سلامت نیوز: قائم مقام معاون بهداشتی وزارت بهداشت گفت: متأسفانه رسانه‌ها به قانون ممنوعیت تبلیغ کالاهای مضر سلامت توجه نکردند و همچنان به این تخلف ادامه می دهند به همین علت رسانه‌های متخلف را به دستگاه قضایی معرفی می‌کنیم.

محمد شریعتی در گفت و گو با فارس، افزود: بر اساس ماده ۳۷ قانون برنامه توسعه پنچم کارگروه جلوگیری از تبلیغ کالاهای مضر سلامت با حضور نمایندگان دستگاههای مختلف تشکیل شد و بر اساس مصوبه این کارگروه ممنوعیت تبلیغ ۱۵نوع کالای مضر سلامت به رسانه‌ها ابلاغ شد.

وی ادامه داد: متأسفانه اغلب رسانه‌ها به این مصوبه توجه نکردند و موارد ممنوعیت اعلام شده را رعایت نکردند که قاعدتاً و قانوناً باید به دستگاه قضایی معرفی شوند. وزارت بهداشت مقدمات این کار را فراهم کرده است اما هنوز برای معرفی رسانه‌های متخلف به دستگاه قضایی به نتیجه نرسیده‌ایم.

قائم مقام معاون بهداشتی وزیر بهداشت گفت: متأسفانه تبلیغات مواد مضر سلامت در رسانه‌های دیداری، شنیداری و مکتوب ادامه دارد و کمتر رسانه‌ای است که قبل از ابلاغ این دستورالعمل کالاهای مضر سلامت را تبلیغ می‌کرده و بعد از این مصوبه این تبلیغات را متوقف کرده است.

وی افزود:‌ وزارت بهداشت به طور مرتب این تخلفات را رصد و ثبت می‌کند و مدت زمان پخش این تبلیغات هم ثبت می‌شود تا شواهد و مستندات کافی برای ارائه به دستگاه قضایی و شکایت علیه رسانه را داشته باشیم از دانشگاههای علوم پزشکی نیز خواسته‌ایم این موضوع را رصد کنند تا این بند قانون اجرایی شود.

وی گفت: بر اساس مصوبه ابلاغ شد تبلیغ هر نوع ماده غذایی شور، شیرین و چرب مانند چیپس، پفک، کنسروهای شور، همچنین نوشیدنی‌های گازدار قندی از جمله نوشابه‌ های انرژی زا، یخمک، پاستیل و نیز فرآ‌ورده‌‌های پروتئینی مانند سوسیس، کالباس، همبرگر، ناگت، فست فودها، تبلیغات چاقی و لاغری و خدمات شبه درمانی ممنوع است.

شریعتی افزود:‌ نگرانی مهم از تبلیغ این کالاها این است که علاوه بر خطرات ارائه خدمات غیر مجاز، مصرف مواد غذایی مضر به خصوص توسط کودکان در بلند مدت موجب افزایش بیماریهای غیر واگیر مانند دیابت، چاقی و فشار خون می‌شود و ممکن است رفته رفته جای مواد غذای اصلی کودکان را بگیرد.

وی گفت: با توجه به اینکه اکثر رسانه‌ها همچنان به این تخلف و تبلیغ مواد مضر سلامت ادامه می‌دهند چون تعداد مجرمان از یک حد معمول بیشتر است فعلاً نمی‌توانیم از اهرم تنبیهی استفاده کنیم، فعلاً‌ با رویکرد ارشادی جلو می‌رویم تا رسانه‌ها به مسیر قانونی برگردند و اگر موفق نشدیم مجبوریم از مقام قضایی درخواست کنیم که مطابق قانون با رسانه های متخلف برخورد کند.

قائم مقام معاون بهداشتی وزارت بهداشت ادامه داد: شاید یکی از دلایلی که رسانه‌ها هنوز کالاهای مضر سلامت را تبلیغ می‌کنند،؛ منافع زیادی باشد که از این طریق به دست می‌آورند این مسئله شامل برخی سایتهای خبری غیر رسمی هم می‌شود و فقط مختص صدا و سیما و مطبوعات نیست.

وی گفت: برخورد قضایی با این رسانه‌های متخلف به هر حال انجام خواهد شد، دیر و زود دارد اما سوخت و سوز ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha