سلامت نیوز: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی درباره چالش‌ها و مشكلات پیش رو برای امدادرسانی در زلزله احتمالی تهران و تمهیدات اتخاذ شده از سوی وزارت بهداشت، گفت: از آنجا كه 85 درصد بیمارستان‌های پایتخت فرسوده هستند، ساخت سوله‌های خدمت‌رسانی در چهار نقطه تهران و همچنین ساخت بیمارستان‌های جایگزین در دستور كار است.

دكتر مرضیه وحید دستجردی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: برای زلزله باید بحث جداگانه‌ای داشت. با توجه به این كه زلزله در تهران سابقه داشته و روی گسل زلزله قرار دارد باید تمهیدات لازم در این زمینه در نظر گرفته شود.

 85 درصد بیمارستان‌های پایتخت فرسوده‌اند

ساخت و ساز بیمارستان‌های جایگزین در تهران تسریع شود


وی حدود 85 درصد از بیمارستان‌های تهران را فرسوده عنوان كرد و گفت: بررسی‌های وزارت بهداشت نشان می‌دهد كه هزینه مقاوم سازی بیمارستان‌ها20 درصد بیشتر از ساخت بیمارستان جدید و جایگزین است. بنابراین نباید به سمت مقاوم سازی پیش رویم چرا كه مقاوم سازی بیمارستان‌ها زمان‌بر بوده و هزینه‌های بیشتری را به دنبال خواهد داشت.

وی در این باره افزود: بر این اساس طی چند سال اخیر ساخت و ساز بیمارستان‌های جایگزین در دستور كار وزارت بهداشت قرار گرفته است و در سفر سوم استانی دولت به تهران، طرح جایگزین تعدادی از بیمارستان‌های قدیمی تصویب شد به طوری كه اكنون در تهران بیمارستان‌های 96 ساله، 75 ساله و ... فعالیت دارند. در مجموع اغلب بیمارستان‌های تهران فرسوده و قدیمی است و ساخت و ساز بیمارستان‌های جایگزین در تهران باید تسریع شود.

ایجاد سوله‌های خدمت رسانی در چهار نقطه پایتخت

 اقدام برای خرید بیمارستان‌های صحرایی


وزیر بهداشت از اقدامات وزارت بهداشت برای ایجاد سوله‌های خدمت‌رسانی در صورت بروز زلزله احتمالی در پایتخت خبر داد و افزود: به این ترتیب در چهار نقطه تهران، مراكزی برای انبار وسایل و امكاناتی كه ممكن است در زمان زلزله حتی بیمارستان‌ها تخریب شوند و نتوانیم خدمت رسانی مناسب داشته باشیم، آماده شده است. به عنوان مثال در كنار بیمارستان امام، سوله‌ای راه‌اندازی كرده‌ایم كه خود مسوول خدمت‌رسانی است.

وی افزود: علاوه بر آن دانشگاه‌های علوم پزشكی به خرید بیمارستان‌های صحرایی اقدام كرده‌اند. بیمارستان‌های صحرایی بیمارستان‌هایی هستند كه در صورت وقوع زلزله ظرف چند دقیقه برپا می‌شوند و خدمت‌رسانی به بیماران را انجام می‌دهند.

 امداد هوایی از ضروریات امدادرسانی در زلزله احتمالی پایتخت


وزیر بهداشت امداد هوایی را یكی از ضروریات در بحث امدادرسانی در زلزله احتمالی تهران دانست و به ایسنا گفت: بر اساس برنامه پنجم توسعه مساله امداد هوایی باید در پایان پنج سال در كشور مستقر شود. امداد هوایی با امداد اورژانس متفاوت است و بالگردهایی كه خریداری می‌شوند باید بیماربر باشند، برانكارد باید در داخل آن جای گیرد مانند بالگرد 214 كه برای جاده هراز، آمل و بابل تهیه شد تا جاده‌های شمالی كشور را پوشش دهد.

وی با بیان این كه حدود40 فروند بالگرد امدادی برای مناطق مختلف كشور لازم است كه اكنون تنها یك فروند را در اختیار داریم، افزود: امیدواریم در بودجه سال 91 اعتبارات این موضوع در نظر گرفته شود تا بتوانیم به تدریج بالگردهای مورد نیاز برای امداد هوایی را تهیه كنیم چرا كه در صورت وقوع زلزله در هر نقطه‌ای از كشور و مسدود شدن راه‌ها، حتی خودروهای امدادی هم نمی‌توانند عبور كنند و تنها راه امدادرسانی در زلزله، امداد هوایی است.

وزیر بهداشت گفت: درمجموع تامین بالگردهای مورد نیاز در امداد هوایی، ساخت سوله‌های خدمت‌رسانی و ساخت بیمارستان‌های جایگزین نیازمند اعتبارات است هر چند كه اقداماتی در این زمینه آغاز شده است. لازم است به این منظور از كمك خیرین و اعتبارات دولتی استفاده شود. در مجموع ساخت و سازهای جدید بیمارستانی در تهران به هر طریق ممكن جزو برنامه‌های وزارت بهداشت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha