می‌گردد. بنابراین تاثیر روحیه تشكر در زندگی فردی و اجتماعی و در سلامتی روح و جسم می‌تواند دلایل بسیار قدرتمندی در تجویز این صفات در مكتب مبین ما باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha