شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۲
کد خبر: 38169
سلامت نیوز: وجود 3 میلیون زوج نابارور در كشور اهمیت موضوع بیمه در این زمینه را بیش از پیش خاطر نشان می كند.

شركت های بیمه كه تا سال گذشته این بیماری را جزو بیماری های لوكس زیبایی به حساب آورده و از تحت پوشش قرار دادن بیماران خودداری می كردند سرانجام بعد از مذاكرات فراوان و ورود مجلس به این موضوع متقاعد شدند كه ناباروری را نیز در لیست بیمه ها قرار داده و زوجین نابارور را برای درمان تحت حمایت قرار دهند.

اگر چه هزینه‌های درمان این بیماری در كشورمان تابع هیچ مقررات خاصی نیست و قیمت مشخصی نیز ندارد اما ورود بیمه‌ها به این موضوع می‌تواند قسمتی از مشكلات زوج های نابارور را حل كنند. ورود بیمه‌ها به این موضوع نیز ظاهرا تابع ضوابط خاص خودشان است چرا كه به گفته محمدحسین یادگاری،‌ رئیس جهاد دانشگاهی بیشتر هزینه های درمان ناباروری مربوط به دارو و تجهیزات است كه بیمه طرف قرار داد قبول كرده هزینه این موارد را فقط تا دوره ای از درمان تقبل كند. این در حالی است كه به دلیل عدم پوشش كامل بیمه‌‌ای هزینه‌های درمانی ناباروری در کشور و نبود تعرفه‌ای مشخص، بسیاری از زوج‌ها برای درمان یا اصلا مراجعه نمی‌کنند یا پروسه درمان را نیمه‌کاره رها می‌کنند.

به گفته امیدوار رضایی، نایب رئیس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس در حال حاضر 3 میلیون زوج نابارور در كشورمان وجود دارد كه برای درمان آنها باید بودجه خاصی در نظر گرفته شود .

این تعداد زوج نابارور معادل 10 درصد ازدواج هایی است كه در كشور صورت می گیرد و با این تعداد زوج نابارور مسئولان اجرایی كشور و دست اندركاران حوزه سلامت می بایست فكری اساسی برای درمان این افراد بكنند.

به گفته دكتر رضایی اگر چه كشور ما جزو 10 كشور برتر جهان در زمینه پیشرفت در درمان ناباروری است اما اضافه شدن سالانه 15 درصد زوج های نابارور به این تعداد می تواند زنگ خطر را در این زمینه به صدا در بیاورد.



خدمات بیمه‌ها ناقص است


دكتر محمد رضا نوروزی، دبیر انجمن باروری و ناباروری ایران نیز در خصوص بیمه درمان ناباروری در كشور به تهران امروز می گوید: در حال حاضر خدمات ساده‌ ای مانند سونوگرافی و آزمایش‌های مورد نیاز برای درمان ناباروری با تصویب شورای عالی بیمه تحت پوشش قرار دارند و هزینه درمان هایی مثل IVF و میکرواینجکشن هنوز تحت پوشش بیمه قرار نگرفته‌اند. نوروزی گفت: آنچه ما انتظار داریم این است که IVF و میکرواینجکشن زیر پوشش قرار بگیرد و امیدواریم اگر خود این خدمات هم شامل بیمه پایه نشوند حداقل داروهای آن‌ها زیر پوشش قرار گیرند.

گرانی داروهای ناباروری یكی از عمده‌ترین مشكلات زوج‌های نابارور است. هزینه‌های سنگین داروی ناباروری، جدای از هزینه‌های عمل‌های جراحی و انواع روش‌های درمان این بیماری است. هر روزه زوج‌های نابارور به داروخانه‌های تك‌نسخه‌ای و هلال احمر مراجعه می‌كنند و مجبورند داروهای مربوط به ناباروری را به قیمت‌های گزاف تهیه كنند كه بیمه یك ریال آن را هم نمی‌‌پردازد. زوج‌های نابارور برای تهیه داروی مورد نیازشان، گاهی اوقات هزینه‌ای افزون بر 5 تا 6 میلیون ریال پرداخت می‌كنند.

نایب رئیس انجمن علمی تخصصی باروری و ناباروری ایران نیز با تاكید بر ضرورت تحت پوشش بیمه قرار گرفتن خدمات درمان ناباروری می‌گوید: قطعا اگر خدمات درمان ناباروری در کشورمان تحت پوشش بیمه قرار بگیرد، از تعداد زوجهای نابارور کاسته خواهد شد.

به گفته دکتر مهناز اشرفی تنها 15 درصد زوجهای جوان که تازه تشکیل زندگی داده اند، دچار نازایی هستند که از این میزان نیز، فقط 20 درصد مجبورند برای درمان ناباروری، هزینه های سنگین پرداخت کنند. این جراح و متخصص زنان و زایمان، با انتقاد از عدم حمایت سازمانهای بیمه گر دولتی (خدمات درمانی و تامین اجتماعی) از قبول هزینه های درمان ناباروری، افزود: همان طور که از افراد برای بیمه های تکمیلی هزینه هایی دریافت می کنند، این قبیل سازمانهای بیمه گر نیز می توانند با دریافت هزینه ای، شرایط تحت پوشش قرار گرفتن خدمات درمان ناباروری را فراهم کنند.



پیامدهای منفی بیمه نازایی

با وجود این كه بیمه نازایی از ملزومات اولیه درمان این بیماری به شمار می رود اما تشكیل بیمه ای با عنوان بیمه جبران هزینه درمان ناباروری و نازایی باعث وجود حرف و حدیث های زیادی در این خصوص

شده است.

دكتر محمد مهدی آخوندی، ‌رئیس پژوهشگاه و مرکز فوق تخصصی ابن سینا با اشاره به پیامدهای منفی تشکیل بیمه جبران هزینه درمان ناباروری و نازایی زوجین می گوید:‌ متاسفانه خلأ موجود در ارائه پروتکل های استاندارد درمان ناباروری و به تبع آن اجرایی نشدن پوشش درمان مصوبه شورای‌عالی بیمه ، منجر به سوء استفاده تبلیغاتی برخی از شرکتهای بیمه تجاری و فروش بیمه نامه هایی تحت عنوان جبران هزینه درمان ناباروری به زوجهایی که درمان ناباروری آنها هنوز به اثبات نرسیده، شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha