سلامت نیوز: عضو هیات رییسه كمیسیون بهداشت و درمان مجلس، ایجاد طرح پزشك امین توسط سازمان تامین اجتماعی را تداخل در كار وزارت بهداشت و درمان دانست و تاكید كرد: اگرچه متولی اصلی سلامت وزارت بهداشت است و تامین اجتماعی وظیفه‌ای در این راستا ندارد، اما به دلیل عدم اجرای پزشك خانواده این كار روی زمین مانده و یكی باید آن را انجام دهد.

محمدرضا رضایی در گفت‌وگو با ایسنا،‌ طرح پزشك امین سازمان تامین اجتماعی را شبیه سیستم ارجاع و پزشك خانواده تحت عنوان دیگر دانست و تاكید كرد: 80 درصد خدماتی كه قرار است پزشك خانواده به مردم ارایه كند را سازمان تامین اجتماعی در قالب طرح پزشك امین به بیمه‌شدگان ارایه می‌دهد، به نحوی كه تنها به حوزه بهداشت و پیشگیری ورود پیدا نمی‌كند، اما از آنجاكه به دنبال اجرای طرح پزشك خانواده هستیم و آن را در برنامه پنجم هم آورده‌ایم باید شرایط را برای اجرای این طرح فراهم كنیم.

وی ادامه داد: اگرچه اجرای طرح پزشك خانواده وظیفه وزارت بهداشت است اما متاسفانه وزارت بهداشت به هر دلیل موفق نبوده كه طرح پزشك خانواده را به صورت جامع و كامل در تمام كشور اجرا كند، این طرح در چند نقطه از كشور به صورت پایلوت آغاز شده اما آن طور كه باید موفق به كسب رضایت‌مندی نشده است.

نایب رییس كمیسیون بهداشت هم‌چنین خاطرنشان كرد: در مورد اقدام سازمان تامین اجتماعی در خصوص اجرای طرح پزشك امین دو مبحث مطرح می‌شود، نخست این‌كه اجرای چنین طرحی وظیفه تامین اجتماعی نیست، چرا به این حوزه ورود پیدا كرده است؟ و دیگر این‌كه اگر تامین اجتماعی ورود پیدا نكند آیا وزارت بهداشت به تنهایی می‌تواند این كار را انجام دهد؟ بنابراین اجرای طرح پزشك امین اشكالی ندارد و بهتر از آن است كه در این حوزه هیچ اتفاقی نیفتد.

رضایی، اجرای طرح پزشك امین توسط سازمان تامین اجتماعی را تداخل در كار وزارت بهداشت دانست و تاكید كرد: اگرچه وظیفه تامین اجتماعی خرید خدمت است و نمی‌تواند مجری خدمت باشد ولی چون این كار روی زمین مانده است و وزارت بهداشت به علل فراوان نمی‌تواند پزشك خانواده را اجرا كند نباید به سازمان تاین اجتماعی خیلی سخت‌گیری كنیم.

نایب رییس كمیسیون بهداشت اظهار كرد: زمانی می‌توان پزشك امین را حذف و از اجرای آن جلوگیری كرد كه وزارت بهداشت بتواند طرح پزشك خانواده را به اجرا درآورد، سازمان تامین اجتماعی به حوزه عملكرد وزارت بهداشت ورود غیرقانونی پیدا كرده است، اما حال كه وزارت بهداشت نتوانسته طرح پزشك خانواده را اجرا كند نمی‌توان با طرح پزشك امین برخورد كرد.

نماینده مردم جهرم در خانه ملت در خاتمه با تاكید بر این‌كه مردم نباید از دعواهای بین ‌سازمانی متضرر شوند، خاطرنشان كرد: كمیسیون به طور كلی مخالف ورود سازمان تامین اجتماعی به این حوزه است و اجرای قانون پزشك خانواده را دنبال می‌كند، اما وقتی اجرا نمی‌شود كمیسیون نمی‌تواند به این موضوع ورود و تامین اجتماعی را از میدان خارج كند، چراكه دود دعواهای بین‌سازمانی نباید به چشم مردم برود بلكه مردم باید بتوانند بهترین خدمات را در این حوزه دریافت كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha