شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۲
سلامت نیوز : پشت فرمان خودرویتان نشسته‌اید و با سرعت 100كیلومتر در خط سرعت یك بزرگراه حركت می‌كنید، راننده دیگری از پشت سپر به سپر شما حركت می‌كند و با چراغ زدن انتظار دارد كه یا كنار بروید، یا بیشتر پدال گاز را فشار دهید.


به گزارش جام جم اما شما سرعت مجاز را 100 می‌دانید و وقعی نمی‌گذارید، راننده خودروی عقب كه شتاب و سرعتش برشما می‌چربد، از سمت راست سبقت می‌گیرد و در فاصله چند سانتی جلوی شما می‌پیچد و شما را وامی‌دارد كه نیش ترمزی بزنید، حالا شما عصبی شده‌اید زیرلب ناسزایی می‌گویید و پا را بر پدال گاز فشار می‌دهید، دست از چراغ نوربالا برنمی‌دارید، حیثیت‌تان را از دست رفته می‌بینید، احساس می‌كنید، خرد شده‌اید و باید جبران كنید، حقی از شما ضایع شده كه باید آن را پس بگیرید سرعت شما از 110 به 120 می‌رسد، هدف یك چیز است، «روی راننده جلویی را كم كنید!» حتی یك لحظه به ذهنتان نمی‌رسد شاید این خودرو حامل یك بیمار باشد!

شاید این صحنه هزاران بار در بزرگراه‌های كشور تكرار شود و منشا حوادث تلخ باشد و شاید هم نباشد ، مهم نیست پشت فرمان چه كسی با چه میزان تحصیلات و شأن اجتماعی و اقتصادی نشسته، جامعه‌شناسان می‌گویند فارغ از هر متغیری، برخی ـ كه تعدادشان كم نیست ـ به محض این كه پشت فرمان می‌نشینند، شخصیت اصلی خود را گم می‌كنند.

حالا كه در آستانه افزایش تصاعدی جریمه‌های رانندگی ( از اول دی‌ماه) هستیم؛ آیا این جریمه‌ها می‌تواند این رویه رفتاری را تغییر دهد؟

پلیس معتقد است هدف چند برابرشدن جریمه رانندگی، كاهش تخلفات راننده‌هاست؛ چرا كسانی كه پشت فرمان می‌نشینند، آنقدر كنترل رفتارشان را از دست می‌دهند كه تنها جریمه‌های سنگین نقدی، اهرم پیشگیری از تغییر چهره‌شان می‌شود.

ریشه رفتار افرادی كه معمولا هنگام رانندگی زود به خشم می‌آیند و سبقت سایر خودروها را بی‌حرمتی به خود می‌دانند، بیشتر كسانی هستند كه در زندگی شخصی خود به سایرین بی‌اعتمادند و از پایمال شدن حقشان می‌ترسند.

متاسفانه این روزها، حتی كسانی كه حرفه‌شان رانندگی است یا آنها كه هر از گاهی از خودروی شخصی استفاده می‌كنند به یك میزان تحت تاثیر احساسات قرار دارند و این نشان می‌دهد كه افراد برای دریافت گواهینامه به همان میزان كه مورد سنجش مهارت‌های رانندگی قرار می‌گیرند از نظر سلامت رفتاری معاینه نمی‌شوند، حالا كه جریمه‌ها چند برابر خواهد شد آیا سلامت رفتار رانندگان تضمین می‌شود؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha