شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۲
کد خبر: 38225
سلامت نیوز: مدیر مرکز طبی کودکان با بیان تفاوت‌های سرماخوردگی مکرر اطفال و بیماری نقص ایمنی گفت: سرماخوردگی‌های مکرر و معمولی کودک را نباید به بیماری نقص ایمنی مرتبط دانست.

نیما رضایی در گفت‌وگو با فارس در خصوص سرماخوردگی‌های مکرر در اطفال و تفاوت آن با بیماری نقص ایمنی اظهار داشت: شاه علامت بیماری‌های نقص ایمنی، عفونت‌های مکرر است اما این عفونت‌های مکرر برای خود شاخص‌های مختلف و متفاوت دارد و نباید هر عفونتی را عفونت غیرعادی محسوب کرد؛ در واقع هر سرماخوردگی معمولی نباید ما را به بیماری نقص ایمنی مشکوک کند.

وی در مورد اینکه چه زمانی یک عفونت را عفونت غیرعادی تلقی می‌کنیم، بیان داشت: اگر تعداد عفونت در کودک در یک سال بیش از حد مجاز باشد باید به بیماری نقص ایمنی در فرد مشکوک شد؛ مثلاً اگر یک کودک بیش از 2 بار در سال دچار عفونت ریه شد که منجر به بستری شدن او ‌شود، یکی از موارد احتمالی ابتلای فرد به بیماری نقص ایمنی است و این موضوع با آب‌ریزش بینی یا عطسه‌های ساده کودک برای 2یا 3 بار تفاوت اساسی دارد.

مدیر بیمارستان مرکز طبی کودکان، عفونت‌های مکرر در نقص ایمنی را دارای تعداد تقریبی مشخصی دانست و افزود: اگر یک کودک بیش از 8 بار در سال دچار عفونت گوش شود باید او را مشکوک به نقص ایمنی دانست همچنین عفونت با جرم‌های غیرشایع مانند عفونت‌های قارچی، وجود عفونتی که درمانش به درازا بکشد و در مقابل آنتی‌بیوتیک‌های مختلف مقاومت نشان دهد.
 
وی گفت: عفونتی که شدت بیش از حد داشته باشد یعنی در یک سرماخوردگی عادی ما توقع نداریم کودک بستری شود و آنتی‌بیوتیک تزریقی بگیرد، همه این موارد پزشک را به بیماری نقص ایمنی در فرد مشکوک می‌کند و در واقع همه این موارد از شاخص‌های تشخیص و تفکیک بیماری نقص ایمنی و سرماخوردگی‌های ساده و فصلی است.

وی، شرایط افراد را در ابتلا به بیمار‌ها مهم ارزیابی و تصریح کرد: اگر کودک به مهد کودک یا دبستان برود با کودکی که در منزل است، شرایط متفاوتی دارد، در واقع کودکی که به مهدکودک یا دبستان می‌رود در معرض انواع عفونت‌های ویروسی است؛ اگر شدت و تعداد عفونت بیش از حد مجاز باشد، لازم است که بررسی‌های اولیه برای بیماری نقص ایمنی صورت گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha