سلامت نیوز: سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: وظایف هر دانشگاه به تفکیک در نقشه جامع علمی مشخص شده از جمله می‌توان به اختصاص یک تا 3 درصد تولیدات بازار تجهیزات پزشکی و دارویی کشور به این دانشگاه اشاره کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس؛ حسن ابوالقاسمی امروز در دوازدهمین جشنواره پژوهشی که در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد اظهار داشت: میثاق همه ما در برنامه چشم‌انداز کشور در بخش پژوهش دستیابی به مقام دوم منطقه است و با وجود کشورهایی که در منطقه با سرعت در حال حرکت هستند کار ما مشکل‌تر می‌شود.

وی تصریح کرد: برنامه‌ای که به عنوان برنامه پنجم توسعه در نظر گرفته شده نقش اساسی در این امر دارد و در بندهای ۱۶، ۱۷، ۱۸ و ۲۰ این برنامه نگاه جامعی به پژوهش و فناوری، آموزش دانشجویان و الزاماتی که برعهده دولت است تاکید دارد.

وی افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان که باید در تولید نقش داشته باشند و افزایش اعتبارات
GDP هر ساله نیم درصد تا تحقق 3 درصد می‌تواند ما را در رسیدن به ایده‌آل‌مان کمک کند.

ابوالقاسمی اذعان داشت: تقریباً در همه زمینه‌ها تکالیفی معین شده مثلاً در حوزه آموزش که می‌تواند به کمک بخش پژوهش بیاید ۲۰ درصد افراد لیسانس می‌توانند در مقطع تحصیلات تکمیلی وارد شوند و نقش خوبی را در بخش پژوهش ایفا کنند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: امروزه فضای نشاط پژوهشی نسبت به ۲۰ سال گذشته متفاوت است. تکالیفی که به عنوان نقشه جامع کشور در اختیار دانشجویان گذاشته شده چیزی است که شاید تا سال ۹۴ تحقق یابد.

وی با اشاره به باید‌های در نظر گرفته شده برای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تا سال ۹۴ توضیح داد: ثبت مقالات ما باید از  1.3 به 1.7 برسد. مقالات ما از یک هزار و 500 مقاله باید به ۲ هزار مقاله برسد. مراکز تحقیقاتی از 45 مرکز به 80 مرکز و تعداد مجلات از 23 مجله به 50 مجله باید افزایش یابد.

ابوالقاسمی همچنین به تاسیس ۵ شرکت دانش بنیان در برنامه‌ریزی‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اشاره کرد و افزود: دیروز ایجاد دو مرکز دانش بنیان را مصوب کردیم همچنین مقرر شده است تا یک تا ۳ درصد بازار سلامت کشور در زمینه تجهیزات پزشکی و تولیدات دارویی در اختیار این دانشگاه قرار گیرد و تمام اینها کمک می‌کند تا هر ساله شاخص‌های خود را در میزان فعالیت دانشگاه بررسی کنیم و ببینیم چقدر با برنامه‌ریزی‌ها منطبق بوده‌ایم.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: در زیرمجموعه این دانشگاه ۱۲ دانشکده، 143 مرکز بهداشتی و درمانی فعال هستند و می‌توان گفت ۴ درصد تخت‌های بررسی کل کشور و 78 درصد جمعیت تهران بزرگ زیر پوشش ما است. که تمام اینها می‌تواند زمینه خوبی برای تحقیقات باشد.

وی همچنین افزود: 7.75 درصد کل متخصصان، 10.06 درصد فوق تخصصان، 8 درصد دندانپزشکان، 11.7 درصد داروسازان و 14.5 درصد PHD‌ها در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فعالیت می‌کنند.

ابوالقاسمی تصریح کرد: در حال حاضر 15.1 درصد مقالات آی اس آی  11.9 درصد مجلات نمایه شده و 7 درصد کل دانشجویان کل در اختیار این دانشگاه قرار دارد و اگر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی علوم پایه در علوم بالینی استفاده کنیم یا دکتری ( PHD B‌Y RESEARCH) ظرفیت بسیار خوبی در جهت رفع معضلات بهداشتی و درمان ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به محدودیت منابع مالی در بخش پژوهش گفت: از طرفی دیگر باید منابع مالی را در بخش پژوهش از محل‌های مختلف تامین کنیم. مثلاً بخشی را از طریق ارتباط با صنعت و بخشی را از دستگاه‌های اجرایی دولت جذب کنیم. تا منابع ما متفاوت باشد.

ابوالقاسمی با اشاره به بحث فرصت‌های برابر گفت: ما باید به این مسئله نگاه عدالت محور و عدالت جویانه در ایجاد فرصت‌های برابر برای همه محققان داشته باشیم و همان طور هم انتظار داریم در وزارتخانه روال به همین شکل باشد.

وی گفت: ازطرفی تصویب سریع مراکز تحقیقاتی در روند پژوهش بسیار به ما کمک می‌کند چون در مرحله اول چیز زیادی چون مجوز نمی‌خواهد و امیدواریم که مراکزی در شورای گسترش در انتظار تصویب داریم مصوب شود.چرا که ظاهراً جلسات ویژه‌ای برای بررسی و تصویب مراکز تحقیقات تشکیل شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha