بر اساس یک مطالعه جدید، زنانی که طی اوایل دوران بارداری بیش از حد مسکن دریافت می‌کنند، احتمال به دنیا آوردن نوزاد با نواقص نادر را افزایش می‌دهند.

سلامت نیوز :بر اساس یک مطالعه جدید، زنانی که طی اوایل دوران بارداری بیش از حد مسکن دریافت می‌کنند، احتمال به دنیا آوردن نوزاد با نواقص نادر را افزایش می‌دهند.
به گزارش خبرگزاری سینانیوز به نقل از رویترز، به عنوان مثال زنانی که بیش از اندازه در دوران بارداری​شان آسپرین یا ناپروکسن مصرف می‌کنند احتمال به دنیا آوردن نوزاد بدون چشم یا با کره چشم بسیار کوچک (که باعث کوری می‌شود) را سه برابر افزایش می‌دهند.

همچنین مصرف مسکن بیش‌از حد در دوران بارداری احتمال ابتلای نوزاد به سندروم پا چنبری را سه برابر می‌کند.
هنوز به طور دقیق مشخص نیست که آیا علت تمام این نواقص مصرف بیش‌ازحد مسکن‌ها است یا خیر.

دکتر «اوا پرسمن» استاد مطالعات بارداری در دانشکده پزشکی دانشگاه روچس‌تر که در این مطالعه نقشی نداشت می‌گوید: «از آنجایی که این نواقص بسیار نادر هستند، پس اثر این دارو‌ها نمی‌تواند خیلی زیاد باشد.»

براساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها در آمریکا، از هر ۵۳۰۰ کودک در ایالات متحده یک کودک بدون چشم به دنیا می‌آید و از هر ۱۰ هزار نوزاد یک نوزاد دچار سندروم پاچنبری می‌شود.

دانشمندان در این مطالعه ۱۵ هزار زن که دارای نوزادان ناقص بودند و ۵هزار و ۵۰۰ زن را که نوزادانی سالم بودند را مورد مطالعه قرار دادند و ۲۹ نقص مختلف را مورد بررسی قرار دادند.
نویسنده این مطالعه «مارتا ورلر» از دانشگاه بوستون می‌گوید: «خوشبختانه ما متوجه شدیم که اکثریت قریب به اتفاق این نواقص به دلیل مصرف بیش از حد مسکن نبوده است. اما انواع مختلفی از نقائص هنگام تولد به دلیل مصرف ایبوپروفن، آسپرین یا ناپروکسن توسط مادران به وجود آمده بود.»
به عنوان مثال خطر ابتلا به شکاف کام از ۳۰ تا ۸۰ درصد افزایش یافته بود.
دکتر «ورلر» افزود: «این مطالعه نتایجی هشدار دهنده در بر داشت و تا زمانی که ما مطالعات تکمیلی بیشتری برای اثبات موضوع انجام دهیم زنان باردار باید به صورت کنترل شده از مسکن‌ها استفاده کنند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha