سلامت نیوز: حجت الاسلام و المسلمین مهدی هادوی تهرانی در اختتامیه دومین همایش اخلاق و شیوه های نوین درمان ناباروری در جهرم گفت: این علاقه متخصصان به مسائل اخلاقی ،عقیدتی و اسلامی و دغدغه فعالیت عملی ارزشمند  است البته باید مسائل دینی را به لحاظ کاربردی و تئوری قابل عرضه داشته باشیم.

رئیس موسسه رواق حکمت اظهار داشت: بحث اخلاق در درمان ناباروری یک بخش در اخلاق پزشکی  است و به نوعی زیر مجموعه اخلاق زیستی محسوب می شود و در اسلام یک مبحث سه گانه به نام  اخلاق و فقه و عقاید داریم اما الگوی ما باید هم بومی، هم اسلامی و هم ایرانی باشد.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر هادوی تهرانی  خاطرنشان کرد: در نظریه اندیشه مدون مفاهیم دینی به دو عنصر جهان شمول و یک عنصر موقعیتی باید از هم جدا کرد یعنی بخشی از آن را فلسفه می نامیم زیرا مباحثی که ناظر به واقعیت ها است در یک حوزه خاص مثل ناباروری تاثیر گذار می باشد.

این استاد حوزه و دانشگاه ابراز داشت: در صورتی که ما یک مجموعه فقها و پزشکان داشته باشیم که در مورد مسائل مشترک  تصمیم گیری کنند در بحث اخلاق اسلامی در زمان ناباروری دو بخش داریم یکی عناصر جهان شمول مانند فلسفه ، مکتب ، نظام ، حقوق به طور مثال در بحث فلسفه که خداوند زندگی می دهد و یحیی و یحیت است و دیگری عناصر موقعیتی در روند زندگی بشر است.رئیس موسسه رواق حکمت  با بررسی روند توسعه اخلاق در درمان ناباروری تصریح کرد: مباحث اخلاقی در حوزه ناباروری شامل مبانی مکتب  مثل حیات انسان حتی یک جنین لحاظ می شود.
 
وی افزود: این نکته نیز باید مدنظر داشت  کرامت انسان است که باید مصون از تعرض باشد وآن چیزی که ضامن تحقق اخلاق در صحنه زندگی ما در پزشکی و حوزه ناباروری است التزام عملی در این خصوص  می باشد.

حجت الاسلام و المسلمین هادوی تهرانی اظهار کرد: آن قسمت از دین که برای ما آشکار شده وظیفه علما است که سئوالات را بشناسند و بهترین جوابها را ارائه دهندالبته اگر این ابهامات مشخص نشود عملا شناخت دین شخص نخواهد شد و ما نباید اصرار داشته باشیم که از روی ضرورت راه حلی پیدا کنیم که بر حسب دوست داشتن و تفاهم باشد.

وی ابراز امیدواری کرد: در صحنه عمل اجتماعی نیازمند وحدت رویه هستیم و مرجع فقهی توسط  مرجع ولایت  است زیرا باید از یک نگرش واحد تبعیت  کرد رای رهبری ، رای فقیهی برای چنین چنین مباحثی است که باید به طور فعال لحاظ شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha