شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۰
کد خبر: 38179

سلامت نیوز: رئیس هیات عالی انتظامی سازمان نظام پزشکی می گویدکه در حال حاضر بیشترین شکایت و گلایه‌های مردم از جامعه پزشکی مربوط به برخوردهای نامطلوب و پاسخگو نبودن برخی از پزشکان به بیماران و مراجعان است.
محمد حسین بدخش در حاشیه برگزاری همایش پزشکان عمومی سراسرکشور، افزود: متاسفانه برخی مواقع در کنار کوتاهی‌ها، مسامحه و قصور پزشکان، زیاده خواهی و توقعات تعدادی از بیماران یا خانواده‌هایشان نیز موجب بروز مشکلات و تشکیل پرونده برای اعضای جامعه پزشکی می‌شود. در این میان سازمان نظام پزشکی طبق قانون، خود را مدافع و حافظ منافع وحقوق بیماران و مردم می‌داند.
وی افزود: متاسفانه برخی بیماران یا خانواده‌هایشان همچنان بر شکایت خود پافشاری می‌کنند و پزشک ماه‌ها و حتی سال‌ها در محاکم قضایی مختلف سرگردان و بلاتکلیف می‌شود که این روند عوارض جدی نیز به دنبال دارد. بنابراین برای پیشگیری از چنین معضلاتی باید به فکر انتظام بخشیدن به این گونه مسایل بود. در واقع بیماری که حق و حقوقی دارد باید به حق و حقوق خود برسد اما افرادی که فاقد حق هستند نباید از سوی برخی افراد به‌ویژه حرفه‌ای‌ها برای آزار پزشکان تحریک شوند. در این شرایط باید با فرهنگ سازی قوی رسانه‌ای به سوی اهداف مورد نظر گام برداشت تا ارتباط معنوی و مطلوب حکیم‌گونه میان طبیب و بیمار خدشه‌دار نشود.
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه بیشترین شکایت های مطرح شده بر علیه جامعه پزشکی مربوط به گروه های جراحی است خاطرنشان کرد: علت این موضوع نیز به طور کامل روشن است، زیرا همه بیماران و خانواده هایشان انتظار بهبود و درمان قطعی دارند. این توقع شاید منطقی باشد اما باید پذیرفت که این روند درباره همه بیماران امکانپذیر نیست. چرا که همیشه یک سری از بیماری ها غیر قابل درمان بوده و یا ریسک بالایی دارند. بنابراین توقعات نیز باید منطقی باشد از سوی دیگر می بایست فرهنگ سو کردن که از آمریکا وارد فرهنگ کشور ما شده نیز از چهره جامعه پزشکی محو گردد تا ارتباط معنوی و سالم میان پزشک و بیمار دوباره احیاء شود.
 رئیس هیات عالی انتظامی سازمان نظام پزشکی در بخش دیگر سخنانش گفت: برای رسیدن به چنین اهدافی باید رابطه پولی بین پزشک و بیمار را برای همیشه قطع کرد. این فرآیند نیز فقط با حضور جدی، چشمگیر، کارآمد و به روز بیمه‌ها امکان پذیر خواهد شد. اما متاسفانه در حال حاضر خدمات بیمه‌ها به دلیل وجود سهم سرانه پایین از درآمد ناخالص ملی مطلوب نیست. به همین دلیل ارائه خدمات درمانی به بیمه‌شدگان با کاستی‌های قابل توجهی رو به روست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha